Paris merkezli karbon muhasebesi danışmanlık firması Greenly tarafından yapılan yeni bir analiz, TikTok’un çevresel etkilerini gözler önüne serdi. Rapora göre, TikTok yalnızca 2023 yılında ABD, Birleşik Krallık ve Fransa’da toplamda 7,6 milyon metrik ton karbondioksit eşdeğeri (CO2e) emisyonu saldı. Bu rakam, Twitter/X ve Snapchat’in toplam emisyonlarını geride bırakırken, Instagram’ın küresel karbon ayak izinin hemen altında yer alıyor. Oysa Instagram’ın kullanıcı tabanı, TikTok’un iki katından fazla.
TikTok’un karbon ayak izi beklenenden çok daha büyük
Greenly’nin raporuna göre TikTok’un karbon etkisinin büyüklüğünün temel nedenlerinden biri, platformun yüksek etkileşimli yapısı. Kullanıcılar, günde ortalama 45,5 dakika TikTok kullanırken, Instagram’ın bu süreyi 30,6 dakika olarak belirliyor. TikTok’un algoritması, video içeriklerinin hızla yayılmasını teşvik ederek, kullanıcıların platformda geçirdiği süreyi artırıyor. Bu da her bir kullanıcı başına emisyonları önemli ölçüde yükseltiyor.
Greenly, TikTok’un küresel emisyonlarının 50 milyon metrik ton CO2e’yi aşabileceğini tahmin ediyor. Bu veriler, ofis operasyonları ve çalışanların işe gidip gelişlerini kapsamıyor. Yunanistan’ın 2023’teki toplam karbon emisyonları ise 51,67 milyon metrik ton CO2e olarak kaydedildi. Bu, TikTok’un emisyonlarının Yunanistan’ın toplam emisyonlarına yakın olduğunu gösteriyor.
TikTok, sosyal medya platformları arasında kullanım başına emisyon üretimi açısından ikinci sırada yer alıyor. TikTok, dakikada 2,921 gram CO2e emisyon salarken, bu değer yalnızca YouTube’un gerisinde. Yıllık bazda ortalama bir TikTok kullanıcısı, yaklaşık 48,49 kg CO2e emisyonu üretiyor. Bu, benzinli bir araçla yaklaşık 198 km yol almaya denk geliyor.
TikTok, emisyon verilerini şeffaflıkla paylaşmıyor
TikTok, diğer teknoloji devlerinin aksine, karbon emisyonlarıyla ilgili verilerini şu ana kadar kamuoyuyla paylaşmamış durumda. Meta ve Google gibi rakipler, yıllık raporlarla karbon ayak izlerini açıklarken, TikTok bu konuda herhangi bir açıklama yapmadı. Şirket, 2030 yılına kadar karbon nötr olmayı taahhüt etmiş olsa da, bu hedefle ilgili somut ilerlemeler şu ana kadar sınırlı kalmış durumda. TikTok, yenilenebilir enerji kullanımını artırmayı amaçlayan ‘Project Clover’ projesini başlatmış olsa da, şu an için sadece Norveç’te bir yenilenebilir enerjiyle çalışan veri merkezi bulunuyor.