CIO’lar önümüzdeki on yılın sonuna kadar önemli ölçüde yapacağı işlerde değişiklik yaşayabilir. İş planlamasından siber güvenliğe kadar ve bulut ta dahil her şeyde fazlalaşan yeni bir görev tanımı oluşabilir.
CIO’ların görevi 2020 yılında nasıl olacak? Cevap bir çok yönden zaten açık:
IT liderleri her şirketin çekirdeği olmaya devam edecek. Şirket yöneticileri ile yakın çalışmaya, geleceğin teknolojisi yönleri hakkında strateji oluşturmaya, yüksek eğitimli profesyonel bir kadroda öncülük etmeye ve aerodinamik teknik işlemleri desteklemeye devam edecek. Konumu önümüzdeki on yıl içinde bile analitik öngörü ve yönetim kabiliyetinin karışımına ihtiyaç olacak.
Aynı zamanda, teknolojinin önemli ölçüde değişeceğini biliyoruz. Kim 10 yıl öncesinde bile CIO’nun bulut ve sanallaştırma gibi komplikasyonlar ile uğraşmak zorunda olacağını tahmin edebilirdi ki? 8 yıl içinde CIO rolünün nasıl değişeceğini öğrenmek için, endüstri liderleri, analistler ve CIO’lardan bilgi aldık. 2020’de CIO’lar ne gibi zorluklar ile karşılaşacak ? İşte tüm merak edilenlerin cevapları burada.
1. Microsoft’un saltanatı sona erebilir
2020 yılında en dramatik değişikliklerden biri belki de Microsoft’un daha az rol alması olabilir. Kimlik ve erişim yönetimi şirketi Okta’nın CIO’su Todd McKinnon,”iOS ve Android’in yükselişi Microsoft’un egemenliğine bir gedik açabilir, ancak iyi ya da kötü bir çok şirket Windows Server kullanıyor. Mobil, muhtemelen Microsoft hegemonyasını sona erdirecek” diyor.
“2020’de çalışanlar, müşteriler ve iş ortakları ayrı cins cihazlardan daha fazla uygulamalar ile erişim yapma talebinde bulunacak. Böyle olacağını umuyoruz. Eğer CIO’lar bunu desteklemek için bir alt yapı inşa etmezse, 2020’ye kadar muhtemelen çok ciddi güvenlik ihlalleri yaşanacak”
2.IT departmanı maddesel olmayacak
Bulut için dramatik bir değişim var fakat çoğumuz hala IT departmanında kim çalıştığını, departmanın nerede olduğunu ve işin başında kim olduğunu söyleyebiliriz.
2020 yılına kadar, son kullanıcılar için IT departmanından, “beni takip et” IT hizmet sağlayıcısı zihniyetine bir kayma olacak. Diğer bir deyişle IT, buluta kendisi hareket edecek. Kavram, bulut hizmetlerinin yönetilmesinden kendi kendine yöneten bir bulut hizmeti departmanına kayacak.
Windows masaüstü yönetim yazılımı yapan bir şirket olan RES Yazılım’ın CTO’su Bob Janssen, “Günümüzün son kullanıcıları, IT’nin nerede ve nasıl faaliyet gösterdiğini söyleyebilen kurumsal çalışanların son jenerasyonu. Yeni jenerasyon bunu bilemeyecek. Bu çalışanlar ortalama 150 çalışan ile bağları olacak; onlar analog büyüdüler ve digital öğrendiler” diyor.
3. Hiper-kinetik işbirliği bulutu oluşacak.
Yüksek çözünürlüklü video konferansları şüphesiz kayda değer bir ilerleme kaydetti ancak çoğu toplantılar hala bizzat katılarak yapılıyor. Todd McKinnon, “2020 yılına kadar, bulut işbirliği bir güvenlik duvarının arkasında yer alacak. Bu, CIO’un, çalışanlarının bulut hizmetlerini nasıl kullanacağını irdelemesi gerektiği anlamına geliyor. Sonuç olarak, CIO’nun konumu, iş ortakları ile en iyi iş birliğini nasıl ve nerede gözden geçireceğini ve stratejik iş liderliğini vurgulayan biri haline dönüşecek” diyor. Bu aynı zamanda CIO güvenlik açısından güvenlik duvarı arkasından gelen hareket bilgi konusunda kafa kafaya ele almak zorunda olacağı anlamına geliyor.
4. CIO’lar özellikle güvenlik için daha az insan yönetecek
2020 yılına kadar, CIO’nun görevi, geniş bir işgücü yönetim durumunu da değiştirecek. Bu bazısı için çok uzak gibi görünse de, gerçek şu ki, programlama, insan müdahalesine daha az bağımlılık gerektiren doğru bir şekilde çalışacak sistemler için daha özerk hale geliyor. SecureExperts CEO’su Darnell Washington, bina güvenliği, kimlik yönetimi ve hatta acil müdahale için bile bilgisayarın yapay zeka (AI) tarafından kontrol edileceğini söylüyor.
“Durumsal farkındalık toplanması ve ilk müdahale, ses ve video özellikleri içeren, insansız sistemler, robotlar, pilotsuz gözetleme uçağı ve diğer insansız hava araçları sistemleri ile elde edilecek” diyor
5. Son kullanıcılar bölümlere ait gruplarda olmayacak
Janssen, ayrıca son kullanıcıların artık gruplar halinde çalışmayacağını söylüyor. Bu değişim genellikle iş birliği ve strateji ekipleri ile görüşen CIO’lar için en kritik değişikliklerden biri olacak. Bunun yerine IT , kendi araçları, yazılım ve sistem çalışmasında güvence veren bir servis sağlayıcısı olacak. ’Doğal’ digital kullanıcıların teknik kaynaklar olarak hizmet edebileceği15.000 kadar önemli iş ilişkileri olabilir. 2020’ye kadar, hiper-bağlantılı sosyal platformların, iş arkadaşlarından daha çok arkadaş edinilebilen bir boşluk geliştirecek.
Yani 2020’nin CIO’su yarının Facebook’u ile rekabet etmesi gerekecek. “Facebook benzeri kurumsal ağlar, ekipler arası işbirliği için çok daha etkili bir araç olarak hizmet edecek,” diyor.
6. Siber savaş CIO’yu bir generale dönüştürecek
Apaçık ortadaki modern CIO rutin olarak siber saldırılar ile ilgilenmek zorunda kalacak. Kurumsal güvenlik şirketi Axway’ın CSO’u John Thielens, siber savaşları yükseltilmiş bir devlet durumuna gelecek ve bu da CIO’ya militarist bir duruş pozisyonu gerektirecek diye açıklıyor.
Artan saldırılardan bir serpinti: İnternet tarafsızlık ilkeleri sonunda çökecek. Bu CIO ile internet servis sağlayıcıları arasındaki kolektif üretim anlaşmalar rolüne taşımak zorunda kalabileceği anlamına geliyor. “Sınır ötesi ilişkilerini güvende tutmanın bir yolu olarak ulusal güvenlik duvarları göreceğiz.” diyor Thielens. “Büyük küresel işletmeler ile ara bağlantısallık yönetimi arasında çok daha önemli bir mücadele olacak”
7. BYOD bir kural olabilecek
Gelecekte IT departmanı, çalışanlar işleri için kendi cihazlarını getirecek ve bu konuda IT onları daha güvenli hale getirmek için yardım edecek. Bugün, bu kural çoğu durumda istisna olarak kalıyor. IT hala çalışanlara donanım sağlıyor ve altyapıyı yönetiyor. Masergy’nin CTO’su Tim Naramore,”IT daha çok çalışanların sahip olduğu cihazları yönetmesi ile görevlendirilecek. Çoğunlukla, çalışanlar kendi bilgi işlem cihazlarını sağlayacak ve iş yerinde onları kullanacak.” diyor
8. Dış kaynak kullanımı yapay zeka kullanacak
CIO’lar için bir anahtar eğilim: Teknik destek konuları ya da gelen aramaları ele alan fiziksel ekipleri yönetmekten, yapay zeka bilgisayarla ile ilgilenen daha karmaşık bir role doğru hareket edecek.
Kurumsal danışmanlık şirketi Tribridge’in bulut strateji görevlisi, bir çağrı merkezi örneğini veriyor. Günümüzde bu telefonlara insanlar tarafından cevap verilen bir binada gerçekleşiyor. 2020’ye kadar bir robotun telefonlara aynı bir insan sesi gibi dijital ses ile cevap verebileceği ve teknik destek sağlayabileceği konuşma tanıma sistemleri geliştirilecek. Bu CIO’un iş yapan insanları değil, robotlar ordusunu ve destek için karar ağaçlarını yönetmek zorunda kalacak anlamına geliyor.
9. CIO’lar iş yönüne etki edecek
Bugün bir çok CIO, iş adamları ile görüşüyor ve şirketin genel yönüne katkıda bulunuyor. Ancak gelecekteki CIO bu duruma bir katkı sağlamayacak. O bir danışmanlık rolünden yenilik odaklı bir role hareket eden ana düşünce lideri olacak. Masergy CIO’su Tim Naramore “CIO her önemli iş kararında; pazarlamadan ürün tasarımı ve lojistiğe kadar her şeye dahil olacak. Çünkü teknoloji bu alanlarda çok önemli bir rol oynayacak” diyor.
10. Analitikler giderek daha önemli hale gelecek
Kararlar vermek iyi verilere sahip olduğunuz anlamına gelir. Ve çoğu CIO bu dersi öğrendiler. SAP AG’nin başkan yardımcısı ve CIO’su Oliver T Bussman, gelecekte CIO geleceğin teknoloji eğilimlerini tahmin etmenin bir yolu olarak analiz içine daha derin araştırma yapacak. diye açıklıyor.
“Doğru teknoloji yol haritası belirleyerek işin nereye gideceğini ya da marjı iyileştirmek için, yeni iş modellerini sağlamak için geleceğe bakarak üst yöneticiler grubunda yerini kazanmaya ihtiyacı olacak. Bunun dışında şirketine rekabette arka çıkacak”
“Çalışan büyük iç alt yapıları, artık bulut içinde hemen hemen her şeyde çalışan bir öncelik olacak. Fakat, veri güvenliği olağanüstü önemli olacak ve potansiyel entegrasyonun zorlukları olacak.” diyor Bussmann