Dış kaynak uzmanları önümüzdeki yılda nelerin beklediğine dair düşüncelerini paylaştı. Ve eğer haklıysalar, 2014 müşterilerin IT dış kaynak kullanım alanında daha fazla kontrole sahip olduğu bir yıl olabilir.
Bu yıl IT hizmetleri endüstrisi müşterilerin kendi IT servis anlaşmalarını daha fazla gerçekleştirdiğini, servis entegrasyonunu test ettiklerini ve dış kaynak dönüşümleriyle mücadele etmeyi sürdürdüklerini gördü. CIO, dış kaynak uzmanlarının önümüzdeki yılda nelerin beklendiğine dair düşüncelerini sordu. Ve eğer söylediklerinde haklıysalar 2014 müşterilerin (ve birkaç robotun) IT dış kaynak kullanım alanında daha fazla kontrole sahip olduğu bir yıl olabilir.
1) Makinelerin yükselişi
En son IT servis profesyoneline merhaba deyin: Robot. “2014 halihazırda dış kaynak anlaşmalarında tam zamanlı çalışanlar tarafından gerçekleştirilen çok sayıda işi otomatik hale getirecek robot tarzı teknolojilerin gelişiminde ve kullanımında önemli bir büyüme görecek” diye konuşuyor K&L Gates’in dış kaynak ve teknoloji işlemleri partneri Shawn C. Helms. “İmalat ve lojistikte insanların yerini alan robotları artışı ortadayken, yapay zekanın gelişimiyle birlikte robotların düşünsel değer zincirini geliştireceğini öngörmek güç değil” diye ekliyor Helms.
IPsoft baş ticari sorumlusu Jonathan Crane “Akıllı makinelerin yükselişi IT ve dış kaynak alanı üzerinde radikal bir etkiye sahip olacak” diyor ve ekliyor: “Belirgin olmayan şey; bu endüstrilerin sonunda neye benzeyeceğidir. Bu çalkantılı değişimler kalıcı bir etkiye sahip olacak mı? Bu, iş gücü arbitrajı döneminin sonun başlangıcı olabilir mi?”
En azından genel olarak otomasyondaki artışı bekleyebilirsiniz. “İş gücü arbitrajının maliyet faydaları büyük oranda elde edilmişken ve iş gücü maliyetleri kaçınılmaz olarak yükselişteyken, işletme maliyetlerini azaltmak ya da sabit tutmak için CIO’ların alternatif fırsatlara bakması gerecek” diyor Pillsbury’nin global kaynaklandırma grubu başkanı Joe Nash. Bu da bir IT işlevi ya da hizmetinin tamamlanması için gereken iş miktarını azaltmak için otomasyon yollarına bakılması manasına geliyor; onu gerçekleştirecek işgücü maliyetlerini azaltmaya değil.” IT dış kaynak danışmanlık şirketi Alsbridge’ın CEO’su Chip Wagner de, “Süreç otomasyonu bu yıl servis sağlayıcı çözümlerine entegre olacak” diyor.
2. Hibrit Offshoring hareketleniyor
“2014’te, bir tedarikçiye offshoring yaptırmak varsayılan olmayacak” diyor dış kaynak danışmanlığı NeoGroup Başkanı Atul Vatisthsa. Bunun yerine iç kaynakları ve dış kaynağa verilen offshore servislerini bileştiren bir hibrit model alternatif olarak dikkat çekecek.
“İşletmeler global iş hizmeti modellerine daha fazla yatırım yapmaya başlıyor. Bunlar ortak bir yönetim modeli altında paylaşılan hizmet ve dış kaynağın en iyisini bir araya getiriyor. Bu, medya ve eğlence gibi geleneksel olarak isteksiz olan endüstriler tarafından bağlı şirketlere yapılan offshore’lardaki süreçlerde görülüyor” diyor Vasithsha.
Aslında bu yıl toplamda dış kaynak modellerinin bir karışımını göreceğiz. “Çoğu firmanın en iyi yetenek ve en maliyet etkin IT servislerinin doğru kombinasyonunu elde etmeye gereksinimi var” diyor IT servis sağlayıcısı Mindtree’nin Americas Başkanı Scott Staples. “En iyi dış kaynak stratejileri; dış kaynak ve iç kaynaklandırmayı rakip olarak değil tamamlayıcı olarak ele alıyor. Ve şirket içi, ülke içi, offshore ve yakın kıyı seçeneklerinin tümünden aynı model içerisinde yararlanıyor.” diye de ekliyor Staples.
3. İç kaynaklandırmada artış
“Geçmişte dış kaynağa aktarılan IT servislerinin yüzde 20 ila 30’u eve geri döndürülecek; sadece servisleri yöneten değil aynı zamanda servislerin daha operasyonel bir kontrolüne geçiş yapmaya başlayan korunan organizasyonlar yaratmak için satın alıcıların daha rahat hissetmesiyle birlikte” şeklinde konuşuyor KPMG Advisory’nin Global Araştırma Direktörü Stan Lepeak. Firmalar artan iç kaynaklandırmayı yönetmek için ITIL’in üçüncü versiyonu gibi olan IT servis yönetimi taslaklarına bel bağlayacak.
Ancak bu türden bir geri kaynaklandırma hakkında onun hak ettiğinden daha fazla endüstri baskısı bekleyebilirsiniz, diye konuşuyor Alsbridge’den Wagner.
4. Servis entegrasyonu eve dönüyor
IT liderleri geçtiğimiz yıllarda çok kaynaklı ortamlarının yönetimini üçüncü taraflara verdi. 2014’te onlar servis entegrasyonunu kendileri üstlenecek. “Dış kaynaklandırılmış çeşitli modellerde yapılan deneme periyodunun ardından müşteri organizasyonlar giderek artan bir biçimde servis entegrasyonuna bir tümleşik çekirdek yeterlik olarak odaklanacak ve anahtar fonksiyonları eve geri döndürecek,” şeklinde konuşuyor dış kaynak danışmanlığı Information Services Group (ISG) Direktörü Lois Coatney.
“Dış kaynaklandırılmış modellerde, müşteriler görülebilirliği ve servis yönetim verimliliğinin direkt kontrolünü kaybettiklerini gördü ve bu sebeple onlar çok uzak kaldılar ve vekalet sorumluluklarını karşılayamadılar. Müşteriler güçlü bir dahili servis entegrasyon yeteneğinin daha iyi esneklik sağladığını, yeni ve özel servis sağlayıcıları getirmek için ihtiyaç duyulan iş bilgisini getirdiğini fark ediyor” şeklinde konuşuyor Coatney.
5. Bulut yere iniyor
Bulut bilgiişlemin kalıcı olduğu konusu şüphe götürmez ancak işletmeler bu türden IT servislerini efektif olarak yönetmek için çabaladı durdu. “2014’te müşterilerin ve servis sağlayıcılarının bulut servisleri için stratejik hedeflerini daha ileri seviyede tanımlamalarını, onların yatırım getirisini ölçmek için istikrarlı ölçütleri uygulamalarını ve hızlı gelişen bir sözleşme ortamına ilerlemelerini bekliyoruz” şeklinde konuşuyor ISG’nin Baş Danışmanı Scott Feuless. “Önemli gelişmelerden bir tanesi alternatif çözümlerin anlamlı karşılaştırmalarına imkan tanıyan standartlaşmış ölçüm taslaklarına ilerlemek olacak.” bilgisini de veriyor Feuless.
Nihai olarak firmalar bulut ve geleneksel çözümlerin karşılaştırılmasıyla birlikte farklı bulut seçenlerini karşılaştırabilecek. “Sonuç, satın alıcıların ilk benimseyenlerin hatalarından kaçınmasıyla birlikte bulut servislerinin faydalarını toplamada önemli bir yol kat edilmesi olacak,” diyor Fueless. “Servis sağlayıcıları daha dikkatli ve daha eğitimli bir pazarın gereksinimlerini karşılamak için ürünlerini ayarlayacak.”
6. Sözleşmeler sağlayıcıları işbirliğine zorluyor
Tümü neden bir araya gelemiyor? Bu yıl onların bir araya gelmesi gerekecek. “Organizasyonlar çoklu kaynak kullanımını geliştirmeyi sürdürdükçe, seçme strateji müşterilerinin rakip servis sağlayıcılarının ortak hedefleri başarması için birlikte çalışmasının bir yolunu bulması gerekecek” şeklinde konuşuyor H&L’den Helms. 2013’te bazı dış kaynak müşterileri servis sağlayıcılarının operasyonel bir seviyede işbirliği yapmasını sözleşmeyle yükümlü tutan dış kaynak “işbirliği anlaşmaları” geliştirdi. “2014’ün dış kaynak işbirliği anlaşmalarının kullanımında artış göreceğini tahmin ediyorum” diyor Helms.
7. Düşük maliyetli danışmanlık modeli geliyor
Bu yıl sayıları giderek artan deneyimli IT dış kaynak müşterisi pahalı üçüncü parti danışmanlıklardan vazgeçmeye ve IT servis anlaşmalarını kendi başlarına ayarlamaya karar verdi. Dış kaynak danışmanlarının bu yıl yaklaşımlarını değiştirmesini bekleyin. “2014’te daha fazla danışmanın hafifletilmiş servisler vermesini görmeye başlayacağız. Daha az mali sorumluluklarla ilişkilerini sürdürmek isteyen müşterilere hizmet vermek için sıklıkla yıllık üyelik temelinde” şeklinde konuşuyor dış kaynak analist firması HfS Research CEO’su Phil Ferst.
8. Hindistan altyapı peşinde
India Inc. adını uygulama geliştirme ve iş süreçleri dış kaynaklandırma üzerinde duyurdu. Bu yıl onlar altyapı anlaşmaları üzerindeki odağı arttıracak. “Hindistan merkezli sağlayıcının IBM, EDS, veya CSC’yi Amerika ya da Avrupa’daki IT altyapı anlaşmalarında geride bırakması 10 yıl önce duyulmamış olabilir” diyor K&L Gates’den Helms. “2014’te Hintli sağlayıcıların geleneksel Amerikan bazlı altyapı sağlayıcıları için en büyük rekabet tehdidi olacağını düşünüyorum.”
HfS Research’den Fersht, Hintli sağlayıcılar için toplamda iyi bir yıl öngörüyor. “Çok sayıda müşteri birçok batılı rakiplerin durgun servislerine nazaran Hintli IT servisleri firmalarının esnekliğini, iş etiğini, inovasyonunu ve maliyet dostu olmalarını tercih ediyor. Batılı rakiplerin önemli bir bölümü 2014’te pazar payı kaybetmeyi sürdürecek” diye konuşuyor. Fersht, bu trendin 2014’te hızlanmasını bekliyor.
9. Büyük anlaşmalar küçülüyor, küçük anlaşmalar büyüyor
Çoklu kaynak kullanımı oyunun adı olmaya devam ediyor. “Büyük anlaşmalar parçalanarak küçük bileşenler halinde kaynaklandırılmaya devam edecek” diyor Alsbridge’den Wagner. Bununla birlikte müşterilerin tedarikçilerinden daha fazla yararlanma arayışıyla beraber çok sayıda küçük anlaşma orta ölçekli anlaşmalarda toplanacak, diyor Wagner.
10. Yönetim güçleşiyor
“Global iş servislerinin daha fazla benimsenmesi ve tedarikçi portföylerinin karmaşıklığı ile çeşitliliğinin artmasıyla birlikte yönetim fonksiyonu organizasyonların performansı, risk ve uyumluluğu idare etmesine imkan tanıyan daha da kritik bir yetenek halini alacak” şeklinde konuşuyor KPMG’den Lepeak. “Diğer yandan çoğu organizasyon yönetim arenasındaki yetenek kısıtlaması yüzünden yetenekli kaynakları işe almada ve görevlendirmede güçlükler yaşayacak.” öngörüsünde bulunuyor Lepeak.