İşletmeler kitle kaynak kullanımı (crowdsourcing) ile ürünler ile servislerini geliştirmek, hatta pazarlamaya yardımcı olmak üzere topluluktan yararlanmanın farklı yollarını açıklıyor.
Ah o topluluğun yüce hikmeti ne kadar da değerli. Ancak bu bilgelik, firmalara bazen (yeni müşteriler cezbederek) yardımcı olabileceği gibi onlara (Yelp gibi sitelerde yer alan olumsuz değerlendirmeler) zarar da verebilir. Peki bu konuda organizasyonunuz kitle gücünden nasıl en iyi şekilde yararlanabilir? Düzinelerce firma sahibi, yöneticileri ve pazarlama uzmanları kitle kaynak kullanımının etkin bir biçimde nasıl kullanılabileceğine dair en önemli yedi tavsiyesini paylaştı.
1. Grafik ve web tasarım seçeneklerinizi genişletmek için topluluğu kullanın. “Grafik (ve web) tasarım işinde kitle kaynaklarını kullanmak bir firmanın sadece tek bir tasarımcı yerine daha geniş bir çeşitlilikte görünüm elde etmesine yardımcı olabilir” şeklinde konuşuyor Redpoint Marketing Consultants’ın sahibi Kevin Jordan.
“99designs.com, crowdSPRING veya elance gibi siteler grafik (ve web) tasarım projelerinde kitle kaynaklarını kullanmak için harika yerlerdir” diyor Jordan. Hatta müşterilerinizin ve takipçilerinizin özel tasarım projelerinde yardımcı olmasını sağlayabilirsiniz.
“Bu yıl SCOTTEVEST tatil kartımızda kitle kaynağını kullandı” diye konuşuyor. SCOTTEVEST’in kurucusu ve CEO’su Scott Jordan. “2013 tatil kartımızda kitle kaynağını kullanmak için bültenler ve sosyal medya kanalları aracılığıyla tüm müşterilerimiz ve takipçilerimize ulaştık. Bizim için Photoshop’la en iyi tatil kartını yapana 500 dolar nakit ya da SCOTTEVEST ürünleri karşılığı 1,000 dolar vermeyi teklif ettik” diye belirtiyor.
“Bu birçok yoldan bizim yararımızaydı. Kartta kullanılacak fotoğraflar için adayları web sitemize girmeye, bizi daha iyi tanımalarına ve geniş ürün seçeneklerimizin farkına varmalarına teşvik ettik. Ardından gönderilerden mesajlar hafta boyunca çok sayıda içerik ürettik” diyor Jordan. Kitle kaynak kullanımı SCOTTEVEST’e sadece harika bir tatil kartı yaratmasını sağlamadı aynı zamanda firmayı müşterilerine sevdirme imkânını yakaladı.
2. Pazarlama/reklam fotoğraflarınızda kitle kaynağını kullanın. “Müşterilerin SCOTTEVEST ürünleri giyerek çekmiş oldukları kendi fotoğraflarını bizim ürün sayfamıza upload etmelerine imkan tanıyan bir fotoğraf toplama aracımız var” diyor Jordan. “Ürün sayfasında ürünün tanıtımı için bu fotoğrafları kullandığımızda bu onların bizim modellerimizden biri gibi hissetmelerini sağlıyor” şeklinde konuşuyor.
“Söz konusu uygulama aynı zamanda gerçek insanlar üzerinde ortalama ölçülerini gören potansiyel müşterilerin daha rahat olmasını sağlıyor” diyor Jordan. Dahası, firma “mevcut ve potansiyel müşterilerin markanın bir parçası olmasıyla birlikte fotoğraf çekimlerinden tasarruf ediyor.”
3. Yeni ürün geliştirmelerinde kitle kaynağını kullanın. “Kitle kaynak kullanımı (ve Kickstarter) bir startup kurucusunun hayalidir zira henüz fiziki bir ürüne yatırım yapmanızdan evvel dahi bir hayran kitlesi oluşturmanıza imkan tanıyor” diye konuşuyor çorap satıcısı Nice Laundry’nin kurucularından Ricky Choi.
“İnsanların bizim sattığımız şeyleri gerçekten almak istemesini sağlamayı arzu ettik. Bunun yanı sıra talebin tam olarak neye benzediğini tespit edebildik: İnsanların ne kadar çok çorap ve model çeşitliliği istediğini biliyorduk” diyor Choi. Sonuç? “Kampanya Kickstarter’da açılış günü rekoru kırdı ve 2,000’i aşkın müşteriden yaklaşık 120,000 dolar toplayarak fikrimizde özel bir şey olduğunu kanıtladı.” Mevcut müşterilerinizden ve sosyal medya takipçilerinizden yeni ürünlerde kitle kaynak kullanımı için de yararlanabilirsiniz.
“Şubat ayında çıkarmaya hazırladığımız bir çanta askısının üç modelinden birini seçmeleri için Facebook’taki binlerce hayranımıza başvurduk” diyor Clipa çanta askısının üreticisi Topcor pazarlama başkan yardımcısı Trish Sweeney. “72 saat içinde düzinelerce yanıt aldık. Nihai sonuç için merkez grup verilerini bekliyoruz.” diye ekliyor Sweeney. Bu ayrıca çok daha uygun maliyetli olduğunu da vurguluyor.
4. Uygulama geliştirmeyi hızlandırmak için topluluğa başvurun. “Dijital ve mobil dünya büyümeyi sürdürürken, işletmeler rekabetçi kalabilmek için uygulama geliştirme oyununu arttırmaları gerektiğini farkına varmaya başladı” diyor 600,000’i aşkın yazılım geliştirici, algoritmacı ve grafik tasarımcı online topluluğuna başkanlık eden Dave Messinger.
“Kısıtlı becerilere sahip birden fazla geliştiriciyi görevlendirmek yerine işletmeler daha kısa zamanda ve çok az bir maliyetle birden fazla uygulama oluşturmak için topluluğa yönelebilir” şeklinde konuşuyor Messinger. “Fikirlerini başarılı bir biçimde pazara çıkartmak için mobil/cihaz entegrasyonu, Web API’leri, JavaScript ve hatta Google Glass dahil olmak üzere çok farklı yetenek alanları için topluluğa başvuran firmaları gördük.” diyor Messinger.
5. Kitle kaynağını ürünleri test etmek için kullanın. “Yeni bir ürünün kusursuz performansından emin olmak -sıklıkla- bir kabustur, özellikle uluslararası pazarlarda satmayı planlıyorsanız” şeklinde konuşuyor Lionbridge Technologies’de iş süreçleri kitle kaynaklandırma uygulamaları yöneticisi Dori Albert. Lionbridge 100,000’i aşkın eğitimli, kalifiye profesyonellerden oluşan global bir kitleden yararlanıyor.
“Kitle kaynak kullanımı, piyasaya çıktığında kusursuz bir kullanıcı deneyimini temin etmek üzere üretimin final aşamasındaki ürünler için hızlı ve verimli ülke testleri gerçekleştirmemize imkan tanıyor” diyor Albert.
“Söz gelimi firma bir mobil telefonu test ediyor. Yerel mobil uygulamalarla, kablosuz ağlarla ve online işlemler için güvenlik uyumluluğu temin etmek için her bir ülkede çalışanı işe almak mümkün değil” diyor Albert. “Ancak stratejik bir biçimde bir araya getirilmiş bir kitle firmanın milyonlar harcamaksızın bu test işlemini tamamlayabilme imkanı sunabilir” diye ekliyor Albert.
“Kitle kaynak kullanımı firmalar için kalifiye ve yetenekli işgücüne erişim imkanı sağlıyor aksi halde ekonomik güçlükler ya da imkansız iş kararlarıyla yüzleşmesi kaçınılmazdır” diyor yazılım test servisleri sağlayıcısı uTest’in baş stratejisti Matt Johnston.
“Örneğin, 100,000 profesyonel testçiden oluşan uTest topluluğu firmaların ihtiyaç duydukları şeyi istedikleri zamanda test etmelerine fırsat veriyor. Ve bunu laboratuvardan uzakta kullanıcılarının yaşadığı, çalıştığı yerlere yakın bölgelerde test imkanı veriyor. Bu mobil, sosyal ve akıllı konum uygulamalarının modern döneminde oldukça değerli bir şey” diyor Johnston.
6. Kitle kaynak kullanımını inovasyonu teşvik etmek ve organizasyon içinde kitle inşa etmek için kullanın. “Şirket içi kitle kaynak kullanımı için bir dilek şikayet kutusundan daha fazlasını yapın” önerisinde bulunuyor liderlik ve strateji firması Kotter International’dan Ken Perlman.
“Liderler yeni fikirler toplamak, iş problemlerine yönelik inovatif çözümler duymak ve hangi fikirlerin ivme kazandığını görmek için kendi dahili topluluğunu (çalışanlarını) kullanmalı” şeklinde konuşuyor Perlman. “Bu çalışanları bağlıyor ve onlara katkıda bulunmaları için fırsat sunuyor. Çalışanlar eyleme dahil edilirken firma da organizasyon içinde fırsat ya da problemi en iyi kimin anladığını belirleyebiliyor. Ayrıca bu, önerilen fikri gerçeğe dönüştürebilen ekibin oluşturulmasını hızlandırıyor” diye konuşuyor Perlman.
7. Kitle kaynak kullanımını müşteri açılımının bir yapısı olarak düşünün. “Müşterilerinizden geribildirim için kitle kaynağını kullanmak size ürününüzde yapabileceğiniz geliştirmeleri ve onlara daha iyi nasıl hizmet edebileceğinizi bilmenizi sağlar” şeklinde konuşuyor kitle fonlama platformu Product’ın direktörü Will Chang. “Müşterilerinizi dinlemek onların sıkıntılarını öğrenmenize ve ürününüzün hangi noktalarından istendiği gibi verim alamadığınızı öğrenmenize yardımcı olacaktır. Bu aynı zamanda müşterilerinize sizin onları önemsediğinizi ve sürece dahil olmalarını istediğinizi gösterir.” diye belirtiyor Chang.