‘Eski’ CIO engelleri kaldıran bir üne sahipse, ‘yeni’ CIO da pazarlama, finans, İK ve diğer iş liderlerine onların yapacakları özel operasyonlarında IT hizmetlerinin onlara nasıl daha çok yardımcı olacağını göstermek için engelleri yıkmaya odaklanmalı.
CIO’nun yeni rolü tek bir kelimeyle özetlenebilir: Danışman. “İş dünyasında teknolojinin rolü hızla artıyor” diyor Accenture Danışmanlık CIO’su Andrew Wilson. Bu geleneksel CIO’nun ötesinde bir konu. CIO bu zorlu görevi sahiplenmek zorunda.
Eskiden CIO kendi veri merkezlerinden tüm teknolojiyi yönetir ve satın almalara kendisi karar verirdi. Aynı büyük bir telefon şirketinin müşterileri için yaptığı gibi, müşterilerine içerden destek sağlardı. Bu da CIO’nun takdiri ve çeşitli düzeylerdeki müşteri hizmetidir.
CIO’nun rolü değişiyor
Bu durum son bir kaç yıldır değişime uğradı. Sosyal Medya,Mobil ve Bulut’un yeni ve heyecan verici teknolojisi, bu konuda teknolojiden direk faydalanmak ve kontrolü ele geçirmek isteyen iş liderlerini güçlendirdi. Artık günümüz iş lideri, CIO’nun çekindiği tüketici teknolojisi ve gelişmemiş olanı benimsemeyi amaçlıyor. Onları edinmek yerine, teknoloji satış konuşması yapmak artık yeni CIO’ya bağlı. Yeni CIO iş liderlerine IT hizmetlerinin onların özel operasyonlarını nasıl daha iyi yapabileceklerini göstermeli ve yeni teknolojiler benimsenmesinde tavsiye edebilmeli, görevi sadece emir vermek ve yetki vermek olmamalıdır. “Özü itibariye, yeni CIO içe ait bir teknoloji danışmanı olması gerekiyor ve pazarlama iş birimi liderlerine, finans, insan kaynakları ve diğer bölümlere yardım elini uzatmalı” diyor Wilson.
CMO’lar, CFO’lar ve İnsan Kaynakları Müdürleri kendi departmanlarında dijital bozulmalar ile yüz yüze geliyor. ve onlar hızlı bir şekilde teknoloji sözcüleri olmaları gerekiyor. Onlar böyle yaparak yardıma ihtiyaç duyarken, bir çoğu geçmiş deneyimlerinden ötürü CIO’dan yardım isteme konusunda gönülsüz davranıyorlar. Çünkü eski CIO engelleri kaldıran bir üne sahipti. Gerçekten de bir CIO bir satış görüşmesi yapmak için mükemmel bir konumda yer alıyor.
“Oldukça öncü olabilecek de daha önce kullandığımız şekilde benimseyemeyeceğiz bir teknoloji değer önerisini nasıl hayata geçireceğimiz konusunda CMO’muz ile epey zaman geçirdim” diyor ve “Üst yöneticiler ile rekabet etmeyin” diye ekliyor Wilson.
CIO ve CMO dost olmalı
CMO teknolojiyi yakında takip etmede zorlandığı için CIO ve CMO arasındaki ilişkinin değişimi söz konusu bile değil. Sosyal ağ, mobilite, müşteri verisi, analitikler; bir dijital pazarlamacı meydana getiriyor. Ve birdenbire CIO ve CMO görevleri örtüşmüş oluyor. Bu yüzden CIO, CMO ile ortak olmak zorunda aksi halde teknoloji satın alma kararlarının dışında kalma riskini hesaba katmak zorunda.
Teknoloji pazarlamayı sarsadursun, finans da bir dönüşüm geçiriyor Oracle ve Accenture’ın çoğunluğu CFO ve üst düzey finans yöneticilerden oluşan düzenlediği ortak bir ankette; CFO’ların teknoloji pazarlamacısı olması gerektiğini ortaya koydu. Finans yöneticilerinin yaklaşık dörtte üçü, bulut, mobil, sosyal medya gibi yeni teknolojilerin finansı yeniden yapılandırılacağını ve çalışmalarını değiştireceğine inanıyor.
Yine de C-düzey katılımcılarının sadece 20’si finans departmanlarının modern teknolojiyi kabul ettiğini söylüyor. Çalışma gösteriyor ki, modern finans görevini yürütmek için yeni beceriler ve analitik yeteneklere ihtiyaç duyuluyor. Bir satış ortamı oluşturan tüm bu gereksinimler yetişmiş bir iç teknoloji danışmanına-aynı bir CIO gibi – zemin hazırlıyor.
İyi bir danışman; araçlar ve teknolojiden daha çok endüstri ve müşteri perspektifinin sonucu ile ortaya çıkar. diyor Wilson. “Ben yalnızca bir teknoloji uzmanı olmamalıyım. Firmaya kolaylık sağlamak için teknoloji sorumluluklarını sahiplenen, düşüncelerini rahatça söyleyebilen bir iş operasyotörü olmalıyım” diye ekliyor Wilson. Yeni CIO; CFO, CMO ve hatta CHRO’nun (İnsan kaynakları sorumlusu) dillerini de bilmeye ve konuşmaya ihtiyacı olacak.
En büyük iç müşterisi İK olabilir
İK fonksiyonu ilaveten iç işbirliği ve dış iletişim için sosyal araçları ile teknoloji makyajını göz önüne alıyor. Birçok CHRO yetenek yönetimi ve analitiklerde dönüştürücü teknolojileri araştırıyor.
Fakat çoğu CHRO, dijital stratejiden hala yoksun. Onlar yalnızca kendi süreçlerine analitikleri ve sosyal iş uygulamaya koymakla yetiniyor. Yeni bir IBM araştırmasına gore, İK kuruluşlarının yalnızca yüzde 50’si iş gücü analitiklerinin kullandığını, kaynak kullanımı ve işe alma gibi alanlarda karar alma sürecini optimize etmek için kestirimci analitikleri daha az kullandıığı ortaya çıktı. IBM çalışması ayrıca katkıda bulunan CHRO’ların bu yıl CIO’lar listesinin en üstünde yer aldığını da ortaya koydu.
Şu ana kadar açıkça ifade ediliyor ki, CIO’lar mevcut sorumluklarına ek olarak, kendi rollerini genişletmeli ve işin geri kalan kısmında da danışman olması gerekiyor. Bununla ilgili Forrester tarafından yapılan bir çalışmada, öncelikli olarak IT projelerinin paylaşımı ve özellikle IT tarafından yapılan işlerin 2009 yılındaki %55 oranından 2015’te yüzde 47 seviyesine düşeceğini gösterdi.
“CIO rolündeki değişim; kariyerimdeki noktadan artık daha hakim durumda” diyor Wilson. “Bu bir iş olarak çalışan IT ile alakalı” diye ekliyor. Bu nasıl iş olabilirdi ? Kesinlikle danışmanlık.