Gelirlerinde yaşadığı büyümeyi yeni iş alanları yaratmaya aktaran SAP; Ariba, Fieldglass ve Concur’u alarak şirketler arası satın almalarda liderliğe oynuyor. SAP Güney Avrupa Kıdemli Başkan Yardımcısı Steve Tzikakis, “Bu üç şirket; Amazon, eBay ve Alibaba’nın toplamından daha fazla satın alma işleminin gerçekleştirilmesini sağlayacak” diyor.
Son dört yılda dümenini 90 derece bulut bilişime kıran teknoloji şirketlerinden biri SAP. 2010 yılında lanse ettiği HANA platformunu tamamen bulut tabanlı yeni bir veri tabanı sistemine dönüştürmek için 2012’den bu yana önemli yatırımlar yapan şirket, kullanıcılarını hızlı bir şekilde bu platforma taşımaya çalışıyor. 2015 yılında bulut tabanlı çözümlerindeki üyelik gelirlerini yüzde 80 artırma hesapları yapan şirketin, 2018 hedefinde bulut üyelik gelirlerini yazılım lisans satış gelirlerinin yukarısına taşımak var.
SAP Güney Avrupa Kıdemli Başkan Yardımcısı Steve Tzikakis, “SAP, son iki buçuk yılda yeni bir aşamaya geldi ve biz bundan oldukça memnunuz” diyor. Ancak bahsettiği yeni aşamada sadece bulut şirketi olma yolunda atılan önemli adımlar yok, şirket satın almalarıyla girdiği yeni iş alanları da var. Geçtiğimiz yıl 8.3 milyar dolar ödeyerek satın aldığı Concur bunlardan biri. Şirketlere maliyet yönetimi sunan Concur, sadece SAP’nin tarihindeki en büyük satın alma değil. Aynı zamanda şirketin 2012 yılında satın aldığı ticaret platformu Ariba Network ile yine geçtiğimiz yıl satın altığı satıcı yönetim sistemi Fieldglass’ı tamamlayan üçüncü önemli bir parça.
SAP’nin “hiper-bağlı” (hyperconnected) ekonomi içinde yer alma hedefiyle yaptığı bu satın almalardaki bakış açısını Tzikakis, şu şekilde anlatıyor: “Hiper-bağlı ekonomi içinde üç ilişki türü var. Bunlardan biri sosyal medya gibi araçlarla insanları birbirine bağlama. Diğerleri ise şirketleri ve makineleri birbirine bağlama. Bunların kombinasyonuna ‘Nesnelerin İnterneti’ adını veriyoruz. SAP burada şirketleri birbirine bağlama kısmına talip. Satın aldığımız bu üç şirket, bu alanda liderlik görevi üstlenecek.”
Amazon, eBay ve Alibaba’nın toplam işlem hacmini geçecek
SAP’nin Concur’u alarak tamamladığı “şirket ticaret ağı” projesinden beklentisi oldukça yüksek. Tzikakis, “Bu üç şirket; Amazon, eBay ve Alibaba’nın toplamından daha fazla sayıda satın alma işleminin gerçekleştirilmesini sağlayacak” diyor. SAP, bunda en çok Concur’a güveniyor. 150 ülkede 25 milyon aktif kullanıcısı ve 23 bin müşterisi bulunan Concur’un, SAP ile ulaşabileceği şirket ağıyla birlikte yıllık 600 milyar dolarlık bir işlem hacmine ulaşacağı tahmininde bulunuluyor. “Bu kadar geniş çerçevede işlevsellik barındıran tek şirketiz” diyen Tzikakis, işletmelerin ihtiyaç duydukları ürün ve hizmetleri satın almalarında ve pazardaki en iyi kaynaklara ulaşabilmesinde yeni bir anlayış sunduklarını belirtiyor. “Ariba ve Fieldglass sayesinde şirketler, piyasadaki en iyi ürün ve hizmetlere en iyi fiyatlarla ulaşabilecekler. Concur sayesinde ise büyük bir pazara ulaşabiliyoruz. Alıcı ile satıcı arasındaki ilişki konusundaki bakış açımızı değiştirdik. Müşterilerimizle gerçek anlamda yoğun bir iş ortaklığı yarattık. Bu da hem müşterilerimiz hem de SAP için daha samimi ilişkiler, daha güçlü bir iş ortamı anlamına geliyor” açıklamasında bulunuyor.
Türkiye’de 3 kat büyüdü
SAP’nin yeni alanlara girmekte bu kadar cesur olmasının nedenlerinden biri son dönemde gelirinde yaşadığı büyüme. Tzikakis, “Kendi hedeflerimizi ve beklentilerimizi karşılıyorduk, ancak dönüşümün başlamasıyla ancak daha önce adresleyemediğimiz yeni iş alanları ve yeni müşterilere ulaşabilir hale geldik” diyor. 2014’ün üçüncü çeyreğinde tarihindeki en yüksek çeyrek geliri elde ettiklerini belirten Tzikakis, bu büyümenin Türkiye’nin de içinde bulunduğu Güney Avrupa bölgesinin gelirlerine yansıdığını anlatıyor: “2013’ü bölgede yüzde 15, Türkiye’de ise yüzde 33’lük bir büyümeyle kapatmıştık. Dünyada olduğu gibi Güney Avrupa bölgesinde 2014’ün ilk 9 ayında en iyi büyümemizi yaşadık. Bölgede yeni lisans gelirlerinde yüzde 9 büyüdük, ki ekonominin kötüye gittiği bir dönemde bunu başardık.” Türkiye’nin Güney Avrupa’da en hızlı büyüyen pazarlardan biri olduğunu belirten Tzikakis, “Ben 2008’de SAP’e katıldığımdan bu yana Türkiye’de SAP, lisans gelirleri açısından 3 kat büyüdü. Bu göz alıcı bir başarı. Sadece bizim ortaya koyduğumuz gayreti değil, aynı zamanda iş ortaklarımızın güvenirliği ve sadakatini gösteriyor. Bu, gelirlerimiz ile paralel bir şekilde büyüyen ekosistemimiz için de bir fırsat. Ekosistemimizin ERP’nin ötesine geçmesini istiyoruz. Müşterilerimiz, iş ortaklarımızın buluta geçmesi için teşvik ediyorlar. Veri tabanlarındaki arkaik yapıların yerine hafıza için veri tabanı olan HANA’yı koymalarını bekliyorlar.”
IBM iş ortalığı Türkiye’ye de yansıyacak
Bulut bilişim, teknoloji devlerini kendi aralarında işbirliğine zorluyor. Bunun bir örneği de SAP ile IBM arasında yaşandı. SAP, geçtiğimiz ekim ayında HANA Kurumsal Bulut çözümleri için IBM’in altyapısından yararlanmaya başlayacağını açıkladı. “Bu, hem IBM’in müşterileri hem de bizim müşterilerimiz için inanılmaz bir haber. Daha önce IBM veya SAP ile çalışmamış işletmeler için de bir fırsat” diyen Steve Tzikakis, “Müşterilerimiz ve iş ortaklarımızın beklediği bir gelişmeydi. Müşterilerimiz, HANA platformumuzun geliştirilmesinde daha cesur olmamızı istiyor” açıklamasında bulunuyor. Bu işbirliği çerçevesinde yerel pazarlara yönelik planlarını yapmaya başladıklarını söyleyen Tzikakis, ortak platformun Türkiye’de de yakında hayata geçeceğini belirtiyor.
Bu yazı IT PRO’nun 182. sayısında yayınlanmıştır.