Büyük perakendecilerin yarısından fazlası öncelikleri arasında mobil pazarlama başlığının olduğunu söylüyor. O zaman neden bu alana daha fazla yatırım yapmıyorlar?
Tom Kaneshise
Pazarlamacılar, müşterilere mobil deneyim sunmanın ilk sırada gelen öncelikleri arasında yer alması gerektiği mesajını almaya başladı. Ama olması gerektiği kadar mobil pazarlama teknolojilerine yatırım yapıyorlar mı? Pek değil… Forrester Research ile Ulusal Perakende Federasyonu’nun Shop.org bölümü, Amerika’daki 71 büyük perakende şirketlerine online alana yaptıkları yatırımları sordu. Araştırmaya katılan şirketlerin yarısından fazlası mobil pazarlamanın kendileri için en öncelikli alanlardan birisi olduğunu söyledi. Perakende şirketleri için mobil pazarlamadan sonra omnichannel ve pazarlama optimizasyonu geldi.
Mobilden gelir yaratma
Mobil, şirketlerin odaklanması gereken bir alan. Çünkü yapılan araştırma perakende şirketlerinin satışlarının yüzde 28’inin mobil cihazlardan, özellikle de akıllı telefonlardan geldiğini gösteriyor. Buna göre 2014’te, akıllı telefonlar üzerinden gerçekleştirilen satışlar bir önceki yıla göre ortalama yüzde 87 düzeyinde artış gösterdi. Tabletler üzerinden gerçekleşen satışlar da, akıllı telefonlar kadar olmasa da önemli bir artış yaşadı. Yapılan araştırma bir önceki yıla göre 2014’te tabletlerden yapılan satışların yüzde 52 arttığını gösteriyor.
Mobil alana yapılan yatırımlarla perakendeciler duyarlı tasarıma ve mobil site optimizasyonuna yöneliyor. Hedef, akıllı telefonlar ve tabletlerde etkili görülebilecek pazarlama içeriğini sağlamak. Pazarlamacılar, mobil alanda en önemli unsurlar olan özellikler ve işlevlerin; mağazaların mobile taşınması, siparişlerin alınması, e-postaların alınabilmesi, ürünlerin satıldığı yerlerin belirlenmesi, ürün veya mağaza değerlendirmelerinin okunması, kupon verilmesi ve başka becerilerin sunulmasıyla ilgili olduğunu söylüyor.
Nasıl planlanması gerekiyor?
Peki, perakendecilerin mobil planlarında eksik olan ne? Perakendeciler markalı mobil uygulamalar geliştirmeye devam ediyorlar. Ancak eskisi kadar tutkulu değil… Starbucks’ın uygulaması gibi rekor kıran mobil uygulamalar var elbette. Ancak geriye kalanların büyük çoğunluğunun bir hayal kırıklığı olduğunu perakendeciler görmeye başladı. Perakendecilerin yarısından fazlası artık uygulamaların, mobil stratejilerinin ana bileşeni olmadığını söylüyor.
Mobil cihaz kullanımı arttıkça perakende şirketlerinin, bu alan için cüzdanlarını daha fazla açacaklarını düşünüyorsunuz. Ancak durum pek bunu göstermiyor. Araştırmaya katılan perakendeciler, mobil kurulumları için toplamda ortalama 3.1 kişi çalıştırıyor. Bu alana yapılan yatırımlara bakıldığında ise perakendecilerden bazılarının, akıllı telefon projeleri için yaptığı yatırımın 7 haneleri bulduğu görülüyor. Perakendecilerin yarısı ise 250 binden az bir yatırım yaptıklarını söylüyor. Perakendecilerin yaklaşık üçte biri de 100 bin dolardan az yatırım yaptığını bildiriyor.
Bütçeler yükseliyor
Perakende şirketlerinin çoğu ise mobil bütçelerini bu yıl yüzde 20 düzeyinde artırmayı planlıyor. Böylece yatırımlarındaki eksikliğin giderilmesini sağlama peşindeler. Diğer yandan web sitesini optimize etmektense kendisine ait bir mobil uygulama geliştirmenin daha yüklüce para istediği kabul edilmeye başlandı. Vefasız müşterileri hedefleyen şirketiçi mobil uygulama geliştirme çalışmalarının, uygulama tabanlı kampanyaların maliyeti büyük. Forrester Analisti Sucharita Mulpuru’nun araştırmada belirttiği üzere tek, kusursuz bir mobil deneyim sunmanın aslında milyonlarca yatırımı gerektirmediğini aklınızda bulundurmalısınız.
Bu yazı IT PRO’nun 183. sayısında yayınlanmıştır.