Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, cuma günü itibariyle resmiyet kazandı. Kanun e-ticaret alanında tüketiciye ve firmalara yönelik pek çok yeniliği içeriğinde barındırıyor.
Derya COŞKUN
Cuma günü itibariyle resmiyet kazanan Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, tüketiciye sağladığı faydalarla dikkat çekiyor. E-ticaret sitelerine ‘tüketiciye reddetme hakkı tanımanın zorunlu kılındığı’ yeni yasa çerçevesinde, SMS yoluyla gerçekleştirilen ticari iletişime de ciddi yaptırımlar getirildi.
Yeni yasa, firmalardan gönderilen elektronik iletilere ‘reddetme hakkı’ tanırken, elektronik ortamda sunulan hizmete dair sözleşme ve siparişleri de düzenliyor. Sektör temsilcileri yasanın tüketiciye lehine sağladığı yeni düzenlemelerden hayli memnun görünürken, kanunda öngörülen yükümlülüklere aykırı hareket edenlerin ise idari para cezasına çarptırılacakları belirtildi.
Tüketiciye reddetme hakkı
Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, firmalardan gönderilen ticari elektronik iletilerin reddetme hakkının ücretsiz ve kolay bir şekilde internet siteleri tarafından tanınmasını sağlıyor. ‘Red’ bildirimi seçeneğinin her türlü ticari elektronik iletide yer alması zorunlu kılınırken, tüketicinin ‘red’ talebi vermesi durumunda ticari sitenin 3 gün içerisinde ileti göndermeyi bırakması gerekiyor.
Hizmet karşılığı sözleşme yükümlülükleri
Yeni kanunda e-ticaret sitelerinden alınan ürünlere dair sözleşmelerdeki yükümlülükleri kapsayan maddeler de bulunuyor. Yeni yasaya göre, müşteriye sipariş özetini görme imkanı sunulurken, aynı zamanda satış sözleşmesi de elektronik olarak düzenlenip alıcıya gönderiliyor. Yapılan elektronik sözleşmeyle tüketici, vergi de dahil olmak üzere teslimat masraflarını ve ödeyeceği bütün miktarı rahatlıkla görebiliyor.
E-ticaret siteleri bilgilerinin açık ve net olması
E-ticaret siteleri işletmelerinin; açık adreslerini ve faaliyette bulundukları alan adlarını artık bağlı bulundukları ticaret odasına bildirmek zorunda. Sitelerin belirlenebilir olması için bu bilgiler zorunlu kılınırken, promosyonların da açık ve anlaşılır olması gerekiyor. Özellikle tüketicinin güvenini sağlamak için gerekli olan bu madde, bugünden itibaren e-ticaret sitelerini kullanan tüketicilere de oldukça fayda sağlayacak gibi görünüyor.
Giriş hataları için ‘Geri al’ butonu
Yeni düzenleme alışveriş sırasındaki bazı hataların da düzeltilmesine olanak sağlıyor. Zira, e-ticaret sitesinde veri giriş hatası olması durumunda, ‘geri al’, ‘değiştir’ gibi butonlar yer alıyor ve bu butonlar, müşteri alışverişi esnasında yapılan bir hatanın düzeltilmesine yardımcı oluyor. Ayrıca reklam maksadıyla gönderilen her türlü e-ileti için de onay gerekiyor.
Esnaf ve tacirlere yönelik iletilerde onay
İletiler, esnaf ve tacirlere önceden onay alınmaksızın gönderilebiliyor. Bunun yanında, ticari elektronik iletilerde, göndericinin tanınmasını sağlayan bilgiler ile haberleşmenin türüne bağlı olarak telefon numarası ve elektronik posta adresi gibi erişilebilir durumdaki bilgiler yer alabiliyor.
Kutlama iletilerinde tüketici onayı zorunluluğu
Artık yeni yıl, bayram, özel gün kutlamaları tüketici onayına sunuluyor. Kutlama iletileri reklam sayılıyorken, ticari ileti kapsamına giren bu mesajlar müşteri onay vermediği sürece gönderilemiyor. Fatura ve borç hatırlatan SMS’lere reklam konulamazken, cihazını servise bırakanlar ise otomatik olarak reklam izni vermiş oluyor.
Kanuna aykırı hareket edenlere 15 bin liraya kadar para cezası uygulanırken, tüketicinin onayı olmadan gönderilen toplu iletilere de ceza kapıda.