Xerox, yapay zeka uygulamalarını (AI), çok maliyetli gerçek ortamlar yerine video oyunlar içinde test edilip geliştirilmesini sağlayacak yeni bir teknolojik yaklaşım geliştirdi.
Xerox’un video oyunlar içinde yapay zeka yazılımları geliştirme ve test etme yaklaşımı; yapay zeka (AI) geliştirme maliyetlerini ve kullanıma sunulma sürelerini azaltacak, bu alandaki çalışmalara büyük bir ivme kazandıracak.
Teknoloji ve iş süreç yönetiminde dünyanın önde gelen şirketlerinden Xerox’un Fransa Grenoble Ar-Ge merkezinde görevli bilim insanı Adrien Gaidon ve ekibi, yapay zeka algoritmalarının video oyunları içinde geliştirilmesi ve test edilmesini sağlayacak bir çalışma yürütüyor. Adrien Gaidon, video oyunlarının gerçekliğinin giderek artmasından yola çıkarak, yapay zeka yazılımlarının da video oyunlarının içinde test edilebileceğini düşünüyor.
Halihazırda yapay zeka yazılımları gerçek yaşam koşullarında test ediliyor. Yapay zeka teknolojilerinin gerçek hayatta test edilmesi, büyük maliyetler ve zaman kaybı yaratıyor. Örneğin, yapay zeka uygulamalarını farklı ortam, hava ve mevsim şartlarında test edebilmek için aylarca beklemek, etkileşim verilerini ayrı ayrı kaydetmek gerekebiliyor. Yapay zeka çalışmalarının geliştirilmesini zorlaştıran ve yavaşlatan bu problem durumu, Xerox bilim insanlarını bu konu ile ilgili farklı bir yaklaşım arayışına yönlendirdi.
Gerçek ortam 3D lazer tarayıcı ile sanal ortama aktarılıyor
Xerox’tan Adrien Gaidon ve ekibi, oyun geliştirme platformu Unity üzerinde bir araba oyunu tasarlayarak, bir otomobilin yol üzerindeki araçları ve park alanlarını tespit etmesini, araçların hangi alanlara park edebileceğini öngörmesini sağlamayı başardı. Oyun ortamına bir şehrin sokak, cadde görüntülerini, yollarda karşılaşılan tüm nesnelerin farklı ışık ve hava koşullarındaki görüntülerini bire bir 3D olarak sanal ortama taramayı başaran Xerox ekibi, araçların farklı senaryolarda doğru tepkiler vermesini sağladı.
Xerox araştırma ekibi çalışmaları kapsamında, gerçek dünyanın sanal ortamda bire bir yaratılması amacıyla, 3D görüntüyü bir lazer tarayıcıyla sanal ortama aktarmayı başaran bir yol da keşfetti. Böylelikle, gerçek hayattaki tüm nesnelerin ve görünümlerin sanal ortamda da bire bir yaratılması sağlanmış oldu.
Yapay zeka yazılımları temelde mekanik araçlara anlama, karar verme, öğrenme, yorumlama ve öngörme gibi zeka yetileri kazandırıyor. Bu becerisinin altında ise yapay sinir ağı (YSA) modelleri yatıyor. İnsan beyninin çalışma prensibini baz alan YSA’lar, önceden geliştirilen örnek olay örgülerini inceliyor ve genelleme, yorumlama gibi yetenekleri ile karşılaştığı olaya göre karar verebiliyor. İnsan beyni ile olan en büyük benzerliği de bu özellikte yatıyor.
Herkes yapay zeka uygulaması geliştirebilecek
Google gibi çok sayıda uygulama ve teknolojik aracını yıllardır test eden ve veri toplayan bir şirket için veya sistemine yüklenen milyonlarca fotoğraf ile resimdeki kişiyi otomatik olarak etiketleyen Facebook için yapay zeka teknolojilerini geliştirmek bir sorun olmayabilir. Ancak günümüzde çoğu şirket, Google ve Facebook gibi çok büyük bir veriyi işleyip, yapay zeka uygulamalarına dönüştürebilecek bir kabiliyete ve kaynağa sahip değil. Daha küçük ölçekli şirketlerin yapay zeka teknolojileri geliştirebilecek bilgi birikimi ve yeteneği olsa da, geliştirdikleri yapay zeka teknoloilerini gerçek dünyada uzunca bir süre test edebilecek ne bir kaynakları ne de buna ayırabilecek zamanları bulunuyor. Bu da yapay zeka teknolojilerinin belli başlı büyük şirketler tarafından geliştirilmesinin beklenmesine, yapay zekanın istenilen yaygınlık oranına ulaşamamasına yol açıyor.
MIT’ten Xerox’a övgü
Xerox’un yapay zeka algoritmalarını sanal ortamda test etmeyi başaran çalışması bilim ve teknoloji dünyasında da çok ses getirdi. Xerox’un bu çalışması Massachusetts Teknoloji Enstitüsü’nün (MIT) teknoloji haber sitesi technologyreview.com’da (http://bit.ly/1RjGGv1) çeşitli değerlendirmelerle geniş yer aldı. MIT Algısal Bilim ve Ölçüm Profesörü Josh Tenenbaum, Xerox’un projesi için “çok iyi bir fikir” yorumunda bulundu.
Xerox’un yapay zeka algoritmalarını sanal ortamda test etmeyi başaran yaklaşımı, uygulama geliştiricilere, çok büyük yatırımlar yapmadan, çok zaman harcamadan, sanal ortamda daha kolay bir şekilde yapay zeka yazılımları geliştirebilmelerinin yolunu açıyor. Gerçek yaşamı aynı görsellikle sanal ortama birebir aktaran 3D tarama yaklaşımı, yapay zeka (AI) teknolojilerinin çok farklı alanlarda çok daha hızlı geliştirilmesine ön ayak olacak