CIO’lar, ister teknoloji ister işletme geçmişinden geliyor olsun, dijitalin oyunu nasıl değiştirebileceğini işletmeye tercüme etmekle görevli. Teknoloji alanında çalışma yapanlar C-suitine yönelik birkaç yol izleyebilir.
Tüketici elektroniği ve yazılım gibi birçok sektörde yirmi yıllık deneyime sahip bir yönetici olan Bizagi CIO’su Antonio Vazquez, bu konuyla ilgili şunları söylüyor: “Deneyimlerim, sadece bir CIO olarak değil, başta teknoloji olmak üzere birçok açıdan gerçekten şans eseri oluştu.”
Vazquez, eğitimi işletme ve pazarlama alanlarında olmasına rağmen, kariyeri boyunca kurumsal kaynak planlama araçları gibi teknoloji uygulamalarıyla yakın temas kuruyor. Vazquez, “İş gereksinimlerini, işin nasıl değiştiğini ve teknolojinin gerçekten nasıl değer katabileceğini anlamak her zaman rolümüzün bir parçası” diyor.
CIO olan profesyoneller, teknoloji alanındaki deneyimlerine güveniyor; fakat role giden yol doğrusal değil. Bir lideri yönetici rolü için çekici bir aday yapan en önemli şeyler, endüstri trendlerini teknoloji kullanımına bağlama, verimliliği artırmak için süreçlere teknolojiyi aşılama ya da dönüşümle piyasa baskılarına yanıt verme becerileri.
Müdür Helen Fleming, işe alma firması Harvey Nash tarafından yerleştirilen CIO’ların yaklaşık yüzde 5’inin saf bir iş geçmişinden geldiğini tahmin ediyor. Diğer 25’inin de operasyonlar değişim ve dönüşüm gibi teknolojilere yakın alanlardan geldiğini, kalan yüzde 70’inin de teknoloji geçmişinden geldiğini söylüyor. Fleming, “Ancak teknolojiye sahip olanlar, söz konusu olduğu zaman bile son derece güçlü iş becerileri göstermiş olacaklar ve bir noktada güçlü bir şekilde işle ilgili rollerde biraz zaman geçirmiş olabilirler” diyor.
Teknoloji Alanında Yükselme Şansı
2020 yılı, işverenlerin gelecekteki iş görüşmelerinde kesinlikle soracağı bir yıl. CIO’lar için sorulması gereken soru ise muhtemelen uzaktan çalışma uygulamalarına ya da işletmelerin üstesinden gelmek zorunda kaldığı en önemli engelin ne olduğuna yönelik olacak.
Ocak 2021’de CIO’ya yükselmeden önce David Edwards, kar amacı gütmeyen kuruluşta BT altyapısı başkan yardımcısı olarak görev yapıyordu. Terfi etmeden önce Edwards, ilk önce kar amacı gütmeyen ulusal konutta kullanılan teknoloji araçlarının envanterini çıkardı. Daha sonrasında da eski bir teknolojiye sahip olduklarını fark ettiğini söylüyor. Edwards işletme genelinde birleşik bir iletişim platformu oluşturdu ve bu, uzaktan operasyonlara geçişte yararlı olduğu kanıtlanmış bir güncelleme.
MIT Sloan Bilgi Sistemleri Araştırma Merkezi’nde araştırma görevlisi olan Stephanie Woerner, CIO’ların görev sürelerinin ilk bölümünü “Hizmetler CIO”su olarak adlandırdıkları şekilde geçireceklerinden bahsediyor. Yani bu da ışıkları açık tutmak ya da bir işletmenin işlemesine izin veren kritik teknoloji altyapısını sürdürmek anlamına geliyor. Harvey Nash’den alınan veriler şunu gösteriyor: Teknoloji işletmeler için bir öncelik haline geldikçe ve CIO’ların yüzde 61’i salgının teknoloji liderinin etkisini artırdığını kabul ettikçe bu rol daha kritik oluyor. Bulut gibi belirli teknolojiler, C-suite öncelikleri haline geliyor.
Woerner şöyle söylüyor: “İşletmenin geri kalanı BT aracılığıyla neler olduğuna gerçekten güvenene kadar, CIO’nun işletme üzerinde çok fazla etkiye sahip olmaya başladıklarını düşündüğüm rollere geçmesi zor olacak.”
Stanley Black & Decker’da CIO Global Security olan Kara Pelecky için ise CIO rolüne yükselişinin bir bileşeni, BT’nin çeşitli yönlerinde elde ettiği başarıların yanı sıra işin en az bir segmentindeki derin iş bilgisi. Fakat Pelecky, CIO olmasının ardından, seçiminde iki unsurun daha önemli olduğunu keşfediyor: İlki BT alanında yeni şirketin bütününde bile özellikle zorlayıcı olmasını beklediği bir deneyimi bulunuyordu, diğeri ise bu adımı atmaya hazır olduğuna kefil olan geniş referanslara sahipti.
CIO Olmanın Kritik Yönleri
İşletme geçmişine sahip yöneticiler, şirketlerine değişim boyunca rehberlik edebilmek için teknolojiden yararlanabileceklerini kanıtlayarak C-suite çağrı yapmayı tercih edebiliyor.
Sekiz yılı aşkın süredir LG’nin CIO’su olan Vazquez, akıllı telefon endüstrisindeki tüketici talebi hızla değiştikçe bu fikre yönelmeye karar veriyor. Aynı zamanda Vazquez, LG Electronics’in İberya bölgesindeki yeniden yapılanmadan sorumlu liderlik ekibinin bir parçası.
Vazquez, “Bu değişime teknoloji ve süreçler açısından tamamen farklı bir şekilde yaklaştık. Teknolojiyi, sahip olduğumuz tüm süreçleri otomatikleştirmek ve daha üretken hale getirmek anlamında kullanmak istedik fakat bunları yaparken her şeyi gözden geçirmek ve işleri yapma şeklimizi yeniden düşünmek zorundaydık” diyor.
Bu görev, çalışanları işten çıkarmak ya da diğer C-suite liderlerine önemli süreçlerin nasıl değişmesi gerektiğini iletmek anlamına geliyor. Bu yüzden dikkat edilip gerekli önemin verilmesi gerekiyor.
Bir işletme etkileyicisi olmak, CIO rolünün gelişen kapsamında yer alan bir özellik. Gartner verilerine göre, salgın sürecinde CIO’ların dörtte üçü, CEO’ları ve diğer işletme liderlerini eğitiyor.
Fleming konuyla ilgili olarak şunları söylüyor: “Pazarlama geçmişinden gelen CIO’larda bir artış görüyoruz. Bu işlevler giderek daha fazla teknoloji odaklı oluyor ve müşteri odaklılıklarıyla birlikte, genellikle lidere onu bir CIO yapmak için doğru DNA’yı veriyor.”
Woerner ise yöneticiler bir C-suite işlevine yükseltildikçe, strateji uygulamakla görevlendirileceklerinden bahsediyor. Aynı zamanda, meslektaşlarına “dijitalin performansta gerçekten bir adım değişikliği yaratmak için neler yapabileceğini” önermekle sorumlu olacaklar.
Fleming, “Geçmişleri ne olursa olsun, CIO’nun teknolojiyi anlaması ve teknolojiden etkilenmesi gerekiyor” diyor. Ayrıca blok zincirinin, kuantum hesaplama veya Edge hesaplama gibi yeni teknolojileri anlayan ve şirketleri için iş sonuçlarını anlayan ilk kişi olmaları gerektiğinden de bahsediyor. Bunun, giderek dijital olarak okuryazar hale gelen bir yönetici ekibindeki benzersiz satış önerisi olduğunu da ekliyor.