Türk Telekom, Micro Focus iş birliğiyle gerçekleştirilen “Yapay Zekâ Destekli Operasyon Yönetimi (AIOPS)” projesiyle tüm kritik servisleri tek bir ekrandan izlenebilir hale getirdi. Projeyle, yönetim seviyesinde sadelik ve karar destek süreçlerini destekleyen bir modele geçiş yapılırken, büyük veri analizinin yapıldığı çalışmayla son kullanıcıya kadar ulaşan olumlu sonuçlar elde edildi.
Türkiye’nin lider bilgi ve iletişim teknolojileri şirketi Türk Telekom, 5 farklı veri merkezinde, 13 binin üzerinde sunucu altyapısının yönetimini sağlarken, 20 bin üzerinde uygulama servisinin takip edildiği bir yapıda müşterilerine hizmet veriyor. Türk Telekom, karmaşık sorunların da önüne geçmek için büyük veri analizi ve yapay zekâ gibi yeni nesil teknolojilerin kullanılarak yönetildiği bir operasyon merkezi için harekete geçti. Türk Telekom bu kapsamda Micro Focus iş birliği ile “Yapay Zekâ Destekli Operasyon Yönetimi (AIOPS)” projesini hayata geçirdi. Proje ile olay anında etki analizinin hızlı yapılarak kök nedeni tespit edebilecek algoritmaların işletilebileceği ve sonuçlarının gerçek zamanlı olarak takip edilebileceği bir ortam amaçlandı.
Çok katmanlı çalışma
Yapay Zekâ Destekli Operasyon Yönetimi (AIOPS) projesinin oldukça kapsamlı bir çalışma olduğunu belirten Türk Telekom BT Otomasyon ve Yönetim Sistemleri Müdürü Necdet Türkay, “Türkiye’nin dijital dönüşüm lideri olarak, kendi iş süreçlerimizde son teknolojileri kullanırken, yaptığımız güncellemelerle verdiğimiz hizmet kalitesini de artırıyoruz. Micro Focus; ‘OpsBridge, Network Operation Management (NOM) ve Universal Discovery & Configuration Management Database (UCMDB)’ ürünleri ile ‘IT4IT’ uluslararası standartlara uygun olarak ürün desteği sağladı. Çalışma kapsamında, 198 uygulama üzerinde makine öğrenmesiyle, anomali bazlı alarmların ve metriklerin üretilmesine yönelik çalışma gerçekleştirildi. Ayrıca, sunucu verilerinin de OpsBridge üzerinde merkezileştirilmesi sağlandı. Uygulama topolojileri, ‘UCMDB- OpsBridge Manager (OBM) ve OpsBridge Analytics (OBA)’ üzerinde entegre çalışır hale getirildi. Aynı zamanda Elastic Stack ile log analitiği çalışması yapılarak bu yapıya bağlandı. Merkezi olarak oluşturulan ‘OPTIC-Data Lake’ üzerinde tüm bu veriler zaman etiketleri ile toplanmaya başlandı.” dedi.
Gerçek zamanlı takip
Micro Focus’un iş ortağı Future Business Technology uzmanlığıyla geliştirilen arayüz çalışması için arka planda 7 bin satır kod ve 121 sorgu yazıldı. Ekip bazında ihtiyaca hizmet eden ve “OPTIC-Data Lake”te toplanmış 41 farklı verinin yansıtıldığı alt ekranlar tasarlandı. Verilerin “Application Lifecycle Management (ALM)” ve “Service Manager” yazılımı entegrasyonu ile gerçek zamanlı takip edilmesi sağlandı. Ekiplerin hizmet verdiği uygulamalara ait olay detayları ve erişilebilirlik seviyeleri OpsBridge üzerinden takip edilir oldu. Metrikler, yapay zekâ algoritmaları ile işlenerek bir müdüre hangi uygulamasında anomali oluştuğu ile ilgili analiz ve alarm üretme imkânı verildi.
Üstün analiz özelliği
Proje ürettiği anlamlı verilerle öne çıkarken, Türk Telekom Kurumsal Destek Operasyonları Grup Müdürü Alper Arpacıoğlu, “Proje ile yapay zekâ destekli kök neden analiz sonuçları elde ediliyor. Altyapının kaynak durumları ile ilgili, yapay zekâ algoritmasıyla ileriye yönelik tahminleme yapılması sağlanıyor.” yorumunda bulunurken, projenin Türk Telekom’a sağladığı diğer yararları şöyle dile getirdi:
“Topoloji verisini kullanarak, dinamik değişim hareketliliği gösteren ve veri analitiği yapan; bu sayede karar destek süreçlerini besleyen ekran tasarımları oluşturuldu. Tüm bu kazanımlar 5 veri merkezini de kapsayacak şekilde birleştirilerek, merkezi bir ekranda takip edilebilir oldu. Modüler bir yapı kurgulanmasının yanı sıra ‘OPTIC-Data Lake’ üzerine zaman bazlı değişken verilerin işlenerek, takip edilebilir ve anlamlandırılabilir olması; yapay zekâ destekli operasyonun temelini oluşturdu.”
Süreçler hızlandı
Türk Telekom BT Operasyon Direktörü Hakan Tongar, tüm bu kapsamlı çalışmalar sonucunda projenin Türk Telekom açısından yarattığı değeri şöyle anlattı: “Tasarlanan ekran ile yapay zekâ destekli merkezi yönetim yapısı oluşturuldu. Veri merkezinde canlı ortama alınan her bir öğe tüm metrikleri ile izlenebilir ve yönetilebilir hale getirildi. Ayrıca binlerce metrik, yapay zekâ algoritmaları kullanılarak hizmet verilen uygulamaların takibini sağlar hale geldi. Tasarlanan ekranlarla, karşılaşılan sorunların yapay zekâ algoritması ile kök neden tespitinin ve analizinin, yönetici seviyesinde görülmesi mümkün oldu. Ortamdaki sorun tespiti hızlanırken, aksiyon alımında daha reaktif ve proaktif yaklaşım sergilenmesi sağlandı.”
Son kullanıcıya varan olumlu sonuçlar
Türk Telekom Servis Yönetimi Tahsilat Operasyonları Müdürlüğü başta olmak üzere, şirketteki 15 müdürlük doğrudan veya dolaylı olarak çalışmaya destek verdi. Projede BT Otomasyon ve Yönetim Sistemleri Müdürlüğü ve danışman şirket personeli ile yaklaşık 50 kişilik bir ekip çeşitli seviyelerdeki çalışmalarıyla projeye katkı sağladı. Ekim 2021’de başlayan çalışmalar 6 ay sürdü ve proje kısa sürede tüm fonksiyonları ile kullanıma hazır hale geldi.
Türk Telekom BT Teknolojileri Direktörü İrfan Uğur, tek bir ekrandan kritik operasyonel süreçlerin takip edilmesini sağlayan çalışmayla ilgili olarak, “Bütünsel bir bakış açısı ile 5 adet veri merkezinde yapısal olarak konumlandırılan 198 uygulamaya ait tüm katmanlarda olan karmaşık durumların yapay zekâ destekli tespitine imkân sağlandı. Yönetim seviyesinde sadelik ve karar destek süreçlerini destekleyen bir modele geçiş gerçekleşti. Uygulamaların takibinde müşteri memnuniyetini ve verilen hizmetlerin kalitesini artırır nitelikte çıktılar üretildi. 20’nin üzerinde özgün ekran tasarımı ile bugün gelinen nokta itibarıyla, dinamik değişim hareketliliği gösteren, veri analitiği yapan ve bu çerçevede arka planda veri toplama ve işleme görevlerini yerine getiren kodların yazıldığı ekranların tasarlandığı sofistike bir çözüm kullanılır hale geldi.” açıklamasında bulundu.
AIOps ile verimli iş sonuçları
Türk Telekom ile gerçekleştirilen proje ile ilgili konuşan Micro Focus Türkiye & Yunanistan Ülke Müdürü Zafer Akın, günümüzün hızla gelişen pazarında firmaların veriyi ve trendleri analiz ederek iş yükünü buna göre ayarlayacak yenilikçi çözümlere ihtiyaç duyduklarını ve Yapay Zekâ Destekli Operasyon Yönetimi (AIOPS) çözümlerinin firmaların çalışma ortamlarındaki anlık durum tespit ve analiziyle operasyonel sorunları bulup, değişen kaynak ihtiyaçlarına yanıt vermeyi önemli ölçüde kolaylaştırdığına belirtti. Bu projenin bir kez daha Türk Telekom – Micro Focus iş ortaklığının değerinin altını çizdiğini ekleyen Akın, bu güçlü iş birliğinin ilerleyen dönemlerde artarak devam etmesini temenni ettiklerini belirtti.