SAP, Business Women’s Network ile Türkiye’de Kadın (İş) Gücünün Gelişimi ve Büyümesini Destekliyor

Business Women’s Network, kadınlara mesleki içgörülerini paylaşma, diğer kadınları destekleme ve çeşitlilik konularında destekliyor.

SAP’nin bugün 97 ülkede 15.000’den fazla çalışanının üye olduğu, kurum içindeki en büyük çalışan topluluğu olan Business Women’s Network, önceki gün düzenlediği etkinlikte Türkiye’deki kuruluş yolculuğunu paylaştı. Dünyanın en kapsayıcı şirketlerinden biri olan SAP, şirket içindeki kadın lider oranını son 10 yılda %30’a çıkardı.

“Niyetle etki yaratmak”

SAP çalışanlarının oluşturduğu Business Women’s Network (İş Kadınları Ağı – BWN)’ün Türkiye’deki lansman etkinliğinin açılışını yapan SAP Türkiye BWN Lideri Evrim Çolakoğlu, “Yola Çıkmak” başlıklı konuşmasında; SAP’nin, dünyanın en kapsayıcı şirketlerinden biri olma hedefini çalışanların da kurum içindeki çalışmalarıyla desteklediğine dikkat çekti.

Kadınlara mesleki içgörülerini paylaşma, diğer kadınları destekleme ve çeşitlilik konularında SAP içinde farkındalığı artırma fırsatları sunan BWN’de, 3 ana hedefleri olduğunu belirten Çolakoğlu, bunları şöyle aktardı:

“Cinsiyet eşitliği ve tüm çalışanlara eşit fırsatların sunulması konusunda SAP samimi bir şirket. Fakat çeşitlilik ve kapsayıcılık konusundaki dönüşüm, ancak çalışanların da bu işin bir parçası olmasıyla mümkün. Business Women’s Network olarak SAP içerisindeki en büyük çalışan grubunun parçasıyız. Bugün, 97 ülkede 15.000’den fazla üye çalışan ile varlığını sürdüren bu network’ün Türkiye lansmanını yapıyoruz. 3 ana odağımız var, networking, mentörlük ve kadın rol modelleri daha görünür hale getirmek.

Temel olarak hem kadınların hem erkeklerin kariyerleri için networking ve mentörlük çok kritik. Ancak araştırmalar her ikisinin de kadınlar için daha da önemli olduğunu gösteriyor.   Bunun nedeni muhtemelen kültürün içine yerleştiği için farkına varılamayan bazı önyargı ve ön kabulleri, kadınların ancak birbirlerinin tecrübelerinden öğrenerek aşabilmeleri. Bir diğer konu da kadınların başarılarının yeterince görünür olmaması. Dolayısıyla biz ‘niyetle etki yaratmak’ üzere çıktığımız bu yolda hem kadınların kariyerlerini destekleyecek hem de başarılarını büyük bir coşkuyla kutlayacağız.” 

Dünya Ekonomik Forumu’nun (WEF) yakın zamanda yayınladığı bir raporda, iş dünyasında kadın erkek ücret eşitsizliğinin ortadan kalkacağı tarihin ötelendiğine dikkat çeken Çolakoğlu, BWN Türkiye ekibi olarak Eylül 2022’de faaliyetlerine başladıklarını ve geliştirecekleri projelerin eşitlik, çeşitlilik ve kapsayıcılık odaklı çalışmalar olacağını belirtti.

“Doğru zaman, doğru yol arkadaşları”

Düşünülenin aksine BWN’nin yalnızca SAP içindeki kadın lider oranını büyütmeye değil, zamanla bu etkiyi önce SAP ekosisteminde daha sonra da teknoloji sektöründe yaygın hale getirme hedefine vurgu yapan SAP Türkiye Stratejik İş Birlikleri Başkanı Aslı Dikenelli, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Yürüdüğümüz yol biraz zorlayıcı biraz heyecanlı ama çokça da öğretici bir yol. Bu yolculuktaki yol arkadaşlarınız da bu nedenle çok önemli. BWN’in ilk projesi için yollarımızın kesiştiği Teknolojide Kadın Derneği (Wtech) ile birlikte hayata geçirdiğimiz -Güçlü Kadınlarla Dijital Yarınlar- projemizin başarılı sonuçlarını kutlamaktan dolayı gururluyuz.”

Projenin paydaşı adına görüşlerini paylaşan Teknolojide Kadın Derneği Kurucu Yönetim Kurulu Başkanı Zehra Öney ise, şunları aktardı:

“STEM alanında eğitim gören kız öğrencilerin desteklenmesi, derneğimizin her zaman öncelikli konularından biri. SAP’nin de bu projedeki yaklaşımı, prensipleri, heyecanı ve hepsinden önemlisi niyeti, hedeflerimizle çok örtüştü. Bugüne dek birçok farklı proje yaptık ama SAP ile gerçekleşen Güçlü Kadınlarla Dijital Yarınlar projesi, bunların içerisinde en faydalı ve sonuç odaklı projelerimizden biri oldu.”

Üniversitelerin Bilgisayar Mühendisliği, Endüstri Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Makine Mühendisliği, İnşaat Mühendisliği, Fen Bilimleri, Matematik veya Fizik gibi STEM alanlarından mezun ya da son sınıf öğrencilerine yapılan çağrı sonrasındaki mülakatlarda programa kabul edilen 38 kadın, 3 erkek olmak üzere 41 öğrenci “Veri Bilimi” ve “Veri Görselleştirme” alanlarında sırasıyla 8 hafta ve 3 haftalık eğitimler aldılar.

ODTÜ, Yıldız Teknik Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Elazığ Fırat Üniversitesi ve Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nden öğrencilerin katılımıyla gerçekleşen eğitim programı kapsamında “Veri Görselleştirme” eğitimi alan öğrenciler Microsoft BI öğrenirken, “Veri Bilimi” eğitimi alan öğrenciler ise Python kütüphanelerini kullanarak makine öğrenmesi hakkında uzmanlaştılar ve uygulama üzerinde deneyim kazandılar. Öğrenciler, bu teknik eğitimlere ek olarak “İş’te Doğru Strateji, CV Hazırlama ve Mülakata Hazırlık, I am Remarkable” gibi başlıklarla iş hayatında onlara yardımcı olacak sosyal becerilerini geliştirme imkanı da kazandılar.

Öğrencilerin de katıldığı BWN etkinliğinde, “Kadın Liderlerden İlham Veren Öyküler” ve “Girişimci Kadınların Başarı Hikayeleri” başlıklarında düzenlenen iki panelde yer alan konuşmacılar da kendi hikayeleri ile dinleyicilere ilham verdi.

“Aklın cinsiyeti yok”

SAP Türkiye Endüstri Çözüm Yöneticisi ve İş Analisti Şeyma Öney’in moderatörlüğünde gerçekleşen Girişimci Kadınların Hikayeleri panelinde konuşan Melon Kurucusu Sure Köse Ulutaş, Melon ve Endeavor ortaklığıyla gerçekleştirdikleri teknoloji sektörü ücret ve yan haklar trendleri raporundan, kadının teknoloji dünyasında varlığına dair rakamlar paylaştı. Araştırmaya göre, yazılım alanında çalışan kadın oranının yüzde 16 olduğunu ve yönetici seviyelerinde bu oranın yüzde 8’e düştüğünü, üst düzey yönetici seviyesinde neredeyse sıfırlandığını belirterek, teknoloji dünyasında çalışan kadın oranının artırılması için hem kurumların içinde hem de eğitim alanında ciddi önlemlere ihtiyaç olduğunu ifade etti.

Aynı panelde konuşan Kiralabunu Büyümeden Sorumlu Kurucu Ortağı Elif Kapıcı Erdem ise, kadınların teknolojide çok görünür olamama sebebinin, sektörü tanımamalarından kaynaklı olduğunu ifade etti. Erdem, buradaki sınırların çok kolay aşılmadığını ama profesyonel ve sosyal ağların desteği ve özellikle kadınların mentorluğu ile teknolojide kadın istihdamının artacağının altını çizdi. Kendisinin de diğer kadın profesyonellerden çok beslendiğini ve kadınlarla çalışmayı tercih ettiğini belirterek, kendisini cesaretlendiren, kendi potansiyelini görmesini sağlayanların da hep kadınlar olduğunu söyledi.

Brandyme Kurucusu ve Kişisel Marka Danışmanı İrem Sefa Yayımlar da paneldeki konuşmasında, iş hayatındaki kadınların kendi kişisel marka algısının farkına varması gerektiğini belirtti. Başkalarının zihninde öne çıkan güçlü yanlarını, yarattıkları duyguyu, yeteneklerini iyi analiz etmeleri gerektiğinin altını çizerek, gerçekten oldukları kişiyi göstermedikleri ve hatta mükemmel olana kadar beklediklerini ifade etti. Fark edilmek ve görünür olmak için mükemmel olmayı beklemenin, iş dünyasında kadınların erişebilecekleri fırsatları kaçırmalarına sebep olduğunu söyleyen Yayımlar, sözlerine şöyle devam etti: 

İş hayatında kadınların kişisel marka algılarını analiz etmeyi ve zayıf yanlarıyla ilgilenmeyi bırakıp, güçlü yanlarıyla öne çıkmaları, görünmeleri, kişisel markalarını stratejik olarak yönetmeleri ve kendi networklerinde onlara referans olacak, iş birliği yapabilecekleri kişisel marka elçilerini yaratmaları, yaptıkları işin maddi manevi değer ve karşılığını almaları için çok önemli.” 

Kadın Liderlerden İlham Veren Öyküler panelinin moderatörlüğünü üstlenen SAP Türkiye Kıdemli Müşteri Yöneticisi Ceren Çidam, 3 farklı katılımcının deneyimleri üzerinden ilham veren öykülerin aktarılmasını yönetti. 

Panelin ilk konuşmacısı Ford Otosan Dijital Ürünler ve Servisler Lideri Hayriye Karadeniz, kendisine yöneltilen annelik ve kariyer dengesi ile ilgili soruya istinaden “Kariyer ve annelik konusunda herkesin ayrı bir hikayesi var. O yüzden her kadının kendi tutkularını, değerlerini, gerçekten hayatta en önemsediği şeylerin neler olduğunu iyi anlıyor ve tanımlıyor olması lazım. O zaman kariyer ve annelik dengesi başarılabiliyor. Bu konuda çok güzel rol modeller de var. Annelik engel değil, güçlendirici bir durum aslında.” diyerek başladığı sözlerini şöyle sürdürdü:

“İş yaşamım boyunca erkekler tarafından domine edilen pek çok alanda çalışmak zorunda kaldım. Ama ben aklın cinsiyetinin olmadığına inananlardanım ve hep buna göre davrandım. Emeğinizi, aklınızı, kalbinizi ve aslında çocuklarınızdan kalan zamanı, işe veriyorsunuz. Bu nedenle verdiklerinizin karşılığında alacağınızın, önemsediğiniz değerlerle çok örtüşüyor olması lazım.”

Panelde konuşan Martur Fompak International Akıllı Teknolojiler Kıdemli Direktörü Özlem Altınışık, kadınlara toplumda çizilmiş rollerden duyduğu rahatsızlığı dile getirerek, kadın erkek değil, insana değer verilmesini vurgulayarak, çalışma yaşamına kadınların sahada daha az göründüğü lojistik sektöründe başladığını söyledi. Altınışık, programa katılan öğrencilere de “Kendinizi daha başlangıç pozisyonlarına hizalamayın. Yapabileceğinizin en iyisine hizalayın. En yüksek yıldıza ulaşmaya gayret edin. Böylece ona kesinlikle yaklaşabilirsiniz.”

SAP Türkiye adına panelde konuşan SAP Güney Avrupa Bölgesi Hizmet Satış Direktörü Hande Özümit Cürgül de güçlü kadınlar olarak farkındalığı yüksek çocuklar yetiştirmeli ve kız da erkek de olsa, yeni nesile de bu cinsiyet ayrımı olmayan bakış açısını aşılamalıyız diyerek başladığı sözlerini şöyle sürdürdü: 

“Çeşitli açılardan bakıyorum; dayanıklılık, olaylara çözüm odaklı bakma, değişikliklere uyum ve zorluklar karşısında güçlü durabilme gibi birçok alanda kadınlar öne çıkıyorlar. Ama öne çıktığı kadar da anlatmıyor kendisini. İnsanların kariyer yolculuğunda yükselirken kendisini anlatması beklenir, ancak kadınlar anlatmaya zaman harcamak istemiyor. İşimi yapayım ve yöneticilerim tarafından kendisi anlatmadan fark edilsin istiyor. Yalnız süreç, iş hayatında öyle ilerlemiyor. İş hayatında önceden koyulmuş başarı kriterlerine uyan kişiler ve bu kriterlere göre nasıl başarılı olduğunu anlatan kişiler terfi ediyor. Geçmişten gelen bu başarı kriterlerini koyanların da çoğunluğu erkek. Demek ki hem yöneticilerin bu alanda eğitilmesi, geliştirilmesi gerek hem de yönetimdeki kadınların bu konuda aktif rol oynaması gerek.”

“Birlikte başarmak”

Hem SAP ekosisteminde hem teknoloji sektöründe çalışan kadınların kendilerini geliştirmesine olanak tanıyan ve ırk, cinsiyet, departman veya coğrafi konum ne olursa olsun, farklılıkları kucaklayarak ilerleyen Business Women’s Network’ün bir diğer odak alanının da sürdürülebilirlik olduğuna dikkat çeken SAP Güney Avrupa Finans Müdürü Buluş Fidan Tüfekçi, birlikte başarmak konusunun önemine de vurgu yaparak etkinliğin kapanış konuşması için sözü SAP Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Erdem Şekeroğlu’na verdi. Şekeroğlu, hayatı boyunca ilham aldığı kişilerin %99’unun kadın olduğunu belirterek, konuyla ilgili mevcut rakamlara dikkat çekti: “Türkiye’de yönetim kurullarında bulunan kadınların oranı binde iki. Yönetim kurullarının %50’si kadın olana kadar gidilecek daha çok yolumuz var. Başarı mutlaka hiç yılmayanlar sayesinde oluyor. Parlak zihniyetli erkekler yetiştirmek daha önemli. Kızlarımız zaten parlak zihniyetle yetişiyor.” dedi.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu