Apple, Avrupa’nın yeni teknoloji kuralları olan Dijital Pazarlar Yasası (DMA) devreye girmeye hazırlanırken, App Store dışından uygulama indirmelere ücret ve kısıtlamalar getirmeyi planlıyor. Cupertino merkezli teknoloji devi, uygulama yan yüklemelerinin (sideloading) tam olarak nasıl işleyeceğini henüz açıklamadı. Ancak, The Wall Street Journal’a göre, geliştiricilerin şirketin ücretlerinden ve uygulama inceleme kurallarından tamamen kaçınmasına izin verilmeyecek gibi görünüyor.
Yeni Avrupa yasası, Apple’ın uygulamalara olan sıkı tutumunu gevşetmeyi amaçlıyor. Bu sayede, AB’deki kullanıcılar artık yalnızca App Store’a bağlı kalmadan iPhone veya iPad’lerine yazılım indirebilecekler. Ancak, Apple’ın planlarına aşina olan kaynaklara göre, şirket App Store dışından yapılan indirmeler için geliştiricilerden ücret almaya ve her indirilen uygulamayı gözden geçirme yetkisini korumaya niyetli. Bu planlar henüz resmi olarak açıklanmadı ve değişikliğe açık.
Önerilen kısıtlamalar ve ücretler, bazı geliştiricilerin yeni yasayla birlikte uygulamalarını Apple’ın kısıtlamaları veya yüksek komisyonları olmadan kullanıcılara dağıtabileceklerini umdukları için, geliştiricilerle Apple arasındaki gerginlikleri yeniden alevlendirebilir. Örneğin, Spotify ve Epic Games gibi şirketler, Apple’ın üçüncü taraf ödeme sistemlerine izin veren ve bir ABD federal mahkeme kararına uyumlu olan yeni politikalarını eleştirdi.
Epic Games ile uzun süren hukuki mücadele sonrasında, yeni düzenlemelere göre geliştiriciler, App Store dışında gerçekleştirilen işlemler üzerinden yüzde 27 oranında önemli bir komisyon ödemek zorunda kalacaklar (ancak daha küçük geliştiriciler yüzde 12’lik daha düşük bir oranla karşılaşacak).
Apple’ın bu yeni AB düzenlemelerine tepkisi, şirketin üçüncü taraf yazılımlar üzerindeki kontrolünü ve bununla birlikte gelen önemli karları koruma mücadelesinde başka bir potansiyel savaş alanı oluşturuyor. 2022 yılında, AB tarafından onaylanan DMA, teknoloji firmalarının rekabete aykırı olarak görülen taktiklerini sınırlamayı amaçlıyor. DMA, Apple, Google, Microsoft, Amazon, Meta ve TikTok gibi kapı bekçilerinin kendilerini öne çıkarma, veri tekelciliği ve adil olmayan ticaret uygulamalarını engellemeyi hedefliyor.