E-ticaret sektörünün zirvesindeki yerini koruma arzusuyla yanıp tutuşan Amazon, rakip pazar yerlerinde ürün satmak için gizli bir şirket kurduğu iddialarıyla gündemde. Ancak Amazon, bu raporun bazı bölümlerini yalanlıyor.
2015 yılında kurulan ve t-shirt, ayakkabı, plaj sandalyesi gibi ürünler satan Big River Services adlı şirketin, Amazon’un rakiplerinin işleyişini daha iyi anlamak için mi yoksa onları gözetlemek için mi kurulduğu tartışma konusu. Big River, Best Buy, Overstock ve Walmart gibi platformlarda ürünlerini satışa sundu.
Amazon çalışanları, rakip şirketlerin fiyatlandırma, kataloglama ve reklam sistemlerinin ekran görüntülerini almak, hatta “özel bilgiler” öğrenmek için rakiplerin konferanslarına gönderildi. Big River çalışanlarının Amazon ile olan ilişkilerini gizlemeleri ve elektronik kayıtları en aza indirmeleri talimatı verildi.
Amazon’un iç kriz yönetimi belgesinde, çalışanlara eğer Proje Merak konusu olursa, “Müşterilere çeşitli ürünleri bir dizi yan kuruluş ve çevrimiçi kanal aracılığıyla sunuyoruz.” demeleri söylendi.
Big River çalışanlarının LinkedIn sayfalarında işveren olarak Amazon’u listelemeleri, Big River ve Amazon arasındaki bağlantıların ipuçlarından biriydi. Ayrıca, ‘Not So Ape’ adlı Japon sokak giyim markası, web sayfasında Seattle adresini listeliyordu.
Amazon, Wall Street Journal hikayesine Quartz’a verdiği yanıtta, Proje Merak’ın adının Küçük İşletme İçgörüleri olarak değiştirildiğini ve bu projenin, rakiplerinden ziyade kendi platformundaki üçüncü tarafların deneyimlerini daha iyi anlamak için kullanıldığını belirtti. Amazon, Big River’ın gelirinin %70’inin Amazon Mağazaları’ndan geldiğini, bu da projenin rakiplerden daha çok kendi platformuna odaklandığını gösterdiğini ifade etti.