Türkiye’deki elektrikli araç satışları 2023 yılında hızla artış gösterdi. Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) Küresel Elektrikli Araç Veri Takipçisi’nden alınan bilgilere göre elektrikli araç satışları, önceki yıla göre 8 kat fazla artış göstererek toplamda 68 bin700’e ulaştı. Bu artış, Türkiye’deki elektrikli araç pazarının hızla büyüdüğünü gösteriyor.
Geçen yılın rakamlarına göre, 2022’de Türkiye’de toplam elektrikli araç satışları 7.540 olarak kaydedilmişti. Bu rakamın önemli bir artışla 2023’te 68 bin 700’e yükselmesi, elektrikli araç talebindeki dikkate değer bir artışı yansıtıyor.
Geçen yılın elektrikli araç satışlarının büyük bir bölümünü bataryalı elektrikli araçlar (BEV) oluştururken, bir kısmı da plug-in hibrit araçlar (PHEV) tarafından gerçekleştirilmişti. 2023 yılında BEV satışları 66 bine, PHEV satışları ise 2.700’e yükselerek toplam satışları oluşturdu.
Elektrikli araçların toplam araç satışları içindeki payı geçen yıl yüzde 10’a ulaşmıştı. Bu oran, 2022’de yüzde 1,1 seviyesindeydi. Elektrikli araçların popülaritesindeki bu artış, çevre dostu taşıma çözümlerine olan talebin arttığını gösteriyor.
IEA’nın verilerine göre, Türkiye’de elektrikli araç satışları 2014 yılında neredeyse yokken, 2023 yılı itibarıyla 82,000’e ulaştı. Bu hızlı büyüme trendi, Türkiye’nin elektrikli araç pazarının gelecekteki potansiyelini gösteriyor.
Elektrikli araç satışlarının artmaya devam etmesi, uluslararası düzeyde de benzer bir trendi yansıtıyor. IEA’nın yaptığı açıklamalara göre, elektrikli araçların küresel satışları her geçen yıl artıyor ve önümüzdeki yıllarda da bu artışın devam etmesi bekleniyor.
Bu gelişmeler, çevre dostu taşımacılık çözümlerine olan talebin arttığını ve elektrikli araç teknolojisinin giderek daha yaygın hale geldiğini gösteriyor. Türkiye’deki elektrikli araç satışlarındaki bu artış trendinin devam etmesi, ülkenin sürdürülebilir ulaşım politikalarının bir göstergesi olarak kabul edilebilir.
Elektrikli araçlara yönelimi katlayacak husus; sensör etkileşimlerinin anlaşılması olacaktır. Direksiyon, Fren ve Mekanik Güç dağıtım üniteleri elektrikli olan araçlar sensörler ile etkileşebiliyor. Bu etkileşimde öndeki araca kontrolsüz yaklaşma, Hatalı şerit değiştirme, kaldırıma sürtme, engele çarpma, kalkışta canlı veya bisikletlinin üstüne sürme (geri veya ileri) gibi tehlikeler %90 üzerinde engellenebiliyor. İlerleyen dönemde yapay zeka desteğiyle değişken yaklaşma mesafeleri ve otonom kaçınma manevraları da gündeme gelecektir. Gidilecek yere en fazla % 10 süreyle geç giderek tehlikelerin +%90 azaltılmasını kim istemez ki?