Yakın gelecekte sokakta yürürken veya spor yaparken her an üzerimizde bulunacak ve vücut değerlerimizi ölçmekten, hava durumunu bildirmeye kadar birçok fonksiyon gösterecek giyilebilir ürünler, teknoloji şirketlerinin yeni gözdesi. Özellikle akıllı saat pazarı hızla büyümeye devam ederken Google, Apple, Sony, LG, Samsung ve Casio’nun başını çektiği neredeyse tüm dünya teknoloji devleri de bu pazardan geri kalmamak için var güçleriyle çalışıyorlar.
Bazı araştırmacılar Apple’ın iWatch’ı ve diğer büyük üreticilerin akıllı saatlerini tüketiciler arasında popülerlik kazanıp kazanmayacağını sorguluyorlar. Akıllı saat pazarı, özellikle geleneksel saat takmayı bırakan ve saatin kaç olduğunu akıllı telefonlarından öğrenen gençler için tartışılabilir.
İlk olarak, akıllı saatlerin en gelecek vaat eden özelliği sağlıkla ilgili tarafı. Akıllı saatin bilekliği ile kullanıcının kan basıncı ve kalp hızı izlenebilir. Örnek verecek olursak, Foxconn Teknoloji Grubu, yakın zamanda, bluetooth bağlantısı üzerinden bir akıllı telefon ile kullanıcının sağlığı ve senkronizasyonu yapan bir bileklik teknolojisini tanıtmıştı. Spor saatleri zaten oldukça yaygın. Bazıları nabız ölçmek için cilt üzerinde bir LED ışık aydınlatabilir. Bir sonraki adım da akıllı saatlerin içine spor saatlerinde kullanılan sensörler koymak olacak.
Akıllı saatler gerçekten akıllı telefonlardaki özellikleri gibi işlev görebilir . Bunlar, örneğin, cep, sırt çantası ya da el çantalarında taşımakta sorun yaşayan kullanıcılara yönelik, telefon görüşmeleri, metin veya twitlerinizin uyarılarını görüntülemek için tasarlanabilir. Bu bileğinize göz atarak telefon görüşmeleri, mesajları, twitleri ya da diğer duyuruları görebilmek için daha kolay kullanımlı diyor Gartner’ın giyilebilir teknoloji araştırmacısı Angela McIntyre. Akıllı saatlere eklenen mikrofon ile daha basit komutlar ya da aramalar yapabilirsiniz. Bazı modeller, gelen twitlere önayarlı otomatik twitler ile cevap verecek şekilde tasarlanmış.
Gizli akıllı saat çabaları
Söylentilere göre Microsoft, Windows 8’in modifiye sürümünde çalışan, LTE veri kablosuz bağlantsı olan bir akıllı saat geliştiriyor. Bu nedenle akıllı telefona olan bağlantıya tamamen güvenmek zorunda değil.
Böyle bir tasarımın bir dezavantajı, LTE bağlantısına destek sağlamak için kullanıcıların kablosuz servis hizmetlerine abonelik gerektiğini söylüyor McIntyre. “Bu LTE’ye sahip olmaya en büyük engel ancak bu akıllı saatlerin bağlantı yapabilmek için bir akıllı telefon gibi diğer cihaza bağlanmasını sağlamış olacak. Yine de, Cihazın kullanılması durumunda bir akıllı saat üzerinde hücresel teknolojiye sahip cihaz bir kişinin kalp hızını izlemek ve doktora bilgi iletimi yapabilmesi bakımından değerli olabilir.
Bir akıllı saat üzerinden tam sesli görüşme uzun süre için uygun olması muhtemel olmasa bile, Mclntyree akıllı saatler için telefona kablosuz olarak bağlandığında güncellemeler verecek bir cihaz olarak rol alacağı bir pazar düşünüyor .
Anketler, insanların akıllı saatleri bir saat içinde 20 kez kontrol ettiğini gösteriyor diyor Mclntyree. İnsanlar güncellemeleri sürekli görmek için sürekli bakıyor . Bu yüzden saatlerini kontrol etmek daha kolay olacak ve hafif olan akıllı saatlere ilgi duyan kullanıcılar bile var.
Gartner, önümüzdeki yıllarda akıllı saatlerin satış tutarını ya da sayıyı belirlemedi. Fakat araştırma şirketi spor bilekliği de dahil olmak üzere her türlü giyilebilir fitness aletleri için sağlıklı bir pazar gördü. Giyilebilir spor cihazların global satışı bu yıl ki 1,6 milyar dolardan 2016 yılında 5 milyar dolara ulaşacaktır diyor McIntyre.
Diğer taraftan J.Gold Associates’ın analisti Jack Gold, akıllı saatlerinin değer kazanacağından şüpheli . Cihaz üreticileri müşterileri çekmek için etkileyici bir şey sunmak zorunda olduklarını da sözlerine ekliyor.
“Çevremde bunca cihaz mevcut iken, bana ne gibi bir hizmeti ile bir akıllı saate ihtiyaç duyayım ?” diye soruyor Gold. “Akıllı telefonum ya da tabletimi tutmak yerine daha uzak bir ekran gerçekten gerekli mi ? Bu fikirden biraz kuşkuluyum.”
Bir pazar arayışı içinde
Gold, Sony’nin önerilerine karşın, bazı eski akıllı saatler büyük başarılar kazanamadığını söyledi. İlk olarak 2003 yılında tanıtılan Microsoft’un SPOT (Akıllı Kişisel Nesneler Teknoloji) teknolojili akıllı saati Fosil, Suunto, Swatch ve Tissot ile ortaklıklarının yaptığı, başlangıçta 800 dolara satılan cihaz 2008 yılında sonlanmıştı. Chip ve sensör teknolojileri 2008 yılından bu yana uzun bir yol kat etti. Fakat Gold, 100 $ ile 300 $ arasında olabileceği bir akıllı saat için ikna edilmesi gerektiğini söylüyor.
Yirmili yaş grubunun büyük çoğunluğu artık bir saat bile takmadığı göz önüne alındığında, saat kavramının bir akıllı saate dönüşmesi pek olası görünmüyor. Pek çok tüketicinin fikri, akıllı saatlerin yeni bir paradigma olduğunu ve üreticilerin onları taktırabilecek gerçek bir değer sunmak zorunda olduğunu söylüyor Gold.
McIntyre saat takmayı nesilsey bir şey olduğunu kabullenmesine rağmen daha az şüpheci düşünüyor. Gençler zamanının çoğunu akıllı telefonlarıyla geçirirken, hala geleneksel bir saat takan diğer yaş grupları için tarz sembolü olarak kabul edileceği görüşünde. Mclntyre , internet bağlantısı gibi akıllı özellikleri olan bir saati takmayı cezbedecek bir pazar oluşturmak için, geleneksel saat üreticilerinin Apple ve diğerleri ile ortak olmasını umuyor. Kickstarter tarafından finanse edilen Pebble bu yılın başlarında saatler yayınlamıştı.
Araştırmacılar, akıllı saat pazarı (bazı modellerde on yıllık için olsa bile) öylesine yeni ki , bir saatin markasının adı cihazın özellikleri ve fonksiyonları gibi alıcılar üzerinde etkisi olacağını söylüyorlar. iPhone bu pazarlama olgusuna iyi bir örnektir: Piyasadaki diğer akıllı telefonların ilgi çekmede zaten başarısız olmasına rağmen, Apple iPhone’a uygun kısmen kaliteli ürünler yaparak büyük bir ün kazanıp heyecan yaratmayı başarıyor.
“Marka kesinlikle akıllı saatlerde büyük rol oynuyor,” McIntyre dedi. “Tüketiciler temel özellikleri olandan daha kaliteli ve marka itibarı olan elektronikleri seçiyor.
Büyük oyuncular kaçırmak istemiyor
Bir IDC araştırmacısı Kevin Restivo, “Gelecek tüm akıllı saatleri, büyük saygın şirketlerin tasarım, üretim ve cihaz pazarı oluşturacak bir ekosistemleriyle geliştirmesi şaşırtıcı olmaz . En büyük tüketiciler en güvenilir olur bu da doğal olarak başarılı bir saat yapabilmeyi sağlar” diyor
iPhone ve iPad ile hatta önceki iPod’ta olduğu gibi, Apple teknoloji için heyecan oluşturabilir. Apple ve diğer akıllı saat üreticileri “insanlar için önem taşıyacak akıllı saatler yapabilirlerse” başarılı olacaklardır diye ekliyor Restivo “Akıllı saatler çok hızlı bir giriş yapamayabilir, ancak erken benimseyenler ve denemek isteyenler olacaktır.”
Akıllı saatler hala çok yeni. “Halk bu yenilik için hala “ne olmuş yani” aşamasında.” diye ekliyor Restivo. İnsanlar hala soruyor; Neden bir tane ediniyim? . Şirketler bunu göz önüne alıp dürüst davranmalı. Onların ne düşündüğünü bilmiyoruz. Teknoloji daha “ne olmuş” un ötesine gidemedi.