Pazarlama uzmanları fazlasıyla parçalanmış mobil sosyal evrende kazançlı genç tüketici pazarına nasıl ve nerede erişilebileceğine yönelik ipuçlarını paylaşıyor.
Jennifer Lonoff Schiff
Gençlere yönelik pazarlama hiçbir zaman kolay olmadı. Gençler doğaları gereği değişkendir ve zor beğenirler. Bir ay ilgi gösterdikleri bir şeyin, bir sonraki ay yüzüne bakmayabilirler. İster kıyafet, ister elektronik cihaz isterse de bir sosyal medya platformu konusunda olsun beğenileri çok hızlı bir şekilde değişebilir. Sosyal medya ve alışveriş sitelerindeki artışla birlikte gençlere yönelik pazarlama faaliyetleri daha kolay hale geldi diye düşünüyorsanız, yanılıyorsunuz. Gençlerle iletişim kurmak için daha fazla imkana sahip olmak iyi bir şey gibi görünse de, eğer kısıtlı bir pazarlama bütçesine sahipseniz, bu kabus olabilir. Hangi sitelere yatırım yapıyorsunuz? Hepsine mi? Sadece birkaçına mı? Öyleyse, hangilerine?
Ne yazık ki gençlerin sizden alışveriş yapmayı istemesini sağlamanın gizli bir formülü yok. Diğer yandan pazarlama mesajlarınızın onlara ulaşma ve görünür olma ihtimalleri arttırabilmenizi sağlayacak yollar mevcut. Genç tüketicilere kur yapmak için dokuz stratejimiz şu şekilde:
-
Doğrudan gençlerle çalışın.
Gençlere hitap edecek tasarımlar mı geliştirmek istiyorsunuz? O zaman genç modada trend yaratabilen kişilerle çalışmak zorundasınız. Bir genç tarafından kurulan çorap markası Freetoes’ın Pazarlama Müdürü Julia Benben işin sırrını şu şekilde açıklıyor: “Eğer gençlere ürün satacaksanız, ekibin stajyer ya da yarı zamanlı bir üyesi olarak tutkulu bir genci görevlendirmenizi önemle tavsiye ederiz. Tabi onun anlamlı bir katkı sağlamasına imkan tanımak gerekiyor. Bundan hem gençler hem de şirketlerin kendileri çok şey öğrenecektir.
-
Doğru marka elçilerini seçin.
Marka elçileri olarak pop starları ya da film yıldızlarını seçmek geçmişte kaldı. Reklam ajansı Redpepper’ın Kurucusu ve CEO’su Tim McMullen, “Günümüz gençleri, abileri ablaları kadar şöhret isimlerden etkilenmiyor. O yüzden markanıza uygun olan hedef kitlenizin dijitalde takip ettiği kişileri bulmak için web’e bakmanız daha doğru” diyor ve açıklamasını şöyle sürdürüyor: “Z nesli arasında en popüler sosyal kanal YouTube ve burası etki yaratmada mükemmel bir doğal ortam olarak hizmet veriyor. Gençler, okullarında popüler çocukları takip ettikleri gibi güvenilir online kişiliklere saygı gösteriyorlar.”
-
Takıldıkları yere takılın.
Gençlere ulaşmak için onların aktif olduğu platformlarda var olmanız gerekiyor. Sosyal ağlar üzerinde etkileşim yaratma hizmeti sunan Sway Group’un CEO’su Danielle Wiley, “Gençler Instagram, YouTube ve Vine’dalar. Artık eskisi kadar Facebook’ta trol yapmıyor ya da ilişki aramıyorlar. Dolayısıyla firmaların bu kanallar üzerinden gençlerin tüketim alışkanlıklarına uygun kampanyalar geliştirmesi önemli” diyor.
Tahmine dayalı analitik firması Canopy Labs dijital stratejisti Sammy Lau, Piper Jaffray’in 2014’teki bir çalışmasına göre Facebook’un gençler arasındaki popülerliği azalmasını sürdürürken Instagram Amerika’daki popülaritesini neredeyse üç katına çıkardığına dikkat çekiyor. “Genç yetişkinler Tumblr, Snapchat ve Instagram gibi daha yeni alanlar için Facebook’un ‘eski’ dünyasını terk ederken, markaların bu platformlara yönelik pazarlama stratejileri oluşturması gerekiyor” diyor Lau. Sosyal medya siteleri üzerinde pazarlama yapmanın ayrıca bir faydası var. O da, markalar ürünlerini görüntüleyenlerin onları anında satın almalarına imkan tanıyan bağlantıları ürün görsellerine ekleyebilirler. Ayrıca “fancy.com, lyst.com ve polyvore.com gibi kullanıcıların paylaşımda bulunduğu sosyal ticaret siteleri üzerine de içerik göndermeyi göz önünde bulundurun” diyen Alman butik ayakkabı firması Schmid Manufaktur Pazarlama Direktörü Mahogany Beckford, bu siteler üzerinde paylaşım yapmanın yararının hedef kitlenin marka hakkınızda konuşmasına imkan tanıması olduğuna dikkat çekiyor.
-
Özel hissetmelerini sağlayın.
Gençler düzenli olarak tasdik edilebilecekleri mecralar arıyorlar. “Basit bir sosyal katılım onların özel hissetmesini sağlar” diyen McMullen, “Fotoğraflarını web sitesi veya sosyal sitelerde onların izniyle paylaşmak ya da onların gönderilerinden bir tanesini beğenmek, favori yapmak, retweet etmek ya da yorumda bulunmak hiç şüphesiz dikkatlerini markanız üzerine çekecektir” açıklamasında bulunuyor. “Çok sayıda takipçileri bulunuyorsa onların sözü geçer ve bir takip uzun bir yol izleyebilir” diye ekliyor.
-
Gençlerin yoğun alışveriş sezonlarını yakalamak için promosyonları arttırın.
Mayıs ve Haziran gençler için alışverişin en yoğun olduğu aylardır. Beckford. “Bu aylarda gençler için iyi gözükmenin önemli olduğu çok sayıda etkinlik -mezuniyet, balo- yapılıyor. Yaz sonu bir diğer önemli dönem, çünkü okula dönüş zamanı” diye konuşuyor. Bu sebeple gençlerin yoğun alışveriş yaptığı bu dönemlerin avantajını yakalamak için promosyonlar, indirimler, yeni ürünler ve pazarlama faaliyetleri gerçekleştirin.
-
Mesajınızın yaşa uygun olduğundan emin olun.
Eğer gençlere satış yapmaya çalışıyorsanız, kampanyalarınızı yaratmaya yardımcı olmak için gençleri kullanın ve gençlere uygun yaratıcılıklar yapın. Bunu söyleyen Freetoes’un kurucusu Katelyn Lohr. “Eğer çok geniş bir aralığa hitap etmeye çalışıyorsanız bizi kaybedersiniz. Açıkça 8-12 yaşındakiler için olan bir üründe 13 yaşındaki bir kızı kullanırsanız 13 yaş ve üzeri demografiyi kaybedersiniz” diye açıklıyor. Benzer şekilde, “her ne kadar gençler tipik olarak hızla büyümeye çalışsalar da, neyin klas olduğunu söylemeye çalışan ‘yaşlı kadınlar’ı -25 yaş üstü kadınlar- istemezler” diyor.
-
Zorla satışı bırakın ve onlara yukarıdan konuşmayın.
“Bana zorla satış yapmaya çalışmayın” diyor Lohr ve açıklamasını şöyle sürdürüyor: “Bir ürünü içeren yaşam tarzı reklamları ürün güdümlü reklamlardan daha etkilidir” diye konuşuyor. Biz ürünün kullanıldığını ve harika göründüğünü görmek isteriz. Ürünün ne kadar harika olduğunun söylenmesini değil.”