IT genellikle görselleştirmeye imkan veren teknoloji üzerine odaklanıyor, fakat teknolojinin kendisini kullanmıyor, diye açıklıyor veri görselleştirme üzerine uzmanlaşan danışmanlık firması Perceptual Edge’in kurucusu ve başkanı Stephen Few. IT ve iş zekası arkaplanına sahip olan Few, görselleştirme gurusu Edward Tufte’den bir seminer aldıktan sonra 2003 yılında danışmanlık firmasını kurdu. Tufte veri görselleştirmeyi bir disiplin olarak geliştirmesiyle tanınıyor ve 1983 yılında konu üzerinde açıklayıcı bir kitap yazdı; The Visual Display of Quantitive Information. Few’in kendisi bir dataviz uzmanı olarak ün yaptı ve Show Me the Numbers: Designing Tables and Graphs to Enlighten dahil olmak üzere çeşitli kitaplar kaleme aldı.
Bünyesinde yerleşik bir iş zekası bulunan IT departmanlarında dahi, o kişi çoğunlukla talebe bağlı olarak üretim raporları oluşturuyor, diyor Few. “Fakat tipik olarak onlar veriyi anlamıyorlar. Onlar rapora yerleştirdikleri o veriyi insanların nasıl kullandığını gerçekten bilmiyor,” şeklinde konuşuyor.
“Kararları vermek için verilerle çalışan asıl insanlarla onların ihtiyaç duyduğu verileri tedarik eden IT arasında bir kopukluk mevcut,” diye sürdürüyor konuşmasını Few. “Veriyi gerçekten anlayan ve organizasyonun veriyi dağıtmak için sahip olduğu teknolojiyi anlayan insanları bulmak oldukça güç (bu iki şeyi tek bir insanda bulmak).” (Gerekli yetenekler için, İyi bir veri görselleştiricinin nitelikleri kutusuna bakabilirsiniz.)
Few ve diğerlerinin konuştuğu şey, daha çok günümüzdeki veri görselleştirmenin gereksinim duyduğu daha iyi bilenmiş bir estetik his hakkında. Forrester Research başkan yardımcısı ve baş analisti Boris Evelson, veri görselleştirme yeteneklerinde iki seviyenin gelecek vaat ettiğini söylüyor. Bir seviye bilgiyi analiz edip sunmak için kişinin en son teknolojiyi ve araçları kullanma yeteneğine atıfta bulunuyor. Söz gelimi Excel, hatta Cognos kullanmak yerine, veri analistleri görsel olarak daha memnun edici ve çok daha kolay bir biçimde çizelgeler yaratmak için Tableau ya da Spotfire kullanıyor.
Dataviz gurusu Stephen Few tarafından tasarlanan bir grafik, izleyenlerin üç farklı veri seti arasında kolaylıkla karşılaştırmalar yapmasına yardımcı olmak için basit renklerdeki çubuk kümeleri kullanıyor. Bir ok ve dipnot grafiğin anlamını netleştiriyor.
Ancak bu bazı uygulamalarda yeterli değil. Yakın zamanda büyük bir New York City bankası Evelson’a karmaşık ve kapsamlı bir portföy analizini görsel olarak sunmak için daha derin yeteneklere sahip birisine ihtiyacı olduğunu söyledi; çeşitli yatırım türlerine ve risklere sahip binlerce müşterinin analizi için. Her ne kadar banka “tüm doğru araçlara ve teknoloji uzmanlarına” sahip olsa da, beynin nasıl tepki verdiğini ve görsel enformasyonu nasıl sindirdiğini anlamada uzmanlaşmış bir kişiyi arıyordu, diye konuşuyor Evelson.
“Bu veri görselleştirme teknolojisi hakkında değil, görsel algının felsefesi hakkındaydı,” diye konuşuyor. Banka farklı veri türleri için hangi görselleştirme tekniklerinin en iyisi olduğunu ve aynı zamanda belirli tekniklerin kısıtlamalarını bilen bir kişiyi istiyordu. Örneğin, “popülasyonun küçük bir bölümü (yaklaşık yüzde 7) renk körü,” diyor. “Dolayısıyla onlar belki de yoğun bir biçimde renge bel bağlamamalılar.”
Banka bir profesyonel getirmeye karar verdi; tam zamanlı bir çalışandan ziyade part time bir danışman olarak. Analistler bunun, büyük verinin ısınmasıyla birlikte muhtemelen çoğu firmada tekrarlanacak olan bir trend olabileceğini söylüyor.
Bu arada, işletmeler veri görselleştirme eğitimini sadece kendi iş analistleri için değil tüm organizasyona yönelik bir gereksinim olarak görmeye başlıyor gözüküyor.
Cisco’dan Lewandowski Few’in kursunu altı yıl önce aldı. “Gerçekten birçok insanın kaçırdığı önemli ama göze çarpmayan şeylere gözlerimi fal taşı gibi açtı,” şeklinde konuşuyor. “Şu anda fark edemeyebileceğiniz çok farklı ama dünyadaki tüm farklılığı oluşturan şeyler mevcut.”
Sayısız veri görselleştirme uzmanı gibi, Lewandoski alan içerisine dolambaçlı bir şekilde geldi. Satış ve iş geliştirmeye Cisco’da 14 yıl önce başladı. Ardından bir kanal ortaklık ilişkisi yönetimi rolüne geçiş yaptı. İşte burası BI uygulamalarını kullanmaya başladığı yerdi. Kademeli olarak BI ve veri analizindeki uzmanlığını genişletti ve şimdi Cisco Global Business Operations bünyesinde üç kişilik bir ekibin başında yer alıyor. Bu ekip firma çapında iş zekasının dağıtımından sorumlu. Birimini hibrit bir iş ve IT organizasyonu olarak tanımlıyor, her ne kadar veri görselleştirmeyi bir IT fonksiyonu olarak dikkate almıyor olsa da.