Her gün ziyaret ettiğimiz onlarca web sitesi, kullandığımız mobil uygulama ve oynadığımız oyunların yaşamlarını sürdürebilmeleri için iki temel kaynağa ihtiyaç duyarlar: zengin içerik ve reklam.
Yaşamsal olarak birbirlerine ihtiyaç duyan bu iki kaynaktan biri eksilmeye, azalmaya ya da bozulmaya başladığında diğeri de benzer tepkimeyi vermeye başlar. Yeterli reklam alamayan içerik siteleri, mobil uygulamalar ya da oyunlar zamanla daha iyi yazarları, editörleri, programcıları istihdam edemez hale gelirler. İçerik kalitesiz hale gelirse reklamlar değerini yitirir, hedef kitleye ulaşamaz, sonuç alınamaz.
Yayıncılık ve eğlence sektörünün geçmişi, bir zamanlar reklamlara bu kadar bağlı değildi. Yayınlar, oyunlar, uygulamalar ve eğlence sektörünün müzik, film gibi bileşenleri gelir modellerinin daha büyük bir kısmını doğrudan müşterilerden aldıkları ücretler üzerine kurmuştu. Şimdi cep telefonunuzda oynadığınız tamamen ücretsiz bir oyuna başlayabilmek için 30 saniyelik video izlemek zorundasınız. İnternette bir haber okumak için onlarca banner reklam arasından yolunuzu bulmalı ve yanlışlıkla reklama tıklamadığınızdan emin olmalısınız. ‘Şok’, ‘flaş’, ‘son dakika’, ‘bu da oldu’, gibi başlıklardan sonra en müptezel, lüzumsuz haberler ile karşılaşmanız da olası. Dijital haberciliğin giderek çöpe dönüşmesine bir başka yazımda değineceğim.
İçerik geliştiriciler ve pazarlamacılar artık daha fazla zengin ve hedefli içeriğin üretilmesi, bunların pazarlanabilir bir malzemeye dönüştürülmesi konusunda çalışmalar yapıyor. Çünkü yığınlara ve kalabalıklara doğru mesajı ulaştırmak giderek zorlaşmaya başladı. Her gün ziyaret ettiğiniz web sitesindeki banner reklamlardan sıkılmaya, bunları görmezden gelmeye başlamadınız mı? Gerilla, Viral, Street, Sosyal, Wait vb. pazarlama seçenekleri her yanınızı kuşatmış durumda. Aynen sizin gibi, milyonlarca internet kullanıcısı da benzer şekilde düşünüyor. Kendilerini boğan, habere ve içeriğe ulaşmada engel olan reklamlardan bıkmış durumdalar.
Kurumlar ve işletmeler reklamdan ziyade birlikte içerik oluşturabilecekleri pazarlama projelerine daha fazla yönelmeye ve mesajlarını içerik üzerinden vermeye başlamalılar. Zaten reklamların kendileri de içerik haline gelmeye başladı. Daha etkili, merak uyandıran, müşteriye bilgi sunan ve herkesin paylaşmak isteyebileceği içerikler oluşturmak, bu içeriği hedefli mecralar üzerinden dağıtmak, okura, kullanıcıya, müşteriye ilgi çekici ve bilgi veren olarak görünmek yeni dijital dünyanın yeni iş modeli olmaya başladı. Bu açıdan bakıldığında aslında her içeriğin aynı zamanda reklam olduğunu da varsayabiliriz. Dolayısıyla içerik geliştiriciler de daha paylaşılabilir, daha zengin ve daha ilgi çekici içeriği oluşturmak zorundalar.