Aydem Enerji BT Grup Direktörü Engin Kavas: “Dijital teknolojiler, özellikle üretim ve dağıtım şirketlerinin endüstriyel sistemler üzerindeki ağırlığını artıyor ve bu sistemlere birçok yetenek kazandırıyor.”
Elektrik üretimi, dağıtımı ve perakende alanlarında faaliyet gösteren Aydem Enerji, Türkiye enerji sektörünün lider oyuncularından… Türkiye’nin ilk özel hidroelektrik santralini hayata geçirmek, ilk yerli güneş hücresini üretmek, ilk özel elektrik dağıtım ve perakende lisanslarına sahip olmak gibi sektörünün öncü işlerine imza atan Aydem Enerji, bugün Türkiye’ye yayılan 27 santrali ve 1.965 MW kurulu güç ile yıllık 10.044 GWh elektrik enerjisi üretiyor.
Aydem Enerji’nin teknoloji uygulamalarını, ödüle layık görülen projelerini ve daha fazlasını konuştuğumuz Aydem Enerji BT Grup Direktörü ve GDZ Enerji Yönetim Kurulu Üyesi Engin Kavas ise CIO Update Eylül sayısının özel konuğu oldu. Kavas, üretim tesislerinin izlenmesinden malzeme/depo yönetimi ve iş sağlığı güvenliğine kadar birçok konuda teknoloji çözümlerinin büyük bir rolü olduğunu söyledi.
Aydem Enerji ve Bilgi Teknolojileri organizasyonunuz hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz?
Aydem Enerji olarak, su, rüzgar, jeotermal gibi kaynaklardan, yenilenebilir enerji odaklı elektrik üretimi yapan, ayrıca elektrik dağıtımı ve satışı alanında faaliyet gösteren şirketlerden oluşan, 40 yılı aşkın köklü bir geçmişi olan Türkiye’nin öncü entegre enerji grubuyuz. Grup şirketimiz Aydem Yenilenebilir Enerji, şu anda Türkiye’nin %100 yenilenebilir kaynaklardan enerji üreten en büyük şirketi.
Bunun yanında Türkiye’nin ilk yerli güneş paneli hücresi üretimini yapan Parla Solar, grup şirketlerimiz arasında. Ayrıca ilk özel sektör elektrik dağıtım ve elektrik perakende şirketlerinin de sahibiyiz. 11 bin 500 çalışanımızla yaklaşık 5.5 milyon müşterimize hizmet veriyoruz.
100 kişinin üzerinde bir Bilgi Teknolojileri ekibimiz bulunuyor. Sistem altyapı, bilgi güvenliği gibi fonksiyonlardan oluşan BT organizasyonumuz, BT Ortak Hizmetler çatısı altında tüm grup şirketlerimize hizmet ediyor. Ayrıca üretim, dağıtım, perakende grup şirketlerimizin ihtiyaçlarına özel bilgi teknolojileri ekiplerimiz de bu şirketlerde önemli çalışmalar yürütüyor.
Enerji ve IT birbirleriyle fazlasıyla ilintili iki başlık. Aydem Enerji’nin elektrik üretimi, dağıtımı ve satışındaki en güncel teknoloji uygulamaları neler?
Günümüzde tüm önemli endüstriler ana faaliyetlerinde elektrik enerjisine ihtiyaç duyuyor. Bu nedenle elektrik yaşamsal öneme sahip. Elektriğin üretimi, dağıtımı ve tüketicilerle buluşturulmasına yönelik tüm aşamalardaki hizmetlerin sorunsuz devam ettirilebilmesi, böylesine kritik bir altyapının aksamadan çalışması adına, sektörümüzde de kullanım alanları son yıllarda hızla artmakta olan dijital çözümlere de büyük rol düşüyor.
Dijital teknolojilerin endüstriyel sistemlerdeki kullanımı artıyor. Endüstriyel kontrol sistemleri ve dijital teknolojiler, IT ve OT daha bütünleşik yapılara dönüşüyor. Dijital teknolojiler özellikle üretim ve dağıtım şirketlerinin endüstriyel sistemlerine birçok yetenek kazandırıyor.
Üretim tesislerinin izlenmesi, kontrolü, bakım/yenileme operasyonlarının yürütülmesi, malzeme/depo yönetimi, iş sağlığı güvenliği, çevre gibi birçok konuda teknoloji çözümlerinin rolü büyük. Elektrik dağıtımında da benzer şekilde elektrik şebekesinin izlenmesi kontrolü, şebeke altyapısının bakımı, yatırım projelerinin takibi, sayaç okuma, abone işlemleri, kalite göstergelerinin takibi, saha iş emirlerinin yönetimi gibi alanlarda yoğun şekilde teknolojiden faydalanıyoruz.
Perakende şirketlerimizin hemen hemen tüm temel fonksiyonları bilgi teknolojileri platformları üzerinde işliyor. Ana sorumluluk bölgemiz olan İzmir, Denizli, Aydın, Muğla, Manisa başta olmak üzere, elektrik tedariki sağladığımız ülke çapındaki müşterilerimiz için tüm satış, müşteri hizmetleri, faturalama, tahsilat süreçleri her gün gelişen ve çeşitlenen teknoloji çözümlerinin üzerinden yürütülüyor.
Bahsettiğim tüm bu alanlarda mobil, internet vb. platformlarda çalışan çeşitli yazılımlar, IoT, RPA, AI, İleri İş Analitiği gibi teknolojilerin kullanımı hızla artmakta.
Aydem Enerji’nin, saha ekipleri, müşteri iletişim merkezleri ve çağrı merkezi operasyonları için birçok dijital dönüşüm projesini hayata geçirdiğini biliyoruz. Türkiye’de enerji sektörünün dijital dönüşümü için neler söylersiniz?
Aydem Enerji’de çok özetle;
- Saha operasyonlarının gerçek zamanlı takibi, yönetiminin sağlanması ve verimliliğin artırılması
- Büyük ölçekli elektrik altyapısı yatırım süreçlerinin uçtan uca takibinin ve yönetiminin sağlanması
- Tutarlı ve güvenilir ana veri yönetimi ile iş analitiği için sağlam bir veri altyapısı tesis edilmesi
- Hem dahili hem de harici sistemler ile yoğun veri entegrasyonu sağlayarak altyapımızın izlenebilir, ölçeklenebilir ve kolay yönetilebilir hale getirilmesi
- Müşterilerimize daha çeşitli, işlevsel ve kolay ulaşılabilir kanallar sağlanması gibi alanlarda yoğunlaşan birçok dijital dönüşüm projesini hayata geçirdik.
Sektörümüzde de benzer şekilde, geleneksel iş yapış tarzından modern iş yapış tarzına dönüşümü sağlayan dijital dönüşüm projelerini görüyoruz.
Enerji sektöründe performansı, iş verimliliğini artıran, müşteri deneyimini iyileştiren birçok yeni dijital trend var ve bunların sayısı her geçen gün artıyor.
Elektrik enerji altyapısı kritik altyapılardan biri bu altyapının kesintisiz işletimi için siber güvenlik kritik önem taşıyor olmalı. Aydem Enerji bu konuda ne tür adımlar attı?
Dijital teknolojiler sağladığı birçok avantajın yanında bazı önemli riskleri de beraberinde getiriyor. Siber tehditler bunların başında geliyor.
Daha önce de belirttiğim gibi elektrik yaşamsal öneme sahip. Bu nedenle kritik bir altyapı. Bu altyapının sorunsuz işletilebilmesi için inşa ettiğimiz dijital yapıların en önemli kilit taşı ise siber güvenlik. Son dönemde global ölçekte yaşanan siber güvenlik vakalarına baktığımızda, sektörümüzün hedefte olan sektörler arasında olduğunu görüyoruz.
Aydem Enerji olarak, global tehditlerden korunmak için global standartlarda siber güvenlik teknolojileri kullanıyor, siber güvenlik organizasyonumuzu genişletiyor, süreçlerimizi bu perspektifle geliştiriyoruz.
Oluşturulan her yeni dijital platformu bu çerçevede değerlendirip artan saldırı yüzeyine bağlı oluşan riskleri minimize etmek üzere, yeni siber güvenlik tedbirleri almaya ve mevcut tedbirleri iyileştirmeye devam ediyoruz.
Aydem Enerji’nin müşteri deneyimi alanında bir de ödüle sahip olduğunu biliyoruz. Detaylarını bizimle paylaşır mısınız?
Aydem Enerji olarak Aydem Perakende ve Gediz Perakende markalarımız ile yaklaşık 5.5 milyon abonemize hizmet sağlıyoruz.
Covid salgını sonrası müşteri deneyimi, dijital dönüşümün ivmelendiği bir alan oldu. Abonelerin işlemlerini uzaktan yapabilmesine yönelik birçok farklı teknoloji kullanıma alınmaya başlandı. Enerji sektörü sıkı regülasyon kurallarına tabi olan sektörlerden biri. Mevzuatların günümüz ihtiyaçlarına göre yeniden şekillendirmesi bu alanda müşterilerimize sunabileceğimiz birçok yeniliğin de önünü açtı.
Müşterilerimizin merkezlerimize gelmeden işlemlerini yapabilmesine yönelik sunduğumuz yeni dijital kanallarımız önemli teknoloji zirvelerinden ödüller aldı.
Elektrik abonelik sözleşmelerini dijitalleştirdiğimiz online abonelik projemizin kazandığı ödül, yeni müşteri deneyimi alanında önemli ödüllerimizden biri oldu. Bu önemli projeyle, fiziki sözleşme ve belge teyidi süreçlerini dijital ortama taşıdık. Evrak yükünü azaltıp, iş süreçlerindeki verimliliğin artmasını sağlayarak, müşterilerimizle yaptığımız sözleşmelerimizi artık kolayca sadece birkaç dakikalık işlemle ve güvenle dijital ortamda gerçekleştiriyoruz.
Teknoloji yatırımlarındaki gelecek vizyonunuz nedir? Bu alanda neler planlıyorsunuz?
Elektrik enerji sektörünün üretim, dağıtım ve satış gibi tüm temel aşamalarında hizmet veren dikey entegre bir enerji şirketi olarak, teknoloji yol haritamız tüm bu aşamalara yönelik geniş bir yelpazede olacak.
Aydem Enerji olarak, yaklaşık 5 buçuk milyon müşterimiz var. Teknoloji yol haritamızda yeni müşteri deneyimi projeleri ağırlıklı olacak. Çağrı merkezimizin multi channel hizmet veren yapıdan omni channel hizmet veren yapıya dönüştürmeyi, çağrı merkezi yapısından iletişim merkezi yapısına dönüştürmeyi hedefliyoruz. Tüm online kanallarımızı daha fonksiyonel ve daha ergonomik hale getireceğiz. Chatbot yapılarımız daha akıllı ve daha işlevsel hale gelecek.
Aydem Enerji’de 11 bin 500 bin çalışanımız var. İnsan kaynağımızın katma değeri düşük işlerini azaltmayı, operasyonel yüklerini hafifletmeyi daha verimli çalışacakları alanlara odaklanmalarını sağlamayı planlıyoruz. Kullanım alanlarını genişletmeyi hedeflediğimiz robotik süreç otomasyonu sistemleri bu amaca katkı sağlıyor olacak.
Yoğunlukla Ege bölgesinde faaliyet gösteren bir grup olmakla birlikte Türkiye’nin çok farklı bölgelerinde enerji santrallerimiz, ofislerimiz var. Beyaz yakalı, mavi yakalı farklı sorumlulukları olan tüm çalışanlarımız yine farklı modellerde çalışıyor olacak. Saha operasyonları yürüten çalışanlarımız gibi görev yerleri yine sabit olmaya devam eden ekiplerimiz olacak ama bunun yanında tamamen uzaktan veya hibrit şekilde çalışan ekiplerimiz de olacak. Tüm bu farklı çalışma modellerini harmanlayacak dijital teknolojilerimiz çeşitlenmeye ve gelişmeye devam edecek.
Altyapı yenileme projeleri gibi dışarıdan hizmet aldığımız alanlarda, iş ortaklarımızla ve resmi kurumlarla yürütülen süreçler dijital sistemlere dönüşecek. B2B, B2G platformlarımız daha da gelişiyor olacak.
Dijital teknolojiler, özellikle üretim ve dağıtım şirketlerinin endüstriyel sistemler üzerindeki ağırlığını artırıyor ve bu sistemlere birçok yetenek kazandırıyor olacak.
Elektrik enerjisi ile çalışan araçlara verilen genel ismiyle e-mobilite ekosistemine ilişkin teknolojiler, enerji verimliliğini odağına alan akıllı ev ve ofis sistemleri, özellikle güneş enerjisi gibi yenilenebilir enerji kaynaklarından enerji üretimini hedefleyen dağıtık enerji üretimi sistemleri yani çatı GES’ler, akıllı şebeke yönetimi sistemleri üzerinde yatırım faaliyetlerimiz devam ediyor. Bu alanlar, yakın gelecekte teknolojik yatırımlarımızı da yapacağımız, üstünde çalışacağımız alanlar olacak.