İşleri olabildiğince hızlı bir şekilde yeniden yola koymanıza yardımcı olmak için bir CIO, bir kariyer stratejisti ve IT personel firması Modis’le görüştük. Amacımız bu türden bir senaryoda kendi ağlarındaki kişilere ne tür önerilerde bulunduklarını görmek.
Çoğunuz en kötüsünün finansal istikrarı kaybetmek olduğunu kabul edecektir. İster bekâr olun ister evli ve çocuklu, aniden işinizi kaybetme düşüncesi uzun uykusuz geceleri beraberinde getirebilir. Bununla birlikte finansal etkinin ötesinde, biz sıklıkla kişiliğimizin önemli bir kısmının profesyonel olarak yaptıklarımızla bağlantılı olduğunu dikkate almıyoruz.
“İş kaybı doğal olarak duygusal anlar yaşadığımız bir zaman. Birçok insan bu zamanı kızgın ya da kavgacı bir şekilde kullanıyor ve bu anlaşılabilir bir durum. Fakat yine de ilerlemek için gerekli adımları atmak konusunda düşünmeniz gerekiyor.” şeklinde konuşuyor kariyer stratejisti ve özgeçmiş yazarı Stephen Van Vreede. Uzmanlar, bu durumdan çıkmanın tek yolunun bir plan oluşturup, bu planı yürütmek olduğunda hemfikir.
İşleri olabildiğince hızlı bir şekilde yeniden yola koymanıza yardımcı olmak için bir CIO, bir kariyer stratejisti ve IT personel firması Modis’le görüştük. Amacımız bu türden bir senaryoda kendi ağlarındaki kişilere ne tür önerilerde bulunduklarını görmek.
Adım 1: Durumunuzu kabullenin
Modis’in başkan yardımcısı Matt Ripaldi’ye göre ilk adım bunu kabul etmektir. “Genelde en çok gördüğüm şey; insanların bunu doğrudan kabul etmekte zorlanmasıdır. Bazı insanlar ‘belki bunu koruyabilirim veya bu gerçekten oluyor mu?’ diye düşünerek zaman kaybediyor ama siz bunu kabul etmek zorundasınız.” diye konuşuyor Ripaldi.
Adım 2: Düşünmek için zaman ayırın
“İşlerin yürümesini sağlamak önemli ama nereye doğru yöneldiğinizi bilmek istersiniz.” diyor Van Vreede. İyi bir tazminat paketiniz yok ise, uzun molalar verip istediğiniz şeyleri incelemeyi ve ardından kendinizi buna göre eğitmeyi her zaman karşılayamazsınız. Diğer taraftan bu durumda olan herhangi bir kişi en azından bir adım geri atarak profesyonel hedeflerinin bir değerlendirmesini yapmalıdır.
“Önceki işinizle ilgili olarak tutkulu değil misiniz? Böyle bir durumda her ne kadar işinizi kaybetmiş olmanız talihsizlik olsa da, bunu farklı bir yöne geçiş yapmak için bir fırsat olarak kullanabilirsiniz. Çoğu zaman derin bir nefes alarak ‘gerçekten kötü görünse de aslında bu iyi bir şey mi?’ diye sormanız gerekiyor” diyor Ripaldi.
Adım 3: Boşluğu doldurun
Eğer zaten tutkulu olmadığınız bir şeyi yapıyorsanız, belki şimdi istediğiniz yere varmak için bir plan inşa etme zamanıdır. “İş kayıpları sıklıkla insanları kariyer rotalarını değerlendirmeye zorluyor. Hatta bu, kariyer değiştirerek daha tatminkâr ya da yetenekleriniz ve isteklerinizle daha uyumlu olan bir meslek bulmanız için bir fırsat olabilir.” şeklinde konuşuyor Regal Resumes’den Caitlin Sampson. Sertifikasyon noktasından, uzmanlık alanlarınıza bağlı olarak çeşitli online seçenekler bulunuyor. Yerel üniversiteler de IT yetenekleri ve sertifikasyonlarını katmak için harika noktalar.
Adım 4: Sosyal medya profillerinizi toparlayın
“Müşterilerimize her zaman LinkedIn gibi sosyal medya profillerini ardından da özgeçmişlerini hemen güncellemelerini tavsiye ediyoruz. Çoğu personel görevlisinin ilk olarak baktığı yer sizin LinkedIn profilinizdir.” diyor Ripaldi.
LinkedIn, Facebook ve Google+ profillerinin güncel olduğundan ve elde etmeye çalıştığınız rol üzerine odaklandığından emin olun. Kişisel markanızı sosyal profilleriniz ve özgeçmişiniz aracılığıyla güncelleyin; muhtemel bir işverenin firmasına hangi değerleri katacağınızı açık seçik belirterek. Anahtar kelimeler, öne çıkan yetenekler vs. gibi ortak yanları bulmak için, başvurduğunuz pozisyondaki insanların sosyal profillerine bakmayı deneyin.
Adım 5: Sürprizlerden kaçının
Aynı zamanda adınızı Google’da aramak istersiniz, diyor Ripaldi. “Neyin çıktığını görmek istersiniz çünkü çoğu zaman kişisel markanızla ilgili olarak orada olanlardan haberdar olmanız gerekir.” İki yıl önce gönderdiğiniz bir düşünceniz veya açıklama gerektiren bir resim yüzünden olumsuz yakalanarak bir görüşmeye gitmek istemezsiniz.
Adım 6: Özgeçmişinizi güncelleyin
Sıra özgeçmişinize geldiğinde, “iki sayfadan daha fazla olmamasını ve neredeyse boş bir şablon gibi olmasını, ardından farklı açık pozisyonlara başvururken özgeçmişinizdeki hangi becerileri öne çıkartacağınıza karar vermelisiniz. Eğer herhangi uzunluktaki bir zaman diliminde IT içerisinde bulunduysanız, becerileriniz muhtemelen iki sayfadan daha fazlasını dolduracaktır. Gerçekten hangi pozisyonu hedefliyorsanız, ona göre başvuru yapmalısınız.”
Sampson’a göre özgeçmişiniz en son iş deneyiminiz, eğitiminiz ve kariyer geçmişinizin en güncel haliyle dolmalı. “Performans incelemelerinizi gözden geçirin ve uygun başarılar, eğitimler, kurslar ve ilgili sorumlulukları dahil edin.
Yeni bir özgeçmiş oluştururken yardım almak iyi bir fikir olabilir, bilhassa onu bir süredir güncellemediyseniz. Ripaldi’ye göre istatistikler, profesyonel olarak yazılmış bir özgeçmişin daha dikkat çekici olduğunu gösteriyor. Dolayısıyla yeni bir özgeçmiş yazarken yardım almak iyi bir fikir olabilir.
Satın alabileceğiniz ve kendi başınıza okuyabileceğiniz bol miktarda materyal mevcut. Söz gelimi kitaplar, makaleler ve ipuçları özgeçmiş yazmanızda ve marka inşa sürecinde size yol gösteriyor.
Adım 7: Kişisel ağınızla irtibat kurun
Aktif olun, kişisel ağınızla iletişim kurun. Mesajlarınızı olumlu ve neşeli yapmaya çalışın. “Bazı insanlar bu konuda konuşmaya çekinir ama müşterilerimize ve adaylarımıza bunun kariyer rotalarında gerçekleşebileceğini, bunun hakkında konuşmanın sorun olmayacağı tavsiyesinde bulunuyoruz. Eğer firmanız bir yeniden yapılanmanın ya da işten çıkarmanın ortasındaysa ve siz de bundan etkilendiyseniz, bunda bir sorun yok.” diyor Ripaldi.
Sıra sosyal ağa geldiğinde, vakit geçirmeden harekete geçmelisiniz, diyor Ripaldi. “Ağınıza ulaşın ve bir değişim ya da yeni bir fırsat arayışında olduğunuzu bilmelerini sağlayın. Eğer insanlar bu değişikliğin nedenini soracak olursa, firmanın yeniden yapılandırıldığını ve yeni bir pozisyon arayışında olduğunuzu söyleyin.”
İrtibat kurduğunuz kişiye bağlı olarak daha fazla ayrıntıya girebilir veya girmeyebilirsiniz. Sadece gideceğiniz yere odaklandığınızdan emin olun. Yani irtibat kurduğunuz kişiye yardımcı olabilecek, bir sonraki fırsat ve sahip olduğunuz yetenekler üzerine odaklanın.
“Nasıl yapılandırdığınız çok önemli. Bir hayır durumu olarak görünmek istemezsiniz.” diyor Van Vreede. “İnsanlar üzerine çok fazla baskı kurmak ve işi almak için onlara bel bağladığınız şeklinde hissettirmek istemezsiniz.”
Burada hiçbir köprüyü yakmaz istemediğinizden mesajlarınızı iyimser tutun ve insanlar sorduğunda sağlam bir yanıt vermeye hazırlıklı olun. “İnsanlar iş kaybını kişisel olarak alır ve bu yüzden onlar eski patronları, yöneticileri veya iş arkadaşları hakkında olumsuz konuşur. Süreç boyunca profesyonelliği korumak elzemdir. Önceki işvereninizle nötr bir ilişkiyi koruyabilirseniz, bu gelecekte potansiyel bir referans fırsatı sağlayabilir.” diye konuşuyor Sampson.
Adım 8: Ağ oluşturmak için fuarları, grupları, projeleri ve kullanıcı gruplarını kullanın
IT profesyonelleri aynı zamanda dahil oldukları LinkedIn gruplarına ve üyeleri oldukları diğer alakalı geliştirici gruplarına uzanır. Mümkünse bölgenizdeki tüm ilgili fuarlara katılın.
Adım 9: Bir asansör konuşması hazırlayın
Ripaldi’ye göre üzerinde çalışmak isteyeceğiniz bir diğer şey asansör konuşmanızdır; sizi aynı işi yapan diğer insanlardan ayıran, iyi anlatılmış kısa bir hikâye. “İnsanlara bu hikâyeyi anlattığınızda sizin ne yaptığınızı anlamalılar ve bu doğru yoldan yapıldığı takdirde onlar sizi hatırlayacaklardır.” diyor Ripaldi.
Adım 10: Sözleşmeli çalışmayı düşünün
Bir IT profesyoneli olarak sözleşmeli bir pozisyon almak, yeni yetenekler inşa etmenize veya iş kaybının getirdiği finansal boşluğu doldurmanıza olanak sağlayabilir. “Faturalarınızı ödemek zorundasınız fakat uzmanlar geçici tedbirlerin sıklıkla bir yıl sonra kendinize “Ben bu noktaya nasıl geldim?” sorusunu sorduğunuz bir duruma geldiği konusunda uyarıyor.
“Kendinize, ilerlemek için ne yapmak istiyorum? Sorusunu sormalısınız.” diyor Van Vreede. Ancak tam olarak bağımsız kalmayı planlamıyorsanız sözleşmeli bir pozisyonu geçici tedbir olarak düşünün; halen yetenek takımınız ve ihtiyaçlarınızla uyumlu olan yeni bir pozisyonu bulmak için uygun miktarda zaman ayırmanız gerekiyor.
Adım 11: Doğru e-posta adresleri kullanın
İş arayışlarının önemli bir kısmı online olarak gerçekleştiğinden iş avınızı yerine getirmeniz için uygun e-posta adresi kullandığınızdan emin olmalısınız. “İş arayışı için her zaman kişisel bir e-posta adresi kullanın. Adresin profesyonel olmasını temin edin; söz gelimi [email protected]. Bir diğer seçenek yıllık 6 dolara www.godaddy.com gibi bir domain hizmetinden kişisel bir alan adı satın almaktır. Bu gizliliği sağlar, özelleştirme imkânı tanır ve işi kişisel e-postalardan ayırır.” diyor Sampson.
Adım 12: İK ile konuşun
İK’dan sağlık hizmetlerine nasıl başvuracağınızı görmek için zaman ayırın. Alternatif olarak eğer evliyseniz eşinizin sigortasından yararlanabilirsiniz.
İşten çıkartılan kişi sayısına bağlı olarak, iş arama ve özgeçmiş yardımı gibi dışarıdan işe yerleştirme servisleri mevcut olabilir.
Adım 13: Kendinize çok katı davranmayın
Bir işi kaybetmek güçtür ama olumluluğu korumak ve eldeki görev üzerine odaklanmak oldukça önemlidir. Eğer sadece oturup kendinizi dinleyecek olursanız, şüphe yerleşir ve bu da geçiş döneminizi daha da güçleştirir. Kendinizi dinlememeye çalışın; aksi halde güçlüklere daha fazla odaklanırsınız. Bu da sizi negatif bir düşünce yapısına sokabilir. Kendinize cesaret vermeye çalışın ve planınıza yönelin. Kendinize şunu söyleyin: “İşte benim yapacağım şey, hedef alacağım firmalar şunlar, şunlar değer katabileceğim firmalar, bu haftaki planım da şu.” Bu geçiş döneminden çıkış için kendinize fırsat tanıyın.