Bu yıl, bir sunucuyu konfigüre etmek ya da izole bir yazılım geliştirmek yeterli olmayacak. İşverenler çalışanların daha da yetenekli olmasında diretecekler ve bu konuda teknoloji, iş, süreç, alan ve kişisel yetenekler ön plana çıkacak.
2014’ün kurumsal ajandasının büyük veri analizleri, bulut bilişim, mobil teknolojiler ve sosyal medya ile dolup taşacağı apaçık ortada. Ancak kaçınılması gereken bir nokta var; odak teknolojinin kendisi olmamalı. Herkesin aynı sistemlere ve araçlara eşit oranda erişebildiği günümüz dünyasında önemli olan teknolojinin kendisi değil, işletmede nasıl kullanıldığı ve değer kazandırdığıdır. Teknolojiler gerçekten önemli olan şeyin yalnızca bir yüzü olduğunu söyleyen Foote Partners’ın Baş Analisti David Foote, “IT sayesinde önemli araçlar kullanılarak anlamlı işler ortaya koyuluyor.” diyor.
Teknolojik imkânları kullanarak gerçek bir iş değeri yaratma yeteneği büyük oranla doğru IT profesyonellerini şirket içinde doğru şekilde konumlandırmaktan geçiyor. Belirli alanlardaki teknoloji sertifikaları artık bir işe yaramayacak. Aynı şey maalesef ki belirli bir alan ya da fonksiyonda edinilmiş deneyimler için de geçerli. Basit bir sunucuyu konfigüre etmek ve çalıştırmak yeterli olmayacak. Dış dünyayla bağlantısı olmayan bir yazılım çalıştırmak da. Bağlam önemli olacak.
İşverenler çalışanların daha da yetenekli olmasında diretecek ve bu konuda teknoloji, iş, süreç, alan ve kişisel yetenekler önem kazanırken bu meziyetler iyi şekilde dengelendiğinde spesifik çözümler ortaya konulabilecek. Günümüzde geleneksel anlayışla ilerleyen teknoloji şirketlerinin çoğu henüz bu anlayışa sahip değil. “Temel amaç geleneksel IT rol ve işlerini alıp, çeşitli bileşenler ekleyerek onları daha değerli hale getirmek ve önemli oyuncular yaratmak” diyor Foote.
“Bu, teknoloji yeteneklerinin özel bir kombinasyonu olabilir, örneğin sistem yönetimi, sanallaştırma, depolama ve ağ yönetimi konularında uzmanlaşmış bir bulut yöneticisi olabilir.” diyor Foote. “Ya da geleneksel programlama ve analitik geçmişlerini istatistik bilgisi ve yaratıcı problem çözme yetenekleriyle harmanlamış bir veri mimarı olabilir.” diye de ekliyor.
“Bir Java geliştiricisini geliştirerek onu mükemmel e-ticaret uygulamaları yaratabilecek bir yazılım mühendisine dönüştürebiliriz. Bunu yapmak için de onu sosyal medya, endüstri ve müşteriyi anlama gibi alanlarda geliştirip, bu yeteneklerle donatmamız gerekiyor.” diyor Foote. 2014 yılında IT organizasyonlarının ihtiyaç duyacağı 5 karma rol ise şu şekilde olacak:
1. Bulutu kavramış kurumsal mimarlar
“Kurumsal mimarlar ve uygulama, veri, ağ ve güvenlik ve diğer fonksiyon alanlarındaki mevkidaşları arasındaki ilişki ve ortaya çıkan sonuçlar günden güne iyileşiyor” diyor Foote. Ancak henüz yeterli sayıda iyi mimar bulunmadığını söyleyen Foote, “Gün geçtikçe daha fazla şirket böyle bir işe girişmeden önce planlamaları gerektiği inancına kavuşuyor.” diye ekliyor. Yapılacak en iyi şey ise geleceğe bakarak bulut bilişimin fiziksel sistemlerle sürdürülebilir ve ölçülebilir biçimde nasıl entegre edilebileceğini araştırmak.
Şirketler, hem gizli hem de herkese açık bulut bilişimin tüm formları hakkında (platform, yazılım, IaaS) derin bilgilere ve sektördeki önemli oyuncular ve çözümlerine ilişkin iyi bir anlayışa sahip kurumsal mimarlara ihtiyaç duyacaklar. “Bu mimarların hem geliştiriciler ve analistlerle, hem de iş ve IT kolundaki liderlerle işbirliği yaparak bir bulut stratejisi geliştirmeleri ve gerçekleştirmeleri gerekiyor.” diyor Foote ve ekliyor: “Yalnızca teknolojiyi kullanmak ve başarı beklemek yerine bunu bir mimariye oturtmaya ne dersiniz? Mimari olmadan yalnızca çözümünü size satmaya çalışan sağlayıcıların eline mahkum olursunuz.”
Sağlayıcıların çoğu kişiselleştirme seçenekleri ekleseler de bu eklentiler yeterince ölçümleme ya da entegrasyon yapamayabiliyorlar. “Kurumsal mimarlar akıllı satın almalara yöneleceklerdir,” diyor Foote. “Ayrıca bulut prensiplerini geliştirip, tüm organizasyonun benimsemesini sağlayacaklar.” diye de belirtiyor Foote.
2. Entegre düşünebilen iş analistleri
İş analistliği tanımı neredeyse ezelden beri kullandığımız bir tanım. Ancak iş analistlerinin rolü, artık hiç olmadığı kadar önemli. Şirketler “entegre düşünebilen” kişiler arıyorlar, diyor Foote. “Bir şirket içinde yalnızca belirli alanlarda (finans, pazarlama, operasyon, lojistik, satış) yoğunlaşmış analistler değil, örneğin pazarlama alanında bulut ya da veri analiz stratejisinin nasıl çalışabileceğini anlayan bir analist istiyorlar.” diyen Foote, “Günümüzün en iyi iş analistleri, yarın yollarına mimar olarak devam edebilirler.” diye de ekliyor.
3. Pazarlama yeteneklerine sahip güvenlik profesyonelleri
ABD’nin ünlü zincirlerinden Target’ın yaşadığı veri sızıntısını ve NSA’in casus programı hakkındaki söylentiler olmasa ürünümüzü güvenlik alanına vurgu yaparak satamazdık diye düşünüyorsanız, yanılıyorsunuz. “Güvenlik uzun bir süredir sıcak bir alan, şirketler bu konuda takıntılı. Ancak bu konuda korkunç bir hata yaparak çok az para harcıyorlar.” diyor Foote.
Şirketlerin ihtiyacı olan şey daha derin; teknik güvenlik yetenekleri ya da güvenlik alanında daha fazla sertifika değil. “Teknoloji riskini iş riskine dönüştürebilecek, bu konuda iş insanlarıyla konuşurken onları dışlamayacak ve güvenlik hakkında konuşurken güvenlik konusunu bir ayak bağı gibi değil, bir iyileştirme şeklinde anlatacak insanlar arıyorlar.” diyor Foote.
“Kısaca söylemek gerekirse IT güvenliği konusunda iyi pazarlama yeteneklerine sahip kişilere ihtiyaç var. CIO’ların ve bilgi güvenliği konusunda en yetkili kişilerin istediği insanlar, yönetim kurulu üyeleriyle konuşurken anlaşılabilir olabilen insanlar.” diyor Foote ve ekliyor: “Temel iş konseptlerini anlayan ve güvenlik ögelerinin kaynakların ve finansmanın kontrolünü sağlayan kişiler tarafından anlaşılmasını sağlayabilen kişilerden bahsediyoruz.”
4. Yapılandırılmamışı yapılandıracak veritabanı uzmanları
Veritabanı yetenekleri oldukça revaçta. Cassandra, Hbase, MongoDB, CouchDB, NoSQL ve diğer büyük veri teknolojileriyle çalışan profesyoneller maaşlarında %7 ilâ %15 arası artış görüyorlar. Bu rakamlar, IT alanında çalışanların yıllık maaş artış ortalamalarının oldukça üstünde. Şirketler veritabanı profesyonellerini genel veri yönetimi ve öngörüsel analizlerden mobil uygulamalar ve açık sistem geliştirme gibi çok farklı alanlarda hemen her şey için işe alabiliyorlar. Ancak gerçekten ihtiyaç duydukları profesyoneller, yapılandırılmamış veri setlerine el atabilenler. Verinin yüzde doksanı henüz yapılandırılmamış durumda olduğunu söyleyen Foote. “Mesele, gürültüyü sinyalin arasından ayırabilmek.” diyor.
Bir şirket yıllık 250.000 dolar ödeyerek Google ya da Amazon’da çalışan birini transfer edebilir, ancak şirket kültürü şeffaflığı, yatay hiyerarşiyi ya da analizleri kurumsallaştırmak için gerekli olan veri bazlı karar verme mekanizmasını benimseyememişse, bu transfer pek işe yaramayabilir. “İstediğiniz kadar uzman getirin, eğer ortam bilgi ve veriyi kolayca paylaşmak için tasarlanmamışsa kimi işe aldığınızın hiçbir önemi yok.” diyor Foote. “Onları destekleyen bir kültürünüz olmalı.” diye de vurguluyor.
5. Kod yazmaktan fazlasını yapan yazılım mühendisleri
Geleneksel geliştiriciler pek değerli olmayabilir ancak gerçek yazılım mühendisleri kurumsal IT’ye değer katarlar. “Onlar sadece programcı değiller. Alan deneyimleri de var. Müşterilerin nasıl düşündüklerini biliyorlar. Kullanıcıların web sayfalarını nasıl gezdiklerini, ürün ve hizmetleri nasıl satın aldıklarını düşünüyorlar.” diyor Foote. Bu tip profesyoneller e-ticaret, web sitesi geliştirme, pazarlama ve mobil bilişim alanlarında aranan tipte kişiler olacaklar.
“Lowe’nin altı saniyelik Vine videolarından oluşan tamir ipuçları ve kendin yap projeleri, arkaplanda çalışan uzman yazılım mühendislerinin ortaya kattığı bir değer” diyor Foote. “Geleneksel programcılar olarak yola çıktılar ancak eşsiz kullanıcı deneyimi yaratmaya odaklandılar.” diye de ekliyor. En iyi yazılım mühendisleri; iş stratejisi, kullanıcı deneyimi ve müşteri bakış açısı alanlarına hakim olanlardır.