“Kızım Bilgisayar Bilimleri bölümünden derece ile yeni mezun oldu ve bir sigorta şirketinin IT departmanında işe başladı. Peki sizce bir IT çalışanını başarılı kılan özellikler nelerdir?”
Eric Bloom
Geçtiğimiz ay bir ağ toplantısındaydım ve o bilindik soru yine soruldu: Ne iş yapıyorsunuz? IT çalışanlarına liderlik ve sosyal beceriler ile ilgili eğitim verdiğimi söyleyerek normal bir şekilde yanıtladım. Peki ya siz ne iş yapıyorsunuz? diye sorduğumda dönen cevap hiç te beklediğim gibi olmadı. Çünkü bana seçtiği meslek tanımını anlatmak yerine kısa süreli bir şaşkınlık yaşayarak “vay canına” dedi ve devam etti: “Kızım Bilgisayar Bilimleri bölümünden derece ile yeni mezun oldu ve bir sigorta şirketinin IT departmanında işe başladı. Acaba IT çalışanını sizce başarılı kılan özellikler nelerdir?” Soruya teknolojinin derin içeriği, iş zekası, bir takım oyuncusu olmak gibi tahmin edilecek özellikler listesi ile standart bir cevap verdim. Ancak eve döndükten geçen iki saat sonrasında bile, beyefendinin sorusu hala kulaklarımda çınlıyordu. Bununla ilgili derin bir düşünceye daldım ve bir IT çalışanını başarılı kılan bu on iki özellik üzerinde karar verdim.
1. Teknolojiyi sever
Bir kişi gerçekten eğlenmek için bir şeyler yapmaya çalıştığında çoğunlukla bu başkalarına da bulaşır. Ve insanlar bunu fazlasıyla hisseder ve o işin içerisinde dahil olmak ister ve sonrasında da deneyimlemek için can atar. IT açısından bakıldığında ise bu; patronunuz, akranınız, müşterileriniz ya da personeliniz olabilir. Aynı şekilde, daha önemli olmayan bir konu da bile, sevdiğiniz bir şey yapmak istediğinizde mutlaka daha iyisini yaparsanız. Bu işin kalitesini, göreve bağlılığınızı ve zorlu görevleri üstlenmek için istekli olduğunuzu gösterir.
2. Veriyi iyi anlar
Veri, bir IT organizasyonun hizmet edeceği işler için bir can damarıdır. Bir şirketin derin bir veri anlayışına sahip olması, tüm büyük yazılım uygulamaların nasıl bağlanacağı konusunda bir fikir verir. Ayrıca, eğer bir şirketin veri akışını iş perspektifi açısından bakarsınız, onun içsel iş süreçlerini ve iş modelini daha iyi anlarsınız.
3. İşi iyi kavrar
Hizmet ettiğiniz işe daha yakın ve daha uyumlu olmak IT’de önemli bir yönelim. CIO seviyesindeyken bile teknolojinin lideri olamazsınız, bu yüzden IT hakkında da ne yapağı konusunda bir çok şeyi bilen güçlü bir iş uzmanı olmak zorundasınız. Bu iş anlayışı, iş çevrenize ve daha iyi hizmet sunmak ve onların da daha yenilikçi olmalarını sağlayacaktır.
4. Hem teknik hem teknik olmayan konuları konuşabilir
Teknik bilgisi olmayan insanların gözlerinin nasıl karardığını görmek ister misiniz? Bunu onlarla teknik kısaltmalar kullanarak ve/ya da iş yararları yerine teknoloji özelliklerini açıklamaya başlayarak yapabilirsiniz. İş kullanıcılarının sizin desteklemeye çalıştığınız insanlar olması bu senaryonun bir sorunudur ve sonucunda da bir sonraki performans raporunuza etki ediyor olmasıdır.
5. Birincil uzmanlığına yakın olur
Birincil uzmanlığınız iş analistliğiyse o zaman olabildiğince en iyi iş analisti olmanız gerekiyor. Eğer veri iletişiminde uzmanlaşırsanız, veri merkezindeki Cisco yönlendiricileri ve diğer veri merkezi donanım ve yazılımı hakkında bilmeniz gereken her şeyi öğrenmelisiniz. Bir proje yöneticisi ya da IT Yönetici iseniz, projelere ve insanlara nasıl önderlik edeceğinizi bilmelisiniz. Tercih ettiğiniz uzmanlığın ne olduğu önemli değil, IT uzmanları kabiliyetlere her zaman saygı gösterir. Organizasyonel uyum gibi hafifletici nedenleriniz yoksa, beceriniz kesinlikle fark edilecektir.
6. İlgili teknik alanlarda çalışmak için bilgi sahibidir
Günümüz iş süreçlerinin karmaşıklığına ilaveten günümüz teknoloji karmaşıklığı sizi tek bir işi yapmanıza müsaade etmeyecektir. Oysa, şüphesiz temel teknolojiye yetenekli olmak için aynı zaman da dokunmatik teknolojiler konusunda da bilgi sahibi olmalısınız. Örneğin, bir Java programcısıysanız, veri tabanı tasarımı ve veri tabanı saklı yordamı ile ilgili bir bilginiz olması gerekiyor. Daha az teknik tarafta düşünürsek, bir Proje Yöneticiyseniz, genel yazılım geliştirme bilgisi, yazılım testi ve başarılı bir proje yapma ihtiyacınız için diğer profesyonel disiplinine sahip olmanız gerekiyor.
7. Teknik bilgilerini başkalarıyla paylaşır
Bir takım oyuncusu olmak; bilginizi diğerleriyle paylaşmaya gönül vermektir. Başkalarına yardım etmek; yöneticinin personelinin yetiştirmesine yardım eder, onların profesyonel itibarını artırır, yardım ettikleriniz size karşı bağlılığınızı artırır ve sizi şirket içinde yüksek seviyelerde konumlandırır. Ayrıca bildiklerinizi diğerlerine de öğretmek aslında konunun anlayışını geliştirecektir çünkü bu diğer insanların perspektifinden bakmanızı da sağlar.
8. Öğrenmeyi sever
Teknoloji hakkındaki tek kesin şey; sürekli değişiyor olmasıdır. Donanım ve yazılım satıcıları kendi ürünlerini sürekli geliştirir. Sonunda yeni IT mega trendleri mucizevi şekilde ortaya çıkar, bir süre temel sanayi ürünü olur ve sonrasında modası geçmiş miras olarak unutulup gider. Meslek araçlarınızın sürekli değiştiği için öğrenmeyi de mutlaka sevmeniz gerekir.
9. Bir takım oyuncusudur
Eski bir Afrika atasözü vardır; “Hızlı gitmek istiyorsan, yalnız git. Eğer uzağa gitmek istiyorsan, insanlarla birlikte yolculuk yap.” Bir meslek uzun yıllara yayılır ve bir maratondur, bir depar değildir. Bir takım oyuncusu olmak ve etik bir çalışan olmak, uzun vadede, sportmenlik dışı tavırla kazanılmış kısa vadeli gelişmelerden çok daha ağır basar. Sonunda mutlaka aynı düzeye gelecektir. Söylendiği gibi, hayatınızda arkadaşlar gelir ve gider, yalnız gittiklerinde düşmanlarınız çoğalır.
10. Farklı bir perspektiften bakar
Yaratıcı düşünmek, sorunları çözmek, eski teknolojileri yeni yollarla geri çevirmek, yeni süreçler oluşturmak ve yeni yaklaşımları tanımlamak için yenilikçi yollara olanak sağlar. Bu tür faaliyetler, hem bir fikir lideri ve vazgeçilmez şirket kaynağı olarak profesyonel markanızın değerini artırabilirsiniz.
11. Problemleri bir öğrenme fırsatı olarak görürler
Teknoloji ve iş süreçleri sorunsuz çalıştığında bu harika bir duygu yaşatır. Herkesin aksine, şüphesiz O bu duyguyu yaşamak için elinden geleni yapmaya hazır durumdadır. Teknoloji hakkında daha fazla şey öğrenmek ve teknolojiyi nasıl daha etkili bir şekilde kullanmak için olası sorunları birer fırsat olarak görürler. Zamanla derin bir anlayış ile birlikte üretim sorunları çözmek için istekliliğiniz ve yeteneğiniz sizi gerçek bir teknisyen yapmasının yanı sıra ciddi bir sorun çıktığında da ilk kurtarıcı olmanızı sağlayacaktır.
12. Tekniksel zorlu görevi sever
Başarılamaz gibi görünen bazı teknik görevler için çözümleri tanımlama ve tasarlama yeteneğiniz ve isteğiniz teknik bilginizi genişletebilir, belirli teknolojilerin anlaşılmasını artırabilir, problem çözme yeteneğinizi derinleştirebilir ve meslektaşlarınız, iş kullanıcılarınız ve yönetiminizin övgüsünü kazanabilirsiniz. Tekniksel zorlu görev sevgisi, evde duş alırken, elinizdeki kalem ve kağıt ile TV karşısında otururken olası çözümler bulmanıza dahi neden olur. Bu başta biraz aşırı kaçılmış gibi gelebilir ama bazısı için çoğu kez gevşerken ya da başka şeylerle uğraşırken akla en yaratıcı düşünce ve yenilikler geldiğini bilirsiniz. Akılda tutulması gereken şey; zorlu göreve olan bu sevgidir.