Bulut bilgiişlem
SaaS, IaaS ve PaaS (servis olarak platform)’daki yetenekler işletmelerin- ihtiyacı olan konular diyor Cheah ve pazar gereksinimlerini karşılamak, ihtiyaç duyulduğunda sistem kapasitesini arttırıp azaltmak için IT profesyonellerinin sistemlerini hızla hazır hale getirebilmesi gerektiğini de ekliyor.
Veri merkezi sanallaştırma
Talep gören yetenekler arasında sanallaştırma ile birden fazla, kompleks veri merkezlerinin az sayıda merkezde birleştirilmesi yer alıyor, diyor Cheah. Bununla birlikte IT profesyonellerinin aynı zamanda enerji kullanımı ve karbon ayakizlerini azaltma konusunda işverenlere yardımcı olması gerekiyor, diyor Cheah.
Cheah’a göre, işletmeler birden fazla veritabanında yer alan verilerin (tedarikçiler, dağıtım, perakende, imalat, maliyetler, finans, satın alma siparişleri, ambar envanteri, nakliye, lojistik durum ve ürün iadeleriyle ilgili müşteri verileri gibi) tek bir oturum içerisine veya efektif karar vermeye imkan tanıyan tekil bir görünüme konsolidasyonuna gereksinim görüyor.
Bunu başarmak için işletmelerin büyük kurumsal veritabanlarının yönetilmesinden veri kalitesi yönetim deneyimine sahip IT profesyonellerine ihtiyaç duyuyor.
Teknik olmayan gözde beceriler
Buradaki teknik alanlardan birinde zaten uzman olabilirsiniz. Ancak eğer bu yeteneklerin harika bir yeni işin cepte olması anlamına geldiğini düşünüyorsanız, gelecekteki işverenleriniz arasında teknik olmayan becerilerin de talep gördüğünü aklınızdan çıkarmayın.
Chan’a göre, proje yönetim uzmanlığı onun müşterilerinin sürekli aradığı teknik olmayan yeteneklerden bir tanesi. “PMP (Proje Yönetim Profesyoneli); Project Management Institute tarafından verilen bir sertifikasyon, İngiltere’nin Prince 2’si dışında; bugün Hong Kong’da tercih edilen bir sertifi ka,” diyor Chan.
“PMP sertifikasyonunu almak için kişinin proje yönetimiyle ilgili toplamda 4,500 saatlik bir çalışma yapması, 35 saatlik bir kursa katılması ve online bir PMI sınavından geçmesi gerekiyor.”
Bahsi geçen gerekli çalışma saatlerinin projelerdeki destek ve mühendislik gibi faaliyetlerini içerebileceğini de ekliyor. Dolayısıyla bu vasfı elde edebilmek için kişinin bir yönetim rolünde olması gerekmiyor.
İnsani beceriler
İletişim bir diğer anahtar yetenek. “IT işi arayanlardan bazıları işverenlerin istediği deneyime sahip ama onlar iletişimde proaktif değiller,” diyor Chan. “Kendisine bir şey sorduğunuzda sadece evet-hayır ya da fazla ayrıntıya girmeksizin basit bir yanıt vereceklerdir. Onların kesinlikle bu alanda eğitilmesi gerekiyor.”
Ayrıca liderlik, görev yönetimi ve insan yönetimi işverenlerin aradığı diğer teknik olmayan yetenekler arasında, diyor Cheah. “IT liderleri günümüzde bir iş talebinin gelmesini beklemek yerine sürecin bir parçası olmak için kullanıcılarla ve iş birimleriyle birlikte hareket etmeli,” diye vurguluyor.
Danışmanlık firması Corporate Executive tarafından 2012 yılında kendi 1,400 müşterisi arasında yapılan bir çalışmaya göre, firmalar bir tedarikçiyle görüşmeden evvel tipik bir satın alma kararı (çözüm araştırması, seçenek sıralaması, gereksinim belirlenmesi, fi yat değerlendirmesi) için görevlerin yüzde 60 kadarını tamamladı, diyor Cheah.
“Hong Kong’daki CIO ve IT yöneticilerinden duyduklarımdan hareketle, bazen iş birimleri bir çözümü onaylamak için IT’ye başvurmadan önce araştırma yapmış veya bazı çözümleri denemiş olabiliyor.”
Cheah ayrıca işverenlerin kullanıcı süreçleriyle kalıtsal IT uygulamaları, ERP veritabanları, mobil uygulamalar, Internet ve sosyal medya arasında nasıl bağlantı kuracağını bilen IT profesyonellerini istediğini ekliyor. Ancak, yerel IT profesyonelleri arasında teknik olmayan beceriler konusunda kıtlık var. “Geçmişte müşteriye dönük faaliyet yapmak yaygın değildi ama bugünkü durum farklı; işverenler artık dahili veya harici müşteri hizmet becerilerine olan gereksiniminin altını çiziyor,” diyor Chan.
Deneyim önemli
Her ne kadar IT profesyonelleri profesyonel eğitim organizasyonlarından iletişim veya çözüm satma gibi alanlarda eğitim alıyor olsa da, Chan bu yeteneklerin çoğunun en iyi deneyimle elde edildiğini söylüyor.
“Teknik olmayan becerileri geliştirmek için, onlar öncelikle hangi alanların gelişmeye ihtiyaç duyduğunu değerlendirmeli; bu sözlü iletişim mi?,” diyor Cheah. “Veya ikna kabiliyetinin mi geliştirilmesi gerekiyor?
Bir kişinin başarılı bir biçimde teknik olmayan becerileri geliştirebilmesi kendisinin değişime olan direncine bağlı. “Bazı yerel IT profesyonelleri bunu halen anlamıyor,” diyor Cheah.
“Ancak IT ekiplerinin teknik olmayan becerilerini geliştirmek için teşvik edici programları kullanarak onları beslememiz gerekiyor.”