Türk Telekom, yenilikçi BT izleme yönetim metodolojisinde, değişen teknolojik yenilikler ve sürekli büyüyen veri merkezi kapasitesini uçtan uça izlenebilir hale getirebilmek için Micro Focus ile önemli bir projeye imza attı. Projeyle öğrenen, gelişen ve akıllı analizler yapabilen izlemeye kavuşan şirket, bir yılda iş süreçlerini önemli ölçüde iyileştirdi. Projeyle birlikte Türk Telekom’da sadece bir yılda servis kesinti adetlerinde yüzde 49 iyileşme sağlandı. Servis kayıp süresinde yüzde 23, anlık kesinti süresinde ise yüzde 53 iyileşme gerçekleşirken, sorunların alarma dönüştürülme oranı yüzde 82 artırıldı.
Akıllı izleme ile gelen büyük iyileşme
Türk Telekom, Türkiye’nin ilk entegre telekomünikasyon operatörü. “Türkiye’nin Çoklu Oyuncusu” olarak sabit erişim hattı, genişbant, TV ve mobil başta olmak üzere çeşitli alanlarda 50 milyonu aşkın aboneye hizmet veren grup, Türkiye’yi yeni teknolojilerle buluşturma ve bilgi toplumuna dönüşüm sürecini hızlandırma vizyonuyla çalışmalarını yürütüyor. Bu vizyon doğrultusunda büyürken altyapısını da sürekli yeniliyor.
Türk Telekom son olarak yenilikçi BT izleme yönetim metodolojisinde, değişen teknolojik yenilikler doğrultusunda ve sürekli büyüyen veri merkezi kapasitesini uçtan uca izlenebilir hale getirebilmek için Micro Focus ile önemli bir projeye imza attı. “Müşteri Odaklı İzleme Yönetimi” adını taşıyan ve 2020 yılı Ocak ayında başlayıp Aralık ayında tamamlanan projeyle Türk Telekom, 10 binden fazla sunucu ve 150’nin üzerinde uygulamayı, merkezi ve etkin şekilde izlenebilir hale getirdi.
Müşteri odaklı izleme
Dijital dönüşümle birlikte yeni teknolojilerin oluşturduğu ortamları izlemek için çok fazla entegrasyon gerekiyor. Büyük veriyi analiz eden akıllı izleme araçlarına ihtiyaç artıyor. Bu ihtiyaçtan yola çıkan Türk Telekom, müşteri deneyimlerinin izlenmesi ve iyileştirilmesi için yeni nesil teknoloji altyapılarını oluşturmaya odaklandı. Aynı zamanda büyük veriyi analiz ederek yönetebilecek bir ortam oluşturmak isteyen şirket, etki analizini hızlı yapan ve kök nedeni tespit edebilecek algoritmaları işleten bir yapılanma için Micro Focus ile “Müşteri Odaklı İzleme Yönetimi” projesini başlattı. Micro Focus Müşteri Çözüm ekibinin yanı sıra, Türk Telekom BT Operasyon Direktörlüğü desteğiyle, Türk Telekom Kurumsal Destek Operasyonları Grup Müdürlüğü’ne bağlı BT Otomasyon ve Yönetim Sistemleri Müdürlüğü koordinasyonunda 4 grup müdürlüğü ve 22 müdürlük projede paydaş olarak çalışmaya katkı sağladı.
Verimlilik çalışması yapıldı
Projenin ilk etabında Micro Focus Satış Mühendisliği ekibiyle uygulamaların daha iyi kullanımına yönelik JTV (Journey To Value) adını taşıyan verimlilik çalışması yapıldı. Çalışma kapsamında Türk Telekom’da başlatılan projeler ve organizasyonel yaklaşımlar yurt dışı danışmanlarının da katılım gösterdiği bir dizi toplantıyla “IT4IT” (IT for IT) uluslararası standartlara uygun olarak analiz edildi ve raporlandı. Bu çalışmayı referans alan izleme yönetim ekipleri, Türk Telekom izleme yönetimi perspektifine uygun ürün gruplarını belirleyerek Bilgi Teknolojileri Altyapı İzleme (ITIM), Ağ Performans İzleme ve Analizi (NPMD), Uygulama Performans İzleme (APM), Son Kullanıcı Deneyimlerini İzlenmesi (DEM) ve Yapay Zeka (AI) Bilgi Teknolojileri Operasyonu (AIOPS) olmak üzere beş ana başlık altında ürünlerin verimliliklerini artırmaya yönelik yatay projelere başladı.
Etki analizi raporu
Proje kapsamında ilk olarak konfigürasyon yönetiminin ele alındığını ifade eden Türk Telekom BT Otomasyon ve Yönetim Sistemleri Müdürü Necdet Türkay şunları söyledi; “Micro Focus CMDB (Evrensel Konfigürasyon Yönetimi Veri Tabanı) ve Micro Focus Asset Manager (Varlık Yönetimi) ürünleri kullanılarak 6 ay gibi kısa bir zamanda tüm Türk Telekom veri merkezlerinin CI(Konfigürasyon Öğesi) veritabanı oluşturuldu. Ardından 10K+ sunucu üzerinde CI Keşfi ile ‘sayısal’ ilişki tanımlamaları altyapı seviyesinde otomatik olarak başarılı bir şekilde hayata geçirildi.” Bu çalışmayla birlikte veri merkezi bazında etki analiz raporunun CI bazlı üretilebilir hale getirildiğini belirten Türkay, iş servislerinin modellenmesinde temel olan konfigürasyon ögelerinin, veritabanı yapısının güncellenmesinin akabinde özel tanımlarla zenginleştirilerek desteklendiğini belirtiyor.
Yönetim sistemleri revize edildi
Türk Telekom Kurumsal Destek Operasyonları Grup Müdürü Alper Arpacıoğlu ise proje kapsamı ile ilgili olarak şunları kaydetti; “Micro Focus OpsBridge yazılımıyla Türk Telekom veri merkezlerinde business servislere hizmet eden 30’un üzerinde farklı teknoloji entegre edilerek performans metrikleri, topoloji ve olay tespitleri tek bir havuzda toplandı.” Sözlerine devam eden Arpacıoğlu, iş servis modellerinin oluşturulması için başlatılan projede 150’den fazla uygulama ve 500’den fazla fonksiyonel servis içeren 30 adet Kritik İş Servisi model çalışmasının 5 ay gibi kısa bir zamanda tamamlandığının da altını çizdi. Böylece, iş servis modelleme çalışmasında 3 bin 500+ CI 20K+ metrik, 1.5K Sunucu için yönetimsel standartlar oluşturularak servis tabanlı, otomatik ve uçtan uca izlenebilir hale getirildiğini ifade ediyor. Türk Telekom organizasyonel ve sürece dair İş Servisi Yönetim Modellerini destekleyen değişiklikleri de bu dönemde hayata geçirdi. İş Servis Modelleri yönetiminden sorumlu servis yöneticisi atamaları yapılarak L1 seviye izleme ekibiyle koordineli çalışabilecek şekilde yönetim sistemleri yapısal olarak revize edildi.
Dinamik değişimi gösteriyor
Micro Focus BVD (Business Value Dashboard / Yönetici Ekranları) yazılımı üzerinde iş ve altyapı performansının, erişilebilirlik metriklerinin gerçek zamanlı olarak izlendiği 25 adet yönetici ekranı 8 ay gibi bir sürede tamamlandı. Projedeki ilk çıkış noktasının belli bir sayıda statik gösterge tasarımlarına sahip olmak olduğunu belirten Türk Telekom yetkilileri, “Bugün gelinen noktada dinamik değişimi gösteren, veri analitiği yapan, arka planda veri toplama ve işleme görevlerini yerine getiren ekranların tasarlandığı BVD yazılımı, sofistike bir çözüm halini aldı. İş hizmetlerinden toplanan verilerin normal olarak ekrana verilmesine ek olarak, aynı zamanda geçmiş zaman dilimleriyle de mukayeseli ekran tasarımları gerçekleştirildi. Yoğun veri işlenen ekranlarda arka planda çalışan 4-5 bin adet koşul tanımı yapıldı.” diyor.
Projenin çıktıları
Proje kapsamında Micro Focus ITOM (Bilgi Teknolojileri Operasyon Yönetimi) ürün grubuyla Türk Telekom izleme stratejisine uygun olarak, 20’nin üzerinde farklı teknolojinin entegrasyonu yapıldı. 10 binden fazla sunucu ve 150’nin üzerinde uygulama merkezi izlenebilir hale geldi. Veri merkezleri konfigürasyonel yönetimi, araç üzerinden yönetilebilir hale getirildi. Business Service model çalışmasıyla müşteri odaklı izleme altyapısı oluşturuldu. BVD ile yöneticilerin sahadaki ve servislerdeki anlık durumu takip edebileceği ekranlar tasarlandı. Türk Telekom bünyesinde öğrenen, gelişen ve akıllı analizler yapabilen izleme yönetimi bakış açısının uygulanmasına katkı sağlandığını belirten Türk Telekom BT Operasyon Direktörü Hakan Tongar, rakamlarla projenin çıktılarını şöyle paylaştı; “2019 yılına göre 2020 yılı servis kesinti adetlerinde yüzde 49, toplamda ise yüzde 38,4 oranında iyileşme sağlandı. Servis kayıp süresinde yüzde 23, anlık kesinti süresinde yüzde 53 iyileşme gerçekleşti. Uygulama performans ürünleri üzerinden sorunların alarma dönüştürülme oranı yüzde 82 artırıldı. 2019 yılına göre 2020 yılı içerisinde etkinlik (event) konsolidasyonunda yüzde 43 iyileşme oldu.”
Türk Telekom ile gerçekleştirdikleri bu önemli proje ile ilgili konuşan Micro Focus Satış Direktörü Zafer Akın ise şunları ekledi; “Günümüzün hızla gelişen dijital dünyasında sonuç odaklı, disiplinli ve müşteri odaklı yaklaşıma sahip olmak çok önemli. Türk Telekom ile gerçekleştirdiğimiz başarılı projelerde de müşterimizin ihtiyaç ve beklentilerini doğru anlamak ve onların ihtiyacına özel çözümler sunmak bizim için en öncelikli konumda yer alıyor.” Akın, son olarak bir kez daha Türk Telekom ve Micro Focus iş ortaklığının altını çizerek bu güçlü iş birliğinin ilerleyen dönemlerde de artarak devam etmesi için durmadan çalışacaklarını belirtti.