Sürdürülebilir büyümenin anahtarı ‘IT’

Türkiye’nin en büyük lastik üreticisi konumunda bulunan Brisa, sürdürülebilir büyümesini IT teknolojilerinden azami faydayı elde ederek sağlıyor. Hızla büyüyen şirket, büyüme hızına paralel olarak IT operasyonlarını da sürekli yeniliyor.

RÖPORTAJ : Ercan Arslan

İlgili Makaleler

Dünyanın en büyük lastik üreticisi Bridgestone ile Sabancı Holding’in ortak kuruluşu olan Brisa; Türkiye’nin lider, Avrupa’nın ise en büyük 7. Lastik üreticisi konumunda. Rekabetçi olabilmenin koşullarından en önemlilerinden olan bilgi ve teknolojiyi en doğru şekilde kullanmayı hedefl eyen Brisa’nın CIO’su Gökhan Öncü sorularımızı yanıtladı.

Sizi biraz tanıyabilir miyiz? Profesyonel iş geçmişinizi özetleyebilir misiniz?

Çalışma hayatıma 1988 yılında Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği bölümünde okurken başladım. 1992 yılında mezun oldum. 1993 yılında askerlik görevime başlayana kadar Tetra firmasında sistem analistliği, yazılım geliştirme ve danışmanlık görevlerinde çalıştım. İlk çalıştığım proje Gümrük Bakanlığı’nın yürüttüğü “Gümrük Kapılarının Otomasyonu” projesiydi. Sonrasında Mağazacılık, Otelcilik ve Turizm Acenteliği gibi uygulamaların analizi, geliştirilmesi ve uygulamaya alınmasında rol aldım. Askerlik görevimde de bilgi sistemlerinden uzak kalmadım; 1. Ordu Komutanlığı’nda Programlama Subayı olarak görev aldım. 1995 yılında SAP camiasıyla tanıştım ve o dönemdeki ismiyle I-Bimsa’da çalışmaya başladım.

IBM SAP destek merkezinde SAP BASIS ve ABAP konularında teknik danışman olarak görev aldıktan sonra finans ve muhasebe konularında kendimi geliştirdim ve SAP bünyesinde Finans Danışmanı olarak çalışmaya devam ettim. I-Bimsa’da çalıştığım dönemde birçok uluslarararası ve yerel büyük

firmayla Sabancı Holding fi rmalarının SAP geçiş projesinde danışman ve proje yöneticisi olarak görev aldım. Bunların başlıcalarını Coşkunöz, Henkel, Philip Morris, Akçansa, Kordsa, Danonesa, BSH ve Profilo olarak sıralayabilirim. Brisa’nın SAP geçiş projesinde ise Finans Danışmanı olarak görev yaptım. Çalışma hayatım esnasında SAP Finans Danışmanlığı ile birlikte kendimi daha fazla geliştirmek amacıyla 1999-2001 yıllarında Yeditepe Üniversitesi’nde Executive MBA bölümünü tamamladım. 2001 yılında geçtiğim ICC firmasında SAP danışmanı ve proje yöneticisi olarak çalışmaya başladım. 2003 başından itibaren de İş Geliştirme ve SAP Ekip Yöneticisi olarak devam ettim. Almanya merkezli IDS Scheer firmasının ICC firmasını satın almasıyla 2005 yılının Ağustos ayından itibaren SAP Çözümleri Direktörü olarak, SAP lisans ve projelerinin satış ve uygulamasının tamamından sorumlu bir pozisyonda çalıştım. 2009 yılında yaklaşık bir yıl kadar IBM’de Kıdemli Proje Yöneticisi olarak Shell Global Rollout projesinde çalıştım. 2010 Mayıs’ından bu yana Brisa’ da Bilgi Sistemleri Direktörü olarak görev yapıyorum.

Kısaca Brisa’dan ve buradaki görevlerinizi anlatabilir misiniz?

Dünyanın en büyük lastik üreticisi Bridgestone ile Sabancı Holding’in ortak kuruluşu olan Brisa; Türkiye’nin lider, Avrupa’nın ise en büyük 7. Lastik üreticisi konumunda bulunuyor. Brisa Üretim Tesisleri 361.000 metrekareye ulaşan kapalı alanıyla, dünyanın tek çatı altındaki en büyük lastik fabrikalarından biri olma özelliğini taşıyor. Lastik üretim ve satışı alanında 2.000’e yakın çalışanımız, 10 milyona yakın üretimimizle yaklaşık 900 satış noktasında müşterilerimize her zaman en iyi ürün ve hizmeti sunmayı hedefl iyoruz. Avrupa Kalite Büyük Ödülü’nü kazanan ilk Türk şirketi ve aynı zamanda sektörde sunulan yeniliklerin öncüsü olarak sürekli kendimizi geliştiriyor ve sektörde fark yaratıyoruz. 2012 yılında “Rekabet Gücü” ödülünü kazanarak bu konumumuzu pekiştirdik. Rekabetçi olabilmenin koşullarından birisi de bilgiyi ve teknolojiyi en doğru şekilde kullanmaktan geçiyor. Bilgi Sistemleri Direktörlüğü olarak, organizasyonun bilgi sistemlerini ve ilgili yatırımlarını yönetmekten sorumluyuz.

Bunun için bilgi sistem ve teknoloji kullanımının, organizasyonun strateji ve hedefleriyle etkin olarak uyumlandırılmasını sağlamaktan ve iş birimlerinin hedeflerine ulaşması için gerekli bilgi ve ilgili teknolojileri sunmaktan sorumluyuz. Brisa’nın kültüründe yer alan rekabetçilik konseptini desteklemek amacıyla güncel bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak, şirketimize rekabetçi üstünlük sağlayacak farklılıklar yaratmaya çalışıyoruz. Brisa olarak sektörde ilklerin öncülüğünü yaparken, faydalandığımız bilgi teknolojileriyle de bunu destekliyoruz. Bu doğrultuda güncel teknolojileri inceleyerek şirketin bilgi akışını nasıl daha verimli ve etkin hale getirebileceğimizi sürekli olarak araştırıp, uygun teknoloji ve sistemleri bünyemize kazandırmayı hedefliyoruz. Tabii tüm bunları sağlayabilmek için yetkin insan gücüne sahip olmayı ve iş birimleriyle sürekli iletişim içerisinde bulunmayı çok önemsiyoruz. Dinamik ve hızla değişen bir pazarda rekabet ettiğimiz için, iş birimlerimiz bizden hızlı ve yönlendirici olmamızı, aynı zamanda yaratıcı çözümler üretmemizi bekliyor. Bilgi Sistemleri Direktörlüğü olarak müşterilerimiz; şirketimizi, iş ortaklarımızı, ticari müşterilerimizi ve tedarikçilerimizi kapsıyor. Şirket içerisinde üst yönetimin yanı sıra; üretimden satışa, satın almadan finansa, bilgi sistem ve teknolojilerini kullanan tüm birimlere hizmet veriyoruz. Hizmetlerimiz kişisel bilgisayarların kurulumundan desteğine, iş uygulamalarının geliştirilmesi ve uyarlanmasından desteğine, altyapı ve donanım planlaması ve takibine kadar geniş bir portföyü kapsıyor.

Bilginin doğru ve zamanında sunulması, üst yönetimin karar alma sürecinde etkili oluyor ve kararı destekliyor. Üretimde kalitenin ve verimliliğinin arttırılmasına yönelik çalışmalar yapıyoruz. Satışın pazara daha hızlı ve zamanında ulaşması için uygulamalar geliştiriyoruz. Satın alma departmanı, minimum stok seviyeleriyle çalışma stratejisi doğrultusunda tedarik planını yaparken bilgi sistemlerinden yararlanıyor. İnsan Kaynakları uygulamamızla İK süreçlerinin büyük bir kısmını Bilgi Sistemleri üzerinden yürütüyoruz. Bu uygulama sayesinde her çalışan kendi bilgilerine sistem üzerinde ulaşabiliyor ve bazı güncellemeleri kendileri yapabiliyor.

İş ortaklarımıza yönelik uygulamalarımızla hem lastik taleplerinin sisteme daha hızlı girilmesini ve işleme alınmasını sağlıyor; hem de günlük işlerini kolaylaştıracak uygulamalar geliştiriyoruz.

Bir iş ortağımız lastik siparişini girdikten sonra lastiğin kendisine ne zaman teslim edileceğini, hesap ve kredi durumunu anında görebiliyor. 2012 başında devreye aldığımız ön sipariş uygulamamızla bu işleyişi bir adım daha ileriye götürerek iş ortağımızla birlikte satış tahmini ve planlaması yapmaya başladık.

Böylelikle üretim planlamasının daha iyi yapılması mümkün oldu, sipariş karşılama oranımız ve ürün tedarik süremizde iyileşmeler sağlandı.

Müşterilerimize çalışması kolay, kullanıcı dostu, azami fayda ve verimlilik getiren uygulamalar sunarken; aynı zamanda Bilgi Sistemleri’nin daha rahat uygulamaya alınabileceği, mevcut uygulamalarımızla uyumlu, bakım ve desteğin daha rahat verilebileceği, entegrasyon ihtiyacının asgaride tutulabileceği sistemler yaratmayı hedefliyoruz. Ayrıca Bilgi Sistemleri çalışanlarının mevcut bilgi ve tecrübelerini değerlendirmeyi amaçlıyoruz.

Bilgi sistemlerine duyulan ihtiyaç her noktada artış gösterirken; biz de insan kaynağımızın daha yetkin hale gelmesi, bilgi ve tecrübesini arttırması amacıyla eğitimlere önem veriyoruz. Dış eğitimlerle bilgiyi kazandırıyoruz, iç eğitimlerle de bilgi ve tecrübeyi yaygınlaştırıyoruz. Ayrıca altyapı, donanım ve yazılımlarımızı sürekli olarak gözden geçirip daha verimli hale getirmek için yeni teknolojileri inceleme ve araştırmaya çalışıyoruz. Brisa sürekli olarak büyüyor. Bunu desteklemek ve sürekli kılmak için Bilgi Sistemleri de sürekli bir değişimin içerisinde. 2010 başında yeni bir Bilgi Sistemleri organizasyonu oluşturuldu. İş birimlerine daha etkin bir şekilde destek verebilmek için bana bağlı olarak görev yapan iki birimimiz bulunuyor. Üretimle ilgili konularda Fabrika Otomasyon Sistemleri, diğer tüm konularda ise Bilgi Sistemleri birimimiz çalışmaları yürütüyor.

Brisa’nın teknoloji özelindeki vizyonundan ve burada IT’nin yer aldığı pozisyondan bahsedebilir misiniz?

Hissedarlarımızdan Bridgestone lastik teknolojisi konusunda dünyada öncü bir fi rma. Brisa da teknoloji kullanımında sektörde öncü ve yenilikçi firmalar arasında önemli bir yere sahip. Üretim alanında Bridgestone teknolojilerini kullanmakla birlikte, üretimde verimliliği ve kaliteyi arttırmak üzere hem iş birimleri hem de bilgi sistemleri olarak neler yapabileceğimizi araştırıyoruz.

Fabrika sahasında tüm makineleri yönettiğimiz, makinaların doğru parametrelerle çalışmasını sağlayan ve ürettiğimiz ürünün doğru malzemeler kullanılarak üretildiğini doğrulayan shopfloor sistemimiz var. Shopfl oor sistemi sayesinde, saha içindeki malzeme envanterini daha doğru takip edebilir durumdayız. Kalite anlamında, hem hatalı üretimi engelleme hem de ürün kalitesini garanti altına alma açısından rakiplerimize göre çok büyük ve önemli adımlar attığımızı düşünüyorum. Örneğin bir lastiği üretirken kullanılan sırtın ya da yanağın kullanım süresi dolmuşsa, sistem bu sırtın kullanılmasına izin vermiyor, dolayısıyla ileride lastikte oluşabilecek bir kalite problemini çok öncesinden önleme imkanımız doğmuş oluyor.

Verimlilik anlamında bir diğer katkımız, aynı sayıda işçiyle daha fazla ürün üretme hedefi doğrultusunda geliştirilen “man saving” projesi oldu. Bitirme otomasyon sistemi adını verdiğimiz sistemle lastik pişip son ürün halini aldıktan sonra, lastik ambara gidene kadar konveyörler üzerindeki barkod bilgisine göre balans değeri ölçülüyor ve doğru uniformity makinesine gidiyor. Burada ölçüm değerlerine göre lastik değerlendirilip, doğru konveyörlere yönlendiriliyor. Bu sistem sayesinde daha öncesinde forkliftlerle yapılan ve insan gücü gerektiren işler elimine edildi. Uniformity makinelerinin otomatik ayarlanmasına yönelik geliştirdiğimiz düzenlemeyle veri girişini daha kontrollü bir şekilde operatörden bağımsız bir hale getirdik. Böylelikle lastik piştikten sonra müşteriye teslim edilmeden önce yapılan görsel enspeksiyonla kontrolü, balans ve ağırlık kontrolü ve
lastiğin düzgünlüğünün kontrolü işlemlerinde manuel ayarlamalardan dolayı oluşabilecek sorunları en aza indirmiş olduk.

Brisa olarak geliştirdiğimiz uygulama ve çözümlerle bazı noktalarda diğer Bridgestone fabrikalarından daha önde olduğumuzu düşünüyorum. Üretim prosesinin kontrolü anlamında sadece lastik sektöründe değil, tüm üretim sektörlerinde dünyada örnek alınacak bir otomasyon sistemimiz olduğunu söyleyebilirim. Ayrıca müşteriye ulaşmada fark yaratmak ve müşteriye değer oluşturmak için teknolojiyi azami derecede kullanmayı hedefleyen bir vizyonumuz var. Bu amaçla iş birimlerimizden gelen talepleri en uygun bilgi sistem ve teknolojileriyle karşılıyoruz. Bilgi Sistemleri olarak her türlü teknolojiyi araştırıp müşterilerimize fayda sağlayacak şekilde sunmayı hedefl iyoruz. Günümüzde bilgi teknolojileri her alanda

briso-cio-oncu-icerik-foto

karşımıza çıkıyor ve yaygın olarak kullanılıyor. Bu nedenle çalışanların birçoğu bilgi teknolojilerini yakından takip edip kendi hedeflerine katkı sağlayacak sistem bakım ve uygulamaları talep olarak Bilgi Sistemleri’ne getirebiliyor. Müşterilerimizden gelen bu tür talep ve önerileri strateji ve hedeflerimizle uyumlu olduğu sürece değerlendirmeye alıyoruz.

2002 yılında SAP sisteminin devreye alınmasıyla birlikte, Brisa’nın bilgi sistemleri alanındaki atılımları hız kazandı. Bugün Brisa’nın birçok süreci IT sistemleri üzerinden yürütülüyor. 2006 yılı başlarında CRM uygulamamızı devreye aldık ve sonrasında yeni modüllerle çok geliştirdik. 2007 yılında internet erişimli akıllı telefonlarla mobil teknolojileri kullanmaya başladık. 2008’de ihracat ve tedarikçi por tallarımız kullanılmaya başlandı.

İş zekası uygulamalarıyla ERP ve CRM sistemlerinde biriken verilerimizi bilgiye dönüştürdük. Birçok uygulamamızla sektörümüzde öncü olduk ve eskiye oranla işlerimiz çok daha hızlı ve verimli hale geldi. “lastik.com.tr” uygulamasının devreye alınmasıyla müşterilerimize internet üzerinden

lastik hizmeti sunmaya başladık. Araç sahiplerinin gün, saat ve lokasyon belirterek lastik değişimi ve servisi hizmeti satın alabilmesini sağlayan “lastik.com.tr” internet sitesi, özellikle lastik satış noktalarına gitmeyi tercih etmeyen, lastik değişimleri ve bakım ve uygulamaları için kapıda hizmet almak isteyen kadınların ve iş yoğunluğundan lastik değişimine zaman ayıramayan çalışanların hayatını kolaylaştırıyor. Türkiye lastik sektöründe bir ilk olan “lastik.com.tr” uygulaması, Uluslarası İnteraktif Medya Ödülleri (IMA) kapsamında e-ticaret kategorisinde ‘Best in Class – Sınıfının En İyisi’ ödülüne layık görüldü. Lastik Oteli adını verdiğimiz bir diğer uygulamamızla ise; kış lastiği kullanımının zorunlu hale geldiği geçtiğimiz kış sezonunda, müşterilerimizin lastiklerinin değiştirilmesi ve saklanmasına yönelik bir uygulamayı devreye aldık.7/24 çalışan bir fabrika olmamız nedeniyle; üretim, sevkiyat ve hammadde giriş

süreçlerimiz, resmi tatiller dışında hiçbir şekilde durmuyor. Bilgi Sistemleri olarak bu sistemlerin sürekli çalışır vaziyette kalmasından biz sorumluyuz. Bugüne kadar planlı bakım çalışmaları haricinde önemli bir kesinti yaşamadığımızı söyleyebilirim.

1 2Sonraki sayfa

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu