İşbirliği ve sosyal medya stratejisti, teknoloji brokeri, bilgi kavrayış destekçisi, kullanıcı deneyim gurusu, bulut entegrasyon uzmanı, uçtan uca IT servis yöneticisi 2015’de IT departmanlarında duymaya başlayacağınız yeni iş fırsatları olabilir. Üstelik bu pozisyonlar IT’de hızlı bir şekilde yükselebilir.
Sharon Florentine*
IT’deki değişim her zaman oldukça hızlı gerçekleşti, ancak sanallaştırma, bulut, hizmet yönetimi, bilgi yönetimi ve işbirliğine odaklanmadaki ilerlemeler işletmeleri gözü kapalı birer koşucuya dönüştürüyor. Teknoloji değiştikçe de becerilerin, bilginin ve işletmelerdeki iş pozisyonlarının bu gelişmekte olan teknolojilere yönelik tasarlanması, oluşturulması, uyarlanması ve yönetilmesi gerekiyor. IT organizasyonlarının çoğunluğu buna hazır değil. Yetenekler için yapılan savaş için de…
Şirketlere insan kaynakları konusunda danışmanlık sunan Corporate Executive Board (CEB) şirketinin hazırladığı rapora göre IT organizasyonlarının yüzde 80’i, öneminin artacağı düşünülen iş pozisyonları için eğitim ve danışmanlık hizmetlerinde bulunmuyor. Yüzde 61’i ise IT rolleriyle ilgili tahminde bulunabilecek hiçbir beceriye sahip değil. Bu ihtiyaçları görebilecek bir planı olmayan işletmeler için geriye sadece risk kaldığını söyleyen CEB Yöneticisi Andrew Horne, IT organizasyonları için bir yetenek krizi olduğunu belirterek “Kurumsal IT’nin geleceğini oluşturacağını düşündüğümüz 6 önemli rol tanımladık” diyor. Horne’a göre 2015’te duymaya başlayacağınız IT rolleri şu şekilde:
İşbirliği ve sosyal medya stratejisti
Hem şirket içinde hem de müşteriler ve iş ortaklarıyla işbirliği içinde çalışmanın birçok yolu var. Ancak Horne’a göre birçok şirket bu konuda pek başarılı değil. Dijitalleşen işletmelerle birlikte çalışanların işbirliği içinde nasıl çalışabileceği, nasıl işbirliği ve sosyal medya stratejisi geliştirebileceği konusunda çalışacak iş pozisyonları ortaya çıkacak. Bu pozisyonda çalışacak kişilerin işbirliği ve sosyal etkileşim araçların neler olduğunu iyi bilmesi gerekiyor. Bu pozisyonun görev tanımı içinde takımlar arasındaki iletişimi ve işbirliğini geliştirmek de yer alacak.
Bu pozisyon için seçilebilecek yeteneklerde geleneksel BT’de olduğu gibi teknik altyapı değil de; pazarlama, iletişim ve hatta antropoloji, organizasyonel psikoloji gibi davranışsal bilimler gibi alanlarda bilgi sahibi olması aranması oldukça muhtemel.
Teknoloji brokeri
Bulut tabanlı uygulamaların erişilebilir doğası, bu uygulamaların kurumları istila etmesine de neden oldu. Horne, eskiden sadece IT teknoloji ürünlerinin hepsinin alınmasından ve bu alanda yeteneklerin seçilmesinden sorumluyken; bugün, pazarlamadan finansa kadar tüm departmanların işlerine yarayabilecek uygulamaları alabildiğini söylüyor. Teknoloji brokerliği pozisyonu tam olarak burada devreye giriyor. Bir teknoloji brokeri departmanlara teknoloji alımlarında tavsiyelerde bulunup, satın alma aşamasında da görüşmelerin yapılmasında destek olabilir. Bu görev için alınabilecek yetenekler de önceden satışta veya iş geliştirmede çalışmış kişiler arasından seçilebilir.
Bilgi kavrayış destekçisi
Birçok kurum bilgi bolluğu içinde. Raporlar, istatistikler birçok şirketin elinin altında, ancak toplantılar sonunda alınan kararlara baktığınızda bu bilgi ve raporların strateji kararlarında etkin bir şekilde kullanılmadığını görüyorsunuz. Bu bilgilerin kavranmasına destek olabilecek kişi, bir tür koç gibi çalışabilir ve liderlerin ve ön plandaki çalışanların yönetim raporlarından çıkan sonuçların daha etkin kullanmasını sağlayabilir.
Bu pozisyon için seçilecek kişiler pazar araştırmalarında veya finansal araştırmada çalışmış kişilerden seçilebilir. Önemli olan bu kişilerin analitik ve istatistik alanında deneyimlerinin olması.
Kullanıcı deneyim gurusu
Şirketler için geleneksel kurumsal yazılımların adaptasyonunun önünde en önemli engelin kullanıcılar tarafından benimsenmesi olduğu görülüyor. Buna en iyi örnek kurumsal kaynak planlama (ERP) yazılımları. Geçmişten gelen birçok kurumsal teknoloji çözümünün kullanıcı dostu olmadığını, tasarımının zayıf ve karmaşıklığının fazla olduğunu söyleyen Horne, kullanıcı deneyiminin anlaşılması ve artırılması için kullanıcı deneyim gurusu pozisyonun giderek ortaya çıkacağı tahmininde bulunuyor. Bu pozisyonda çalışacak kişinin görevi, araçların kullanıcı deneyimlerin anlamak ve buna göre işbirliği ve verimliliği artırmak olacak.
Bulut entegrasyon uzmanı
Bulutun yaygınlaşmasıyla birlikte iş liderleri kendi uygulamaları ve yazılım paketlerini almaya başlıyorlar. Bu bireysel alıcıların genelde işletmesinin mevcut altyapısına entegrasyonu düşünmediğini ve bunun da bir takım sorunlara neden olduğunu söyleyen Horne, bulut entegrasyon uzmanlığı pozisyonunun doğacağını düşünüyor. Bu pozisyonda çalışacak kişi satın alma yetkisine sahip kişileri yönetecek ve satın alma konusunda bilgilendirecek. Çünkü bu kişilerin arka tarafta çalışan sistemi öğrenmesi ve yeni bulut tabanlı sistemleri anlaması gerekiyor. Ayrıca koordinasyon sağlayıp entegrasyon sorunlarıyla ilgilenecek. Bu rolün diğer beş yeni önemli IT rolü içinde geleneksel IT’ye en yakını olduğunu belirtelim.