Apple yeni iPad Pro’yu ‘PC’lerinin yerine tercih edebilecekleri bir aygıt” olacağını iddia ediyor. Bu durumda Microsoft’un gerçekten endişelenmesi gerekiyor mu?
Bildiğiniz gibi Apple pazartesi günü daha küçük bir iPad Pro tanıttı. Apple’ın Başkan Yardımcısı Phil Schiller, cihazın 12 inç’lik kardeşi ile birlikte Apple’ın hedefinde hangi müşteriler olduğunu açıkça söyledi. Schiller Apple’ın kampüsündeki bir basın toplantısında, “Eski PC kullanıcıları, iPad Pro gibi bir ürünün performansını ve yeteneklerini gördüklerinde, çoğu PC’lerin yerine tercih edebilecekleri ve dijital yaşam tarzı bir aygıt olarak tasarlandığını anlayacaklar” açıklamasını yapmıştı.
Bu açıklamaya rağmen yine de Microsoft yöneticilerini endişelendireceği ihtimali oldukça düşük.
Apple’in görüşü net: Windows geçmişte kaldı ve birer iPad kullanıcısına dönüştürmenin zamanı gelen eski PC kullanıcılardan bolca bulunuyor. Schiller, Windows’un internet, uygulama mağazaları ve sosyal medya öncesi bir dünya için tasarlandığını söylemişti. Üstelik en az beş yaşında olan ve hala kullanımda olan 600 milyondan fazla PC olduğunu da ilave ederek.
Ancak Apple’un Windows kullanıcı tabanının büyük kesimini kendilerine çekmeyi başaracağı çok olası görünmüyor. Tüketicinin iPad’lere olan ilgisinin arttığı değil, azaldığı görülürken işletmeler Windows 10’un bekleneninden daha önce görücüye çıkmasıyla yatırımlarını iki katına çıkaracak gibi görünüyor.
“Şimdiye kadar, iPad Pro’nun işletmelerin Windows 10 alımı üzerinde herhangi gerçekçi bir etkisini görmedim” diyor Gartner analisti Steve Kleynhans. “Genellikle kurumların Windows 10’a karşı çok hızlı davrandıklarını ve Apple’ın da bunu yavaşlatacak bir eylemde bulunmadığını gördüm. Şimdi de aynı cihazın daha küçük bir versiyonunun bunu değiştireceğini sanmıyorum” diye ekliyor Kleynhans.
Windows tabletler ve iPad’ler gibi cihazlarla ilgili büyük ölçekli alışverişler yapma durumunda olan kuruluşlar genelde aşina olmadıkları şeyleri benimseme konusunda yavaş hareket ederler. IDC Başkan Yardımcısı Lauren Loverde, Windows cihazlarını iOS kullanan çalışanlardan yönetmek işletmeler için daha kolay olduğunu ve bunun da şirketleri rahat oldukları platforma sıkı sıkıya bağlanmasıyla sonuçlandığını söylüyor.
IDC analisti Al Gillen’ın da dikkat çektiği gibi, eski PC kullanan insanlar artık iPad’in olduğu pazarda yer almayabilir, onların zaten büyük olasılık iyi şekilde kullandıkları bazı yeni cihazlara sahip.
“Yeni bir PC satın almak yerine, gittiler ve bir tablet aldılar. Android, iPad ya da başka bir şey olsun, bu müşterilerin PC’ye alternatif olarak kullanacakları bir şey almak iyi bir olasılıktır” Eğer tam bir ekran, bir klavye ve mouse becerisi özelliğine sahip olmaları gerektiğinde onların hala eski bir PC’leri vardır.” diyor Gillen.
Bu eski PC kullanıcılarının milyonlarcası bile iOS için Windows’u terk etse dahi, bu yine de Microsoft için tam bir felaket olmayacak.
Satya Nadella idaresinde Microsoft’un stratejisinin ilkelerinden biri de; kendi ürünlerini daha geniş olarak kullanılabilir hale getirmeye çalışmak. Böyle olunca şirket, Azure bulut hizmetleri tarafından desteklenen uygulamalar ile birlikte iPad Pro’da Office 365 kullanan kişilerden hala para kazanmaya devam ediyor.
Ve bundan başka önce çıkan bir soru daha var: Günümüzde yeni bir iPad isteyen gerçekten kaç kişi var? Apple’ın mali sonuçları son bir yıl içinde iPad satışlarında sürekli bir daralma olduğunu gösteriyor. Şirket hala her çeyrekte milyonlarca tablet satıyor ancak satışlar eskisi kadar iyi değil.
Apple’ın avantajlı olduğu bir alan varsa, tabletlerinden emin olmak isteyen kullanıcılar ile birlikte bunu oluşturmak için mobil uygulamalara adamasıdır. Schiller, Microsoft’un büyüyen ancak halan en önemli anahtar uygulamalardan noksan olan Windows Store’a karşılık iOS App Store’da iPad için 1 milyondan fazla uygulama olduğunu söylüyor.
Apple’ın açtığı bu ateşe Microsoft’un yakın zamanda gerçekleştireceği Build developer toplantısında nasıl bir karşılık vereceğini hep birlikte göreceğiz.