Bir araştırma ekibi, koronavirüs salgının tahmin etmek için tweet’ler ve Google aramaları gibi verileri analiz eden bir algoritma geliştirdi.
Harvardlı bilim insanları Mauricio Santillana ve Nicole Kogan liderliğindeki ekip, algoritmayı bir makalede kaleme aldı. Santillana modelin, salgınları ortaya çıkmadan yaklaşık iki hafta önce potansiyel olarak tahmin edebileceğini bildirdi.
Araştırmacıların amacı, sağlık görevlilerine daha önce koronavirüs vakalarındaki artışları tespit etme yeteneği kazandırmak. Böylece patojenin yayılmasını engellemek için daha etkili önlemler alınabiliyor. Santillana, Kogan ve meslektaşları hazırladıkları makalede ise algoritma hakkında şöyle detaylar paylaştı: “Böyle bir birleşik gösterge, halk sağlığı müdahalelerinin aralıklı aktivasyonunu, yoğunlaştırılmasını veya gevşemesini yönlendirmek için bir ısıtma veya soğutma sistemindeki ‘termostat’ gibi zamanında bilgi sağlayabilir.”
Algoritma, beş farklı veri türünü analiz ederek tahminler yapıyor. Bunlar arasında, kullanıcıların hangi anahtar kelimeleri aradıklarına ilişkin Google Arama Trendleri istatistikleri, UpToDate tıbbi bilgi platformundaki doktorların arama sorguları, koronavirüs ile ilgili tweet’ler ve anonimleştirilmiş akıllı telefon hareketliliği verileri yer alıyor.
Araştırmacılar bu veri kaynaklarının, toplam olarak değerlendirildiklerinde potansiyel olarak koronavirüs salgınına erken bir bakış açısı sağlayabileceğini belirledi. Ekip modellerini, New York’un Mart ayı ortasında yaşadığı koronavirüs vakalarındaki artışa kadar geçen dönemden verile analiz ederek test ettiler. Raporlara göre koronavirüs ile ilgili tweet’lerde, vakaların artmaya başlamasından bir haftadan uzun bir süre önce “keskin bir yükseliş trendi” keşfedildi. Ayrıca, alakalı Google aramalarında da benzer bir artış buldular ve birkaç gün öncesinde önlemler alındı.
Ancak araştırmacılar, projenin hala erken bir aşamada olduğu konusunda uyardı. Araştırma ekibine göre bu çabalar, ilk keşif çerçevesini temsil ediyor ve dijital göstergelerin öngörücü gücünün devam etmesinin yanı sıra istatistiksel yaklaşımın daha da geliştirilmesi gerekiyor.
Birden fazla akademik kurum ve özel şirket de bazı durumlarda birbirleriyle işbirliği yaparak koronavirüs salgının izlemenin daha iyi yollarını geliştirmek için çalışıyor. Bu alandaki en önemli girişimlerden birisi de Facebook ve Carnegie Mellon Üniversitesi arasındaki işbirliği olmuştu. Nisan ayında Facebook, girişimin bir parçası olarak serbestçe erişilebilen bir COVID-19 semptom haritası başlatmıştı.