IT sektöründe değişmeyen tek şey değişimdir. Peki bu tür bir çalışma ortamında IT profesyonellerinin kendilerini geleceğe hazırlaması için ne yapması gerekiyor?
IT’nin sürekli değişen rolü ve her geçen gün hayatımıza giren yeni teknolojiler IT uzmanlarının kariyerleri konusundaki yeni soruları beraberinde getiriyor: IT uzmanları 2016 yılında ve sonrasındaki 5 yılda kendilerini başarıya taşıyacak planları nasıl oluşturabilir?
Kurumsal ve teknoloji danışmanlığı konusunda destek veren West Monroe Partner şirketinin Teknoloji Entegrasyonu Uygulama birimi direktörü Cory Chaplin, kritik noktanın son derece önemli olmasına karşın kimlik kazanma, yeni beceriler edinme ve teknik deneyim edinmenin ötesinde resmin bütününü görme yönünde bakış açısı kazanmak olduğunu söylüyor.
Chaplin, dünya üzerinde önümüzdeki altı aylık süreçte hangi beceri ve teknolojilerin zirvede olacağını söyleyecek bir kristal küre bulunmadığını söylüyor ve ekliyor: “Fakat öngörebileceğimiz bazı noktalar var. İhtiyaç ve talebin arttığını göreceğiz, dolayısıyla uzman becerilerle çalışmak istemeyen kişilerin tek bir ürün, teknoloji veya dilin ötesinde genel teknoloji alanına ya da tüm çözümlere hakim olma konusunda uzmanlaşan IT profesyonellerine ilginin artacağını söylemek mümkün.”
Bir araya getirmek ve düzenlemek
Chaplin, geleceğin IT departmanı meydana getirdikleri teknolojilerden çok hem şirket içinde hem de şirket dışında son kullanıcı olarak bu teknolojileri kullanan kişilerle etkileşimde olacağını belirtiyor.
Daha fazla geliştiricinin müşterilerle ve son kullanıcılarla henüz başlangıç aşamasındaki görüşmelere katılarak kurumsal ve stratejik yeniliklerle birlikte olayları, gereksinimleri konuşarak etkileşimde bulunmak zorunda olacağını söyleyen Chaplin, geliştiricilerin düzenleme konusundaki detaylarla daha çok ilgilenerek bazı projelerde verilen işleri yapma profilinin dışına çıkacağını belirtiyor.
Birlikte çalışma ve düzenleme konusundaki değişimin büyük bir kısmı ABD İş Gücü İstatistikleri Bürosu verilerine göre 2015 yılı sonu itibariyle iş gücünde en fazla oranda katılım sağlayan, üstlerinden ve çevresindekilerden talimat almaktan hoşlanmayan milenyum jenerasyonu tarafından gerçekleştirileceğini söylemek mümkün. Chaplin, milenyum jenerasyonunun görevler, projeler ve iş dünyasındaki yenilikler gibi konuların arka planındaki gerçekleri bilme arzusu olduğuna dikkat çekiyor.
Geçmişte işlerin şirkete ne şekilde etki ettiğini kavramadan sadece IT sınırları içerisinde kalarak işlerin yürütülmesi mümkün olabiliyordu. Fakat şu anda IT’nin daha kapsamlı strateji tartışmalarına dahil olması anlayışı oluşarak daha büyük görevlerin ve hedeflerin anlaşılmasıyla ilgili yaklaşımların ortaya çıktığını söylemek mümkün. Chaplin’in söyleminde olduğu gibi ortaya çıkan söz konusu yaklaşım IT dünyasında biz ve onlar düşüncesini IT liderliği ve iş ile ortaklık düşüncesi olarak değiştirmiş görünüyor.
Chaplin, IT liderleri için bu büyük değişimin çok daha fazla zaman ve sabır gerektirdiğini ancak ortaya koyulan çabanın daha fazla üretkenlik ve hatta daha iyi ürün olarak geri döneceğini belirtiyor.
Geçtiğimiz altı veya yedi yıl içerisinde kendi rolünün çok fazla değiştiğini söyleyen Chaplin, şu anda müşterilerin neler istediklerini takım arkadaşlarına izah etmek için daha fazla vakit ayırdığını vurguluyor. Bu değişikliğin herkesi daha iyi hale getiriyor olması ise bir diğer nokta. Tüm ekiplerin problemler üzerinde gönüllü ve istekli bir şekilde uğraşması, elde edilen sonuçlarla daha Mutlu müşterilerin elde edilmesi yeni yaklaşımın doğru şekilde olaylara yansıdığını ortaya koyuyor.
Kullanıcı memnuniyetine odaklanmak
Geleceğin IT departmanının yeni teknolojilerin ve yeniliklerin entegrasyonunun ötesinde bir başarı kriteri olarak görülen kullanıcı memnuniyetini odaklanarak bakım ve “gözetim” konularına gözetmesi gerekiyor.
IT ve İK performans yönetimi ve danışmanlık şirketi Green Elephant tarafından yapılan, her düzeyden yaklaşık 100 bin IT profesyonelinin katıldığı araştırma sonuçlarına göre müşteri memnuniyetinde IT’nin etkin rol almasının IT departmanına daha fazla kurumsal değer katacağını söylemek mümkün. Elde edilen sonuçlara göre IT’nin kendisine güvenilir bir sağlayıcı profili oluşturması gerekiyor.
Green Elephant CEO’su Simon Chaleau, IT’nin kendisini pazarlaması ve müşterilerde olduğu gibi kullanıcıları düşünmesi gerektiğini söylüyor ve ekliyor: “IT departmanı sürekli takip sağlamadan servisin sadece yüzde 80’ini dağıtabiliyor? Servis mi yetersiz? Yoksa verimsiz mi? Kullanıcılara hizmet sunanın IT departmanı olmasından dolayı ‘marka’ kavramının ve IT departmanının değerinin daha önemli hale geldiği şüphe götürmez bir gerçek.”
Chapleau’ya göre bu değişimi gerçekleştirmek için IT’nin ölçüm ve izlenebilirlik konularına odaklanması gerekiyor. IT ile kullanıcı memnuniyetinin ölçülmesinde IT tarafından sunulan hizmetlerde yapılabilecek iyileştirmelere odaklanılması ve daha fazla iyileştirmenin hayata geçirilmesi mümkün.
Yardım masasına yapılan çağrıları, tamamlanmış biletleri ve üretkenlik istatistikleri doğrultusunda aksiyonların ne kadar sürede bitirildiğinin bilinmesi IT ekiplerinin dikkatini çekerek ilgi göstermelerini sağlayabilir. Fakat bu alanlarda kullanıcı memnuniyeti ile ilgili konulara zaten odaklanıyorsanız IT ekibinize biraz daha zaman ve alan tanımanız halinde daha iyi gelişmeler kaydedildiğini görebilirsiniz.
Gelecek neler getiriyor?
IT departmanı gelecekte yeni teknoloji, yeni yazılım, yeni donanım ve hatta en yeni becerilere odaklanmaya devam edecek. Fakat bunların ötesinde yarının IT departmanları kapsamlı bilgi, insan ilişkileri, daha yoğun birlikte çalışma ortamı ve kullanıcı memnuniyeti konularında kendini gösteriyor olacak.