Küresel olarak IoT, IDC’nin tahminlerini 2022 yılına kadar 1,2 trilyon dolara yükseltti. Büyük veri ve iş analitiği çözümleri gelirlerinin de 2022’de 260 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Nesnelerin İnterneti (IoT), bildiğimiz gibi herhangi bir cihazı İnternet’e ve diğer bağlı cihazlara bağlayan bir sistemdir. İçinde veri paylaşımına izin veren devasa bir bağlantılı şeyler ve insanlar ağıdır. Bu devasa veri dalgalarından yararlanmak, dokunduğu alanı dönüştürme potansiyeline sahip güçlü bilgiler ortaya çıkarabilir. Büyük verilerin ve IoT’nin aralarındaki ilişkinin anlaşılması da her zamankinden daha önemli hale geldi.
IoT’nin hızlı büyümesi, bir bireyin veya kuruluşun hizmet, içerik ve işlemleri tüketme şeklini yeniden şekillendiriyor. Giyilebilir cihazlardan otomobil konum izleyicileri, LIDAR, ev ağ geçitleri, iklim sensörleri ve çok daha fazlasına kadar çok çeşitli IoT cihazlarıyla kuruluşlar, iletişim çabalarını analitik, yapay zeka ve makine öğrenimi yardımıyla dönüştürebilir.
İşte IoT’nin gelecekteki ana eğilimleri:
Büyük veri ve yapay zeka etkisi
Bilgiyi veri düzeyinde tutmanın bir değeri yoktur. Bugün böylesine muazzam miktarda veri bulunduran kuruluşlar, bilgileri işlemek ve etkinleştirmek için yeterince sağlam ve ölçeklenebilir bir motora ihtiyaç duyarlar. İşlem yapılabilen ve ayrıntılı öngörülerden yararlanarak kuruluşların daha bilinçli iş kararları almasına yardımcı olmak için sorunsuz bir şekilde uygulanan yapay zeka ve makine öğrenimi modelleri de aynı derecede önemlidir.
Hizmet Olarak Yazılım (SaaS) kuralları
Karmaşıklıklarının yanı sıra gerekli beceri ve altyapı nedeniyle birçok IoT uygulaması, geleneksel barındırma yoluyla uygulanmaz. IoT uygulamaları SaaS olarak da benimsendi, bu da sadece gerekli toplam yatırımları azaltmakla kalmıyor, aynı zamanda kurumun BT genel giderleri konusunda endişelenmesini engelliyor ve bunun yerine iş kararlarına odaklanmasını sağlıyor.
Ayrıca bazı SaaS çözümleri, büyük veri setleri yerine belirli sinyallerin algılanmasını, analiz edilmesini ve yanıtlanmasını mümkün kılan özellikler sağlar ve böylece ürettikleri bilgileri iyileştirir. Pratikte ve çok kanallı çağ boyunca bu, kuruluşun bireysel müşterilerin etkinliklerini ve IoT cihazları ve ötesindeki yolculukları hakkında gerçek zamanlı kavrayışların kilidini açabileceği anlamına gelir. Bu da kuruluşun her müşterinin ihtiyaçlarını doğru zamanda ve en uygun kanaldan yerine getirmesinin yolunu açar.
Uç işleme
Geleneksel veri işleme, veri akışlarını merkezileştirme ve daha sonra karar içgörüleri oluşturmak için üstüne mantık uygulama eğilimindedir. Büyük veri ölçeği ve iş kararlarının alınması gereken hız, artık verilerin kaynaklandığı noktalarda veya “uçta” önemli miktarda işlem yapılması gerektiği anlamına geliyor.
Azure ve AWS gibi bulut satıcıları, kuruluşun bugün gereken hızda değerli bilgiler elde etmek için gerçek zamanlı kurallar veya modeller uygulamasına yardımcı olan uç bulutlar oluşturuyor. Bu gelişme halihazırda devam etmekte ve muhtemelen 2025 yılına kadar ana akım haline gelecektir.
Standart entegrasyon
IoT cihazları çoğaldıkça, kuruluşların birçoğu bunları cihaz düzeyinde entegre etmek için önemli çaba sarf etmiştir. Ancak, bu çoğu zaman israf ve tekrarlanan yatırımların yanı sıra veri yedekliliği ile sonuçlanmıştır. Son birkaç yılda, çözüm düzeyinde ve tüm cihazlardan aynı anda entegrasyonu birleştiren IoT standardizasyonuna doğru sektör çapında bir hareket oldu.
Olgunlaşan temel standartlar ise şunlardır:
- Altyapı (ör. 6LowPAN, IPv4 / IPv6, RPL)
- Tanımlama (ör. EPC, uCode, IPv6, URI’ler)
- İletişim ve ulaşım (ör. WIFI, Bluetooth, LPWAN)
- Keşif (ör. Fiziksel Web, mDNS, DNS-SD)
- Veri protokolleri (örn., MQTT, CoAP, AMQP, Web Soketi, Düğüm)
- Cihaz yönetimi (ör. TR-069, OMA-DM)
- Anlamsal (ör. JSON-LD, Web Şey Modeli)
- Çok katmanlı çerçeveler (ör. Alljoyn, IoTivity, Weave, Homekit)
Bu standartlara ek olarak belirli bulut satıcıları, mevcut olacak verilerin hızını ve hacmini kolayca işleyebilen “Hizmet Olarak Platform” çözümlerinin bir parçası olarak IoT ağ geçitleri aracılığıyla entegrasyon yapıyor.
IoT güvenliği olgunlaşıyor
Veri patlaması sadece ortaya çıkarılacak zengin bir müşteri anlayışı anlamına gelmez. Kuruluşlar ayrıca, operasyonlarının her alanında müşterilerinin gizliliğini korumak için bütünsel güvenlik önlemleri sağlama yönünde artan baskı ile karşı karşıyadır.
IoT güvenliği aşağıdaki şekillerde ele alınmalıdır:
Cihaz
Çok faktörlü kimlik doğrulama ile cihaz erişimini koruyun.
Cihaz erişimi
Bu verileri tüketen hizmetleri bile kapsaması gereken rol tabanlı veri erişimini kullanın ve uygun taşıma güvenliğini (ör. SSL) oluşturun.
Uçtaki veri katmanı
Cihazdan kaynaklanan verileri kenarda tutun ve uygun şifreleme / karma algoritmalarıyla koruyun.
Veri aktarımı
Verileri kenardan buluta veya veri merkezine taşımak için güvenli, bilgisayar korsanlarına dayanıklı bir geçit oluşturun.
Kimlik kontrolü
Uygun ve güvenli erişimi sağlamak için çözümün her bileşeni için birleşik kullanıcı yönetimi sağlayın.
Veri depolama
Üretim sistemleri, işlemler, nakliye ve arşivleme ile verilerin güvenliğini sağlayın. Ek güvenlik için veri kaybını önleme gibi teknolojileri tanıtın ve tüm veri noktalarının net bir görünümünü koruyun.
İhlali önleme
Güvenlik ihlallerini önceden ortadan kaldırmak için ilgili yapay zeka ve makine öğrenimi modellerini kullanın.
IoT ve kişiselleştirme
IoT uygulamaları ve entegre cihazlar sadece perakende tedarik zincirinin tamamını hızlandırmıyor. Sorunsuz müşteri yolculukları gerçekleştirmek için kuruluşun çevrimiçi-çevrimdışı deneyim boşluğunu kapatması adına değerli araç sağlarken mevcut çeşitli cihazlardan türetilebilecek içgörü ve bağlam zenginliğini kullanarak kuruluşa daha kişiselleştirilmiş içerik, teklifler, öneriler ve çok daha fazlasını sunma yetkisi verir.
IoT, yaşamın ve ticaretin gittikçe daha fazla yönüne nüfuz ettiğinden, müşteriler ve işletmeler, doğru teknolojilerle birlikte IoT’den faydalanmaya devam ediyor.