Pandemi ve koronavirüs süreci ile hayatımıza daha fazla giren uzaktan çalışma anlayışı, resmi olarak da kabul görmeye başladı. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından hazırlanan uzaktan çalışma yönetmeliği ile bu alanda yeni bir düzenleme yapılmış oldu.
Resmi Gazete’de yayınlanan “Uzaktan Çalışma Yönetmeliği” ile süreçlerin nasıl işleyeceği ve tarafların hak ve sorumlulukları net olarak ortaya konmuş oldu. Ayrıca bu yeni yönetmelik hangi işlerin uzaktan yapılabileceğini, hangilerinin yapılamayacağını da kapsıyor.
Halen uygulamada olan süreçte çalışan ile işveren arasında bir sözleşme imzalanıyordu. Yeni yönetmelikte de benzer bir durum söz konusu. Bu sözleşmede işin detayları, ücreti, çalışma saati ve benzeri ayrıntılar belirtilecek. Buna ek olarak, işverenin çalışana vermesi gereken iş ekipmanları da yine bu sözleşmede yer alacak.
Yeni yönetmelikle birlikte işveren, çalışanın uzaktan çalışması için gerekli ortamı da sağlayacak. Yani işveren gerekirse bilgisayar, yazıcı ve benzeri donanımları da temin edecek.
Öte yandan uzaktan çalışma ile ilgili en büyük sorunlardan biri olan fazla mesai ve esnek çalışma saatleri konusuna da bir netlik getiriliyor. Uzaktan Çalışma Yönetmeliği’nde çalışan, ilgili mevzuatlarda yer alan hükümlere göre çalıştırılabilecek. Yani çalışandan fazla mesai yapması ancak kendi izni ile mümkün olacak. Yeni yönetmelik çalışma şeklinin istendiğinde değiştirilmesine de imkan tanıyor. Böylelikle uzaktan çalışan bir personel, normal çalışma düzenine geçebilecek ya da tam tersi olabilecek.
Bu tarz uzaktan çalışma kapsamına girmeyen iş kolları ise ‘tehlikeli işler’ grubuna giren iş kolları olarak belirlendi. Bu gibi işlerde çalışanlar uzaktan çalışamayacak.