Çoğu zaman bazı ülkelerin COVID-19’a karşı nasıl mücadele ettiklerine dair pek bir fikrimiz olmuyor. Bazen vaka ve ölüm sayılarını görüp kendimizle kıyaslıyor ve sonra unutuyoruz. Japonya da aslında hakkında fazla bilgi sahibi olmadığımız ve pandemi sürecini nasıl yürüttüğüne dair pek bir fikrimizin olmadığı bir ülke. Gelin şimdi Japonya’da da hizmet veren ünlü market zinciri 7-eleven tarafında yaşanan değişimlere kısaca bir göz atalım.
Özerklik geliyor!
7-eleven’ın kendine has bir konsepti var. Dünya üzerindeki her 7-eleven marketi birbirinden çok küçük farklarla ayrılıyor. Bunun da pazarlama yönünden özel bir nedeni var. Nerede olursanız olun tanıdık bir yer olduğu için özellikle yurt dışında turistler açısından tercih ediliyor. Ancak Japonya, yıllar süren bu geleneği bozma kararı aldı. Artık Japonya’daki 7-eleven marketleri müşterilerin ihtiyaçları doğrultusunda müdürleri tarafından farklı bir tasarıma karar vermekte özgürler.
Yetkililere göre COVID-19 sonrası, özellikle marketin çok satan sandviç ve tost gibi ürünlerinde düşüş yaşanırken konserve ürünlerinde beklenmedik bir artış gözlemlenmesi bu değişime neden oldu. Artık marketin bu tarz donmuş ve konserve ürünlere daha çok ağırlık verip bunları daha ön plana çıkarması bekleniyor. Bazı bölgelerde ise civarda manav olmadığı ve internet siparişinin çok iş yapmamasından kaynaklı daha çok taze meyve ve sebzeye ihtiyaç duyuluyor. O bölgelerde ise marketin bu ürünlere ağırlık vermesi bekleniyor. Ülkede 8000’den fazla mağazası bulunan bu dev zincir, 2021 yılı sonunda dönüşümü tamamlamayı hedefliyor. Ne dersiniz pandemi, küreselleşmeyi bozmaya 7-eleven’dan mı başladı?