Nesiller değiştikçe sosyal ve iş yaşamındaki alışkanlıklar da değişiyor. Parayı yastık altına saklayan nesilden, bankaya giden nesle geçişimiz biraz zaman aldı. Ancak yeni nesil artık bankaya da gitmek istemiyor.
Murat Yıldız
Aslında nesilden bağımsız olarak günümüzde bankacılık işlemleri için şubeyi ziyaret etmek, sıra beklemek ve işlemleri bir başkasına yaptırmak çok tercih edilen bir şey değil. Bankanın dijital ortamlarda yapamadığı işlemler (çek bozdurmak ya da nakit işlemler gibi) için bankaya gidenler şubelerdeki küçük bir kalabalığı oluşturuyor. Sıra bekleyenlerin bir diğer kısmı ise işlemleri dijital ortamda yapamayan ve dijital kullanımlardan çekinenler.
Bankaların şube sayıları ve çalışanları son yıllarda hızla azalırken, yepyeni bir konsept bankaların şube konseptinin yerini tutabilir. Kendisi de dijital bankacılık ve ATM’ler konusunda yenilikçi çözümler sunan Capital One, geçtiğimiz yıl ilk kez devreye soktuğu Capital One 360 şubeleri ile bankacılığı bir başka alana taşıyor.
Kafe mi banka şubesi mi?
Capital One 360 şubeleri, günümüzde hızla yayılan kahve zincirlerini aratmayacak şekilde dizayn edilmiş. Aslında şubeye girdiğinizde bankada olduğunuza dair hiçbir belirti yok. Beğendiğiniz kahveyi size hazırlayacak baristalar, şık ve geniş koltuklar, fiyat listesi, ücretsiz WiFi ve hoş bir müzik ile bir kahve dükkanına geldiğinize kesinlikle emin olabilirsiniz. Gün boyunca dilediğiniz kadar vakit geçirebileceğiniz bu banka şubesini diğer kahve zincirlerinden ayıran en önemli fark ise etrafta size destek olacak şube çalışanlarının dolaşıyor olması.
Geçtiğimiz sene oluşturulan bu konseptin amacı, özellikle genç neslin bankacılık sistemine daha yakın olabilmesi için farklı bir yaklaşım sağlamaktı. Başarılı bir şekilde işleyen konsept sonrasında Capital One 360 için ünlü bir kahve zinciri ile yapılan anlaşma sayesinde şube sayıları hızla artmaya başlıyor. Capital One 360, şubenin olacağı lokasyonu kiralayıp, finansal uzmanları istihdam ederken, kahve zinciri dekorasyon ve diğer işlemler ile ilgilenmiş oluyor.
Bu birliktelik aynı zamanda karlı bir iş modelini de beraberinde getiriyor. Capital One 360 müşterileri artık kahvelerini bu şubelerde %50 indirimle içmeye başlıyorlar. Yine şubelerin içinde bulunan ATM’leri kullanarak para çeken başka banka müşteri de satın alacakları kahvelerde indirimler kazanıyorlar.
Amazon Echo ile işbirliği
Capital One, yalnızca şubeleri ile değil, gelişen yeni teknolojiler ile işbirliği konusunda da öncü yaklaşımlar sergiliyor. Amazon tarafından piyasaya sürülen Echo, ev kullanıcılarının sorularını cevaplayan internete bağlı bir hoparlör. Kullanıcılar kişisel asistan gibi kullandıkları bu cihaza sorular sorabiliyor, müzik dinleyebiliyor ya da alarm olarak kullanabiliyor. Capital One işbirliği sayesinde artık Amazon Echo aynı zamanda temel bankacılık işlemlerini de yapabilir hale geldi. Müşterileri doğrudan Amazon Echo ile konuşarak hesap bilgilerine ya da kredi kartı ödemelerine ulaşabiliyor, finans dünyasındaki yeni gelişmeleri dinleyebiliyor.
Yeni nesle uygun birebir bankacılık
Z neslinin ya da diğer ismi ise milenyum çocuklarının yakın zamanda maaş almaya başlayıp, birey olacakları günler giderek yaklaşıyor. Bu açıdan bakıldığında 2020 yılının bankacılık, e-ticaret ve işletmelerdeki kurumsal yapılarda ciddi değişimlerin olacağı yıl olarak öngörülmesi yabana atılacak bir durum değil. Capital One 360 şubeleri, bu neslin alışık olduğu ortamda daha fazla kalmasını sağlayan yepyeni bir bankacılık modeli olarak hızla yayılabilir.