Kariyerinizin başarılı bir şekilde devam etmesi kendinizi doğru şekilde tanıtabilmenize bağlıdır. İşte kendinizi pazarlama konusunda bilmeniz gerekenler.
Bireysel olarak kendini önemli kılmak teknoloji konusunda çalışan her profesyonelin kariyerini sürdürebilmesi için en önemli becerilerden birisidir. İşte size kendinizi önemli kılmak ve kendinizi daha iyi pazarlayarak vazgeçilmez kılmak için kullanabileceğiniz ipuçları.
Günümüzün rekabetçi ve üst düzey sosyalliğe sahip iş dünyasında bireysel anlamda vazgeçilmez olmak önemli bir konudur. Özellikle IT alanında iz bırakmak isteyenler için kendi reklamını yapabilme profesyonel bir avantaj olmanın ötesinde kariyerin sürdürülebilirliği için bir gerekliliktir.
Promote! IT’s Who Knows What You Know That Makes a Career kitabının yazarı ve aynı zamanda kariyer danışmanı olan Rick Gillis kendini pazarlamanın önemini şu sözlerle dile getiriyor: “Kariyerinizin başarılı bir şekilde devam etmesi kendinizi doğru şekilde tanıtabilmenize bağlıdır. Pek çok kişi kendilerinden yukarıdaki kişilere değerlerini ortaya koyabilme konusunda yeterli beceriye sahip değildir. Çalışanlar gerçek değerinin farkında olmalıdır. Aksi takdirde kendinizi işinizi kaybettiğiniz bir süreçte bulabilirsiniz. Yeni bir işe alınmanız, yükselmeniz, terfi almanız, hak ettiğiniz saygı ve algıyı oluşturabilmeniz mümkün olmayabilir.”
Neyse ki kendinizi kendinizi pazarlama konusundaki beceriler kolaylıkla ustalaşabileceğiniz becerilerdir. İşte size kendinizi pazarlama konusunda bilmeniz gerekenler.
- Patronunuzun neler yaptığınızdan haberdar olmadığını düşünmeyin
Gillis, patronunuzun ister iki adım ötesinde isterseniz ulaşamadığı bir yerde olun patronunuzun beklentileri doğrultusunda neler yapabildiğinize dair fikrinin mutlaka olacağını belirtiyor. Patronların doğrudan sunulan raporlar dışında çok sayıda meşguliyetinin olduğu bilinen bir gerçek. Peki ama bu kadar ağır sorumluluk ve iş yükünün içerisinde patronunuz sizin neler yaptığınızı nasıl bilebilir? Bu durum şans olmasının ötesinde kendinizi göstermenizden geçiyor. Patrona sahip olduğunuz tecrübe ve kazanımlar doğrultusunda bilgi sunarak aktif olmanız kendinizi ortaya koymanız için göz ardı edilmemesi gereken bir detay.
İnsan Kaynakları konusunda yazılım geliştiren Lever şirketinin CMO’su Leela Srinivasan, LinkedIn’in profesyonel ağ olarak hikayenizi anlatmanız için tercih edilebilecek değerli bir platform olduğunu söylüyor. Kadınların profesyonel kariyerlerindeki hikayelerini farklı kişilerle paylaşmasının önemli olduğuna dikkat çeken Srinivasan, şimdiki ve daha önceki çalışanların etki ve değerlerini ortaya koyma konusunda farklı imkanlara sahip olduğuna dikkat çekiyor. Dolayısıyla bu imkanları sonuna kadar kullanmayı ihmal etmemelisiniz.
- Değerinizi ortaya koymak ve övünmek arasındaki ince çizginin farkında olun
Henüz kendinizin farkına varmadığınız dönemlerde kanaatkar olmanın doğru davranış olduğunun ve birilerinin sizin mükemmeliyetinizin elbet farkına varacağının size öğretilmiş olması muhtemeldir. Gillis, kuramsal olarak bu durum kulağa hoş geleceğini belirtiyor, fakat gerçekte siz kendinizi pazarlayamadığınız takdirde ön plana çıkmanızın mümkün olmayacağı aşikar.
Srinivasan, bu durumun özellikle becerileriyle ilgili sosyal platformlarda pek konuşmayı tercih etmeyen kadınlar için önemli olduğunu dile getiriyor. Becerileri paylaşmak konusunda utangaç olunmaması gerektiğini vurgulayan Srinivasan, gerçekleştirilen projeler ve edinilen kazanımla konusunda paylaşımlar yapmanın önemli olduğuna dikkat çekiyor. Bu kapsamda LinkedIn üzerindeki tartışmalara katılmak veya blog içeriklerine katkıda bulunmak profesyonel kariyerinizin ötesinde yeni fırsatların kapsını aralamanızı mümkün hale getirebilir.
- Kazanım düşüncelerine ve söylemlerine adapte olun
Her iş yerine ilk olarak kişiler değil topluluklar ön plana çıkar. Bu nedenle şirket içerisinde değerinizi ortaya koyabilmek için mesleki becerilere sahip olmanın gerekli olduğunu söyleyen Gillis, edinilen son kazanımları ve kilit öneme sahip becerilerin her daim akılda olması gerektiğini belirtiyor. Gillis’e göre bu detayları her daim dilinizin ucunda tutmanız önem taşıyor.
Becerilerinizi yazılı veya dijital ortamda kayıt altında tutmanız performansınızı değerlendirmek bakımından ihmal etmemeniz gerekiyor. Bu sayede kısa vadede ve uzun vadede neler yaptığınızı daha organize şekilde gözden geçirebilirsiniz.
- Değerinizi belirleyin
Gillis, bir çalışanın şirkete olan maliyetinden çok daha fazla değer katabileceğine inanılarak işe alındığına dikkat çekerek kişinin kendisini şirkete ne kadar kazanç sağladığıyla ilgili verilerle donatması gerektiğini söylüyor.
Bordro düzenleyen bir çalışanın 6 bin ödemeyi sorunsuz şekilde gerçekleştirmesi örneğini veren Gillis, sıfır hata ile çalışmanın ne kadar getiri sağlayacağını göz önünde bulundurmak gerektiğini dile getiriyor.
- Başarı hikayelerinize kaynak sağlayın ve şekillendirin
Eğer hafızası oldukça güçlü olan birisi değilseniz ulaştığınız sonuçlar, edindiğiniz kazanımlar, tamamladığınız projeler ve hatta yönettiğiniz bütçeler ile ilgili sonuçları aklınızda tutacak biçimde şekillendirmeniz gerekir. Bu sürece eski CV’lerinize, şirket planlarınıza, performans değerlendirmelerinize ve dergilere bakarak başlayabilirsiniz. Daha sonra ailenize, arkadaşlarınıza, meslektaşlarınıza ve müşterilerinize tercihen telefon görüşmeleriyle kat ettiğiniz süreçleri paylaşmanız hikayelerinizin belirli bir noktaya ulaşmasını sağlar. Bu süreçte LinkedIn ve sosyal ağlarını da kullanabilirsiniz.
LinkedIn’in tavsiyeler edinmek adına mükemmel bir araç olduğunu vurgulayan Srinivasan, çalışılan her alan veya sahip olunan her beceri için potansiyel dönüşler alabilmek adına bir ile üç arasında takipçi edinilmesi gerektiğini söylüyor.
- Başarılarınızı üç aşamalı olarak sunmakta kendinizi geliştirin
Başarı hikayelerinizi başlangıç, gelişme ve sonuç olmak üzere üç aşamalı olarak şekillendirmeye özen gösterin. Bu durum yöneticilerinizle görüşme sürecinde size önemli ölçüde destekler.
Bu sayede hızlı ve net bir şekilde şirketinize sağladığınız kazançları ve sahip olduğunuz becerileri net bir şekilde ortaya koyabilirsiniz. Örneğin, yaptığınız geliştirme ile haftada 300 saat çalışmanın farklı bir alana aktarıldığını ve sürecin tamamlanması halinde yılda 100 bin lira civarında getiri sağlayacağınızı ifade etmeniz bir sonraki aşamada terfi almanızın, yükselmenizin ve hatta belki de yeni bir iş sahibi olmanızın kapısını aralayabilir.