KOBİ’lerin dijital dönüşümü, IT yatırımları göz önünde bulundurularak değerlendirilebilir. 2015’te dünyada IT harcamalarının yüzde 52’sinin KOBİ pazarından gelmesi bekleniliyor.Hali hazırda Türkiye’deki KOBİ’ler mevcut teknolojileri kullanma konusunda ilerliyor. Önümüzdeki üç yıl içinde de Türkiye’de kurumsal yazılım kullanan şirket oranının yüzde 73 artarak yüzde 52’ye çıkması, yüzde 47.5’inin de bulut bilişime yatırım yapması bekleniliyor.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) verilerine göre Türkiye’de şu anda 2.7 milyon civarında işletme bulunuyor. Bu işletmelerin yüzde 99.8’i küçük ve orta ölçekli işletme (KOBİ) düzeyinde. Hali hazırda toplam istihdamın yüzde 75’i, cironun yüzde 63’ü, ihracatın da yüzde 59’u KOBİ’ler tarafından yaratılıyor. Tüm bu oranlar KOBİ tarafında yaşanabilecek en ufak olumlu gelişmenin ülke ekonomisinde yaratabileceği çarpan etkisini göstermesi açısından dikkat çekiyor.
Microsoft’un desteğiyle Boston Consulting Group (BCG) tarafından 2013 yılında yapılan bir araştırma Türkiye’de KOBİ’lerin teknolojiyi yüzde 10 daha fazla kullanması halinde 15 milyar dolar ek gelir, 360 bin yeni istidam sağlayabileceğini söylüyor. Sonuçlara göre 2013’e kadar olan üç yıllık dönemde teknoloji kullanan KOBİ’ler, gelirlerinde yüzde 15’lik büyümeye ve 2 kat fazla istihdam artışına imza attılar. BCG’nin araştırması Türkiye’deki KOBİ’lerin sadece yüzde 34’ünün bulut ve internet çözümlerinden yararlandığını söylüyor. Bilişim Sanayicileri Derneği’nin (TÜBİSAD) 2010 yılında yayınladığı “Gelecek İçin Bilişim” araştırmasında da her 3 KOBİ’den 1’inin teknolojiyi nasıl kullanacağını bilmediğini, 4 KOBİ’den de sadece 1’inin web sitesi olduğu yazıyor. Peki, geldiğimiz aşamada KOBİ’lerin teknolojiye bakışı ve dijitalleşmesi ne düzeyde?
Kurumsal yazılımlara geçiş yavaş
IT PRO olarak Marmara bölgesindeki iki büyük sanayi bölgesi olan ve bünyesinde çok sayıda KOBİ’yi barındıran İkitelli ve Dudullu organize sanayi bölgelerinin yönetimlerine bölgelerinde bulunan şirketlerin ne kadarının dijitalleşme sürecine ayak uydurduğunu gösterebilecek bir takım sorular sorduk. İkitelli Organize Sanayi Bölgesi Başkanlığı’ndan (İOSB) gelen yanıtlara göre bölgede 25 binden fazla işletme bulunuyor. Bu işletmelerin çoğu 5 ilâ 15 kişi arasında bir istihdam sağlarken, 2 bine yakını 20’den fazla çalışana sahip. Bu düzeydeki şirketlerin büyük birçoğu da ihracat yapar durumda. İhracat yapan şirketlerin neredeyse tamamının kendisine ait bir web sitesi olduğunu belirten İOSB, konu ERP, CRM gibi kurumsal yazılımlara geldiğinde rakamın oldukça düştüğünün bilgisini veriyor. iOSB’nin verdiği bilgilere bölgede kurumsal yazılım kullanan şirketlerin sayısı 250’yi geçmeyecek düzeyde. Bu da bölgedeki işletmelerin yüzde 1’nin bile iş süreçlerini daha hızlı ve verimli kılabilecek kurumsal uygulamalardan faydalanmadığı anlamına geliyor.
Toplam 2 bin 650 firmaya üretim alanı sağlayan İstanbul Dudullu Organize Sanayi Bölgesi’nin yöneticilerinden Murat Fırat da bölgede bulunan 150 civarında ihracat yapar durumdaki şirketin ERP, CRM gibi kurumsal uygulamalardan yararlandığını, teknoloji altyapısını yönetmek için bir yönetici veya çalışana sahip olduğunu söylüyor. “Bölgemizdeki KOBİ’ler içinde bu tür yazılımları kullanan firmalar olsa da, çoğu ülke genelindeki firmalardan farklı değil” diyerek, geriye kalan 2 bin 500 firmanın birçoğunun kurumsal yazılımlardan yararlanmadığının işaretini veriyor. Fırat, bölgelerindeki şirketlerin birçoğunun kendi web sitesi olduğu ve kurumsal e-posta servislerden yararlandığına da dikkat çekiyor.
17 bin işletme dijitalleşme endeksini hesapladı
Vodafone Türkiye tarafından yapılan Yarına Hazırım anketi de KOBİ’lerin teknoloji kullanım düzeyi açısından parlak bir grafik sergilemediğini ortaya koyuyor. Anketin ortaya çıkardığı tabloya göre Türkiye’deki işletmeler maalesef var olan çözümleri kullanmıyor” diyen Vodafone
Türkiye İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Engin Aksoy, anket sonuçlarını şöyle açıklıyor: “Örneğin her 10 işletmeden 4’ü sahada araç kullanıyor. Ancak yüzde 73’ü araçlarını takip etmiyor. Her 10 işletmeden 6’sı ürün ve hizmetlerini düzenli takip ederek satış gücünü büyütebileceği bir yazılım kullanmıyor. Her 10 işletmeden 6’sı müşteri bilgilerini düzenli takip ederek müşteri kazanımını arttırabileceği bir yazılım kullanmıyor. Her 10 İşletmeden 6’sı müşterilerine tanıtım faaliyetlerine ihtiyaç duyuyor, ama bu işletmelerin yüzde 80’i bu ihtiyacına yardımcı olacak teknolojileri kullanmıyor.”