17 Mart tarihinde gerçekleşen siber güvenlik zirvesinde uzmanlar, özellikle limanlarda gerçekleşen siber güvenlik açıklarının üzerinde durdular. Plymouth Üniversitesi’nden siber güvenlik araştırma görevlisi Dr Kemedi Moara-Nkwe’nin sunumuyla gerçekleşen panele, Norveç Siber Güvenlik şirketi NORMA yöneticisi Lars Benjamin Vold da katıldı. Uzmanlar, gemilerin ve işletmelerin risk altında olduğu, konunun ulusal çapta ele alınması gerektiği yönünde ortak görüş belirttiler.
Tedarik zinciri risk altında
Moara-Nkwe özellikle bazı büyük limanların siber savunma yönünden neredeyse hiç savunmasız olduğunun altını çizdi. Bu durumun tedarik zinciri başta olmak üzere ekonominin her alanına çok ciddi zarar verebileceğini söyleyen Moara-Nkwe, önlem alınmazsa operasyon teknolojilerinde (OT) ciddi bir gerileme yaşanacağını ve bunun limanlardan başlayacağını belirtti.
Ortak hareket
Panele katılan uzmanlar özellikle gelişmiş limanlarda teknolojinin ve otomasyonun fazlasıyla kullanıldığını, vinçlerin gelişmiş elektrik ve elektronik parçalardan oluşmasının risk yarattığını söylüyor. “Yükleme ve indirme süreçleri boyunca verimliliği artırmak adına yapay zeka ve otomasyondan yararlanan limanlar ne yazık ki siber tehditlere karşı çok fazla açığa sahip.” diyor Moara-Nkwe ve ekliyor, “Dijitalleşme, dijital dönüşüm ve IoT gibi kavramlara hızlıca geçilirken ne yazık ki güvenlik anlamında ihmal edilen noktalar geleceğe dönük büyük soru işaretleri barındırıyor. Limanlar kadar gemilerin yön bulma başta olmak üzere çeşitli güvenlik donanımları da zarar görüp çok ciddi kayıplar verilebilir. Bu nedenle dünyada faaliyet gösteren tüm siber merkezlerin limanlar konusunda ayrı bir hassasiyet gösterip ortak hareket etmesi çok önemli.”