Apple, Google, Samsung, Microsoft gibi birçok teknoloji şirketi, mobil ödeme alanında büyük bir fırsat görüyor. Walmart, PayPal gibi müşteriler ile doğrudan parasal işlem yürüten şirketlerin bu alanda attıkları adımlar ise rekabeti iyice kızıştırıyor.
Tüketicilerin online alışverişlerini akıllı telefon veya tabletlerinden yapmaları anlamına gelen mobil e-ticaret hızlı bir büyüme kaydetti. San Francisco merkezli ödeme şirketi Adyen’in verilerine göre, dünyada, bu yılın ilk yarısında online yapılan ödemelerin yüzde 27’den fazlasını mobil platformlardan yapılanlar oluşturdu. Bu geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 40 düzeyinde bir büyüme anlamına geliyor.
Mobil e-ticaretin geleceğin modeli olarak görülen mobil ödeme uygulamalarına zemin hazırladığı düşünülüyor. 451 Research adlı araştırma şirketinin verilerine göre ABD’de kişilerin akıllı telefonları üzerinden doğrudan yaptıkları “in-person” mobil ödemeler bu yıl 10 milyar doları bulacak. Bu alandaki hacmin önümüzdeki yıl 18 milyar dolar, 2018’de ise 38 milyar dolara yükselmesi bekleniyor.
Apple Pay, Google Wallet, PayPal gibi uygulamalar üzerinden yapılan “in-store” mobil ödemelerin dünyada geçtiğimiz yılki büyüklüğü ise 55 milyar dolar idi. Bu rakamın bu yıl 131 milyar dolar, 2017’de 412 milyar dolar, 2018’de ise 570 milyar doları bulacağı hesaplanıyor.
Önemli hamle Apple’dan
Apple’ın mobil ödeme uygulaması Apple Pay’de, Beacon uygulamalarını da kapsayacak şekilde mobil ödeme seçeneklerini genişletmesi ile pazarın bu yıl önemli büyüme kaydetmesi bekleniyor. Hali hazırda Apple Pay, ABD’deki toplam 12 milyon ödeme terminalinden 1 milyonunda kullanılabilir durumda. Türkiye’deki ödeme terminali sayısının 2,5 milyon olduğu düşünüldüğünde bu oldukça önemli bir rakam. Amerika’da McDonald’s, Sephora, Nike, Subway gibi birçok zincirde kullanılabilen Apple Pay için Apple; Visa, Mastercard, American Express gibi birçok önemli finans kurumu ile işbirliğine gitti.
Apple Pay’in yaygınlaşmasının, daha 2011 yılında mobil ödeme uygulaması olan Google Wallet’ı tanıtan Google’ın da başarı kazanmasını sağlayacağı düşünülüyor. Her iki platformun da Yakın Alan İletişimi (NFC) teknolojisinden faydalanarak akıllı telefonların, ödeme terminalleriyle konuşmasını sağlıyor olması çözümleri birbirine yaklaştırıyor.
PayPal ödeme aparatı
Samsung da mayıs ayında Samsung Pay ödeme platformunu tanıtarak akıllı telefon alanındaki azılı rakibini burada da yakından takip ettiğini ortaya koydu. Hem NFC’li hem de geleneksel manyetik kart okuyuculu terminallerde kullanılabilecek olan Samsung Pay’in test süreci devam ediyor. Samsung, platformunun ne zaman kullanılmaya başlayacağıyla ilgili henüz bir açıklama yapmadı.
Starbucks, mayıs ayında ABD’de 16 milyon kişinin özel geliştirmiş olduğu mobil uygulama üzerinden ödeme yaptığını açıkladı. Bu rakam kahve zincirinin ABD’deki tüm ödeme işlemlerinin yüzde 19’unun mobil ödeme ile aldığı anlamına geliyor. Rakamı etkileyici kılan bir diğer özellik de Starbucks’ın ABD’deki 11 bin mağazasından sadece 600’ünde mobil uygulama ile ödeme seçeneğini sunmuş olması.
PayPal’ın mobil ödemedeki yeni hamlesi ise iOS, Android ve Windows cihazlara takılabilir ödeme aparatı oldu. Bu aparat, banka kartlarından da ödeme alınabilmesini sağlıyor. PayPal, ayrıca Uber, Airbnb gibi ünlü uygulamalara ödeme yapılmasını kolaylaştıran bir altyapı da yarattı.
Uygulama Programlama Arayüzü (API) sayesinde şirketlerin online ödeme alabilmesini sağlayan ve ABD’de giderek yaygınlaşan Stripe da mobil ödeme alanına önemli yenilik sundu. Şirket tarafından yapılan açıklamaya göre Stripe üzerinden şu anda ABD’de şirketler yıllık milyar dolarlık işlem gerçekleştiriyorlar. Stripe kullananlar arasında Reddit, Foursquare, Dailymotion gibi ünlü şirketler de var.
Walmart’ın CurrentC’si, Apple’a karşı
Müşterileri ilişkisini teknolojileri şirketlerine bağlı kılmak istemeyen perakendeciler de var elbette. Bakınız Walmart… ABD’nin en büyük süper market zinciri Walmart, teknoloji şirketlerine karşı CurrentC adında kendi mobil ödeme sistemini yarattı. Projeye destek verenler arasında Target, CVS, Big Buy, Olive Garden, Dunkin’ Donuts gibi ABD’nin büyük zincileri var. 110 bin perakende noktasını bulan bu işbirliği, in-mobile uygulamalar önünde önemli bir alternatif oluşturabilir.
Apple Pay veya Google Wallet’ın NFC sistemli altyapısı yerine CurrentC, Bluetooth üzerinden QR kodları kullanarak ödeme yapılabilmesini sağlıyor. Tüm süreç Uber’de olduğu gibi tamamen online ortamda gerçekleşiyor. Bu nedenle hiçbir finansal bilgi cihaz üzerinden saklanmıyor.
Perakende şirketleri, CurrentC sisteminde telefon üreticileri, telekom şirketleri veya finansal kurumlar ile işbirliğine girmek durumunda kalmamayı sevdi. Sistem, müşteri işlemlerini takip edebilme, müşteri ile sadakat programları çerçevesinde daha yakın iletişim kurma anlamında da perakendecilere avantaj sağlıyor. CurrentC ağına dahil olan zincirlerin, Apple Pay platformunu desteklemeyeceklerini açıklamaları ise rekabeti kızıştıran bir başka unsur.