Japon otomotiv sektörü, Nissan ve Honda’nın olası birleşme haberleriyle hareketlendi. Bu gelişme, Nissan hisselerinde tarihi bir yükselişi tetiklerken, sektörün geleceğine dair önemli bir dönüm noktası olabileceğine işaret ediyor. Nissan hisseleri, iki otomobil devinin birleşme planları ardından %24 değer kazanırken, Honda hisselerinde %3’lük bir düşüşe yol açtı.
Kaynaklar, Honda ve Nissan’ın bir holding şirketi çatısı altında birleşmeyi düşündüğünü ve bu kapsamda yakında bir mutabakat anlaşması imzalayacaklarını bildirdi. Plan kapsamında Nissan’ın %24 oranında hissedarı olduğu Mitsubishi Motors’un da bu yapıya dahil edilmesi hedefleniyor.
Tarihi hisse artışı
Nissan hisseleri, %23,7 oranında artış göstererek şirketin 1985’ten bu yana kaydettiği en büyük günlük yükselişi yaşadı. Uzmanlar, bu potansiyel birleşmenin Nissan için bir “yeniden yapılanma” fırsatı sunduğunu belirtiyor.
Honda, Nissan ve Mitsubishi Motors, elektrikli araçlar alanında karşılaştıkları zorluklara yanıt olarak, bu yılın başlarında bir stratejik ortaklık kurmuştu. Şimdi bu ortaklığın, bir birleşme ile daha ileri bir seviyeye taşınması planlanıyor.
Uzmanlara göre bu birleşme, üç otomobil üreticisine hem teknolojik yeniliklere daha kolay erişim hem de ölçek ekonomisi yaratma fırsatı sağlayacak. Frost & Sullivan’dan Vivek Vaidya, böyle bir birleşmenin içten yanmalı motorlu araçlar, hibritler ve elektrikli araçlar gibi farklı alanlarda uzmanlığı bir araya getireceğini belirtti. Ayrıca, ortak kaynak kullanımı sayesinde yenilik risklerinin de azalacağı vurgulandı.
Nissan ve Honda ile sektörde yeni dönem
Birleşme gerçekleşirse, Nissan-Honda-Mitsubishi ortaklığı yıllık 8 milyondan fazla araç üretimiyle dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden biri haline gelecek. Ancak bu rakam, 2023’te 11,2 milyon araç satan Toyota ve 9,2 milyon araç satan Volkswagen’in gerisinde kalacak.
Küresel otomotiv sektörü, elektrikli araçlara geçiş, maliyet artışları ve yeni ticaret politikaları gibi zorluklarla karşı karşıya. Tesla ve Çin merkezli BYD gibi elektrikli araç devleri, bu alanda liderliği elinde tutarken, Japon üreticiler ise iş birliği ve birleşmelerle rekabet gücünü artırmayı hedefliyor.
Volkswagen gibi devler üretim kapasitelerini düşürme ve iş gücünde azaltma planları yaparken, General Motors kısa süre önce sürücüsüz robotaksi şirketi Cruise’u kapatma kararı aldı.
Honda ve Nissan, birleşme haberleriyle birlikte sektördeki dönüşümün önemli aktörleri haline gelme potansiyeli taşıyor. Ancak henüz resmi bir açıklama yapılmış değil ve bu sürecin nasıl sonuçlanacağı merakla bekleniyor.