SOCAR Türkiye, merkezi organizasyon yapısına geçtikten sonra tüm grup için ortak süreçler, ortak platform ve ortak metriklerin kullanılması amacıyla Micro Focus SMAX ürünlerinin kullanıldığı bir Kurumsal Servis Yönetim Sistemi projesi başlattı.
Dünyanın en köklü petrol ve doğal gaz şirketlerinden SOCAR’ın (State Oil Company of the Azerbaijan Republic) iştiraki olan SOCAR Türkiye, tamamlandığında 19,5 milyar dolara ulaşacak dev projelerini peş peşe hayata geçirmeye devam ediyor. SOCAR Türkiye’nin çatısı altında, her biri kendi alanında öncü Petkim, TANAP, STAR Rafineri, SOCAR Terminal, Petkim RES, Bursagaz, Kayserigaz, Enervis, SOCAR Enerji Ticaret, Millenicom, SOCAR Ticaret ve SOCAR Depolama gibi şirketler bulunuyor. Ayrıca, Güney Kafkasya Boru Hattı (SCP) ve Trans Adriyatik Boru Hattı (TAP) ile birlikte yatırım bedeli 40 milyar doları bulan ve Bakü’den İtalya’ya uzanan 3.500 kilometrelik Güney Gaz Koridoru’nun en önemli parçası olan Trans Anadolu Doğal Gaz Boru Battı (TANAP) Projesi’nin en büyük ortağı da olan SOCAR Türkiye, tüm bu dev projeleri yönetirken teknolojiyi de oldukça etkin şekilde kullanıyor. Yakın zamanda teknoloji yatırımları olarak Micro Focus ile SOCAR SMAX projesini hayata geçiren şirket, bu projeyle birlikte kurumda uçtan uca izlenebilirlik sağlayarak, operasyonel verimlilik ve hizmet kalitesinin artırdı.
SOCAR Türkiye Bilgi Teknolojileri Grup Direktörü Nurullah Battal, yapılan teknoloji yatırımları ile ilgili; “Açılan her yeni kayıtla birlikte kurumsal hafıza oluşturulmaya başlandı. BT dışında kurumsal servislerin daha kolay yönetilebilmesi ile organizasyon içerisindeki etki alanımızı oldukça genişlettik ve genişletmeye de devam ediyoruz.” dedi.
Merkezi organizasyon yapısıyla gelen ihtiyaç
SOCAR Türkiye; rafineri, petrokimya, enerji, lojistik, dağıtım ve depolamada entegrasyon sürecini geçtiğimiz dönemde tamamladı. Böylelikle Türkiye’nin en büyük endüstriyel holdingi olma yolunda önemli bir adım atarken ihtiyaçları karşılamaya yönelik farklı bir teknik altyapıya da ihtiyaç oluştu. Geçmiş yıllarda merkezi bir organizasyon yapısı olmadığı için SOCAR Türkiye bünyesindeki her bir kurum, kendine ait bir servis yönetim sistemi kullanıyor ve bu sistemler üzerinde farklı süreçler işletiliyordu. Bu süreçler de farklı metriklerle değerlendiriliyordu. Merkezi organizasyon yapısına geçildikten sonra tüm grup için ortak süreçler, ortak platform ve ortak metriklerin kullanılması ihtiyacı oluşunca SOCAR Türkiye, Micro Focus ile bir Kurumsal Servis Yönetim Sistemi projesi başlattı. Projenin ana yüklenici iş ortağı olarak Basistek Bilgi Teknolojileri yer alırken, Konsalt Bilgi Teknolojileri ve MIF Yazılım&Danışmanlık firmaları da süreçte alt yüklenici olarak yer aldılar. Proje süresince ana yüklenici iş ortağı Basistek’in alanında yetkin danışmanlardan oluşan ekibi, SOCAR Türkiye bünyesindeki Bilgi Teknolojileri, Kurumsal Uygulamalar, İnsan Kaynakları ve İdari İşler birimleri ile koordineli bir şekilde ve iş birliği içinde çalışarak, projenin başarılı bir şekilde yönetilmesini ve sonuçlandırılmasını sağladı. Ba-sistek Yönetici Ortağı ve aynı zamanda projenin çözüm mimarı Alper Özdemir, proje süresince SOCAR Türkiye ile tek bir takım gibi çalıştıklarını belirtti.
Güvenli yönetim sağlandı
2019 yılı Kasım ayında başlayıp 8 ayda tamamlanan proje kapsamında bütün ITSM süreçleri konsolide edilerek Micro Focus SMAX üzerinden yönetilmesi sağlandı. Ayrıca, SOCAR Türkiye bünyesinde Micro Focus SMAX kurumsal uygulama olarak konumlandırıldı. Projede; konfigürasyon bilgisinin tutulacağı Micro Focus uCMDB (Evrensel Yapılandırma Yönetimi Veritabanı) ve otomasyon süreçleri için Micro Focus Operations Orchestration ürünleri kullanıldı. Micro Focus uCMDB çözümüyle birlikte hibrit BT ortamındaki sorunların, değişikliklerin, olayların ve varlıkların, envanter ve altyapı bağımlılıklarını gerçek zamanlı görünümle güvenli bir şekilde yönetimi sağlandı. Otomasyon ürünü Micro Focus Operations Orchestration ile proje kapsamındaki tüm otomasyon ve entegrasyonlar çok hızlı şekilde hayata geçirildi.
Verimlilik ve hizmet kalitesi artırıldı
Projenin tamamlanmasıyla birlikte BT operasyon, insan kaynakları ve idari işlerin bütün süreçleri merkezileştirilerek tek bir servis kataloğu üzerinden son kullanıcıların talep ve sorunlarının etkin bir şekilde yönetilmesi sağlandı. Projeyle birlikte SOCAR’da uçtan uca izlenebilirlik sağlanarak, operasyonel verimliliğin ve hizmet kalitesinin artırıldığını belirten SOCAR Türkiye BT Mimarisi Grup Müdürü Uğur Çetin şunları ekledi; “Bu sayede, ITSM süreçlerinde tek bir veri kaynağı ve ortak platform üzerinden süreçler arası ilişkiler tanımlanarak konsolidasyon sağlandı. Sadece ilgili departman ve ekiplerin kendi kayıtlarını görebilmesiyle bilgi güvenliği artırıldı. Açılan her yeni kayıtla birlikte kurumsal hafıza oluşturulmaya başlandı. Etkin raporlamayla operasyonel farkındalık artırıldı. Süreçler üzerinde karar destekleri oluşturuldu. İlgili onayların gerek uygulama üzerinden gerek mobil cihazlar üzerinden verilebilmesi sağlanarak verimlilik hedefleri gerçekleştirildi.”
Değerlendirmeler daha sağlıklı hale geldi
Projenin SOCAR Türkiye’ye faydasını iki açıdan değerlendiren Uğur Çetin, sözlerine şöyle devam etti: “Öncelikle bu proje SOCAR Türkiye’de yürütülen entegrasyon çalışmalarının BT ayağındaki ilk projelerinden birisi oldu. Farklı organizasyonlardan gelen ve farklı iş yapış şekillerine sahip ekiplerin aynı işi aynı süreçlerle yapmalarını ve bu işlerin aynı metriklerle değerlendirilmesi sağlandı. Bunun dışında, öncesinde kayıt açarak iş yapmayan BT dışı ekiplerin süreçleri de mümkün olduğunca Kurumsal Servis Yönetim Sistemi platformuna taşındı. Böylelikle işlerin kayıt altına alınması ve ölçümlenmesi; iş gücü, donanım kapasitesi ve aksayan noktaların tespiti açısından fayda sağladı. Öte yandan hizmet sağlayıcı ekiplerin son kullanıcılar tarafından ulaşılabilirliğini artırması da elde edilen en önemli sonuçlardan biri. Daha önceden e-posta, telefon ya da anlık mesajlaşma yoluyla yürütülen süreçler ortak bir portalden kullanıcıların hizmetine sunuldu. Kullanıcılar BT, Operasyon Teknolojileri, İK, Destek Hizmetleri, Güvenlik, Bilgi ve Belge Yönetimi, Kalite vb gibi ekiplerden taleplerini aynı arayüz üzerinden iletebiliyor. Kayıt dışı yapılan iş sayısı da azaldı. Süreçler ve metriklerin ortaklaştırılmasıyla değerlendirmeler daha sağlıklı yapılmaya başladı. Bunlara ek olarak SMAX üzerinde geliştirdiğimiz ek uygulamalar ile de daha öncesinde fiziksel ortamlarda takip edilen bazı süreçlerin dijitalleştirilmesi sağlanmış oldu.”
İhtiyacın doğru belirlenmesi ve ürünün doğru seçilmesinin yanında, projenin beklenen şekilde canlıya geçirilme sürecinin de başarıya katkı sunduğunu belirten Uğur Çetin, “Konuya hakim ve alanında uzman bir ekiple çalışmak, proje hedeflerimize sorunsuz bir şekilde ulaşmamızı sağladı.” diyerek sözlerini tamamladı.
SOCAR Türkiye ile gerçekleştirilen proje ile ilgili konuşan Micro Focus Türkiye&Yunanistan Ülke Müdürü Zafer Akın ise, dijital dönüşüm yolculuklarında müşterilerini destekleyip hem bölgesel hem küresel pazarlarda büyümelerini sağlayacak uçtan uca çözümler ile onların yanlarında yer aldıklarını belirtti. SOCAR Türkiye gibi alanında öncü bir kuruma dijital dönüşüm yolculuğunda destek olmanın Micro Focus için çok kıymetli olduğuna değinen Akın, bu yapıcı iş birliğinin ilerleyen dönemlerde de artarak devam etmesini umduklarını söyledi.