Forrester’ın yeni raporuna göre, mobil mesajlaşma uygulamaları milyonlarca küresel takipçisi ile sosyal medyanın ‘yeni yüzü’. Ancak pazarlama fırsatları sunan bir mecra olduğu yalan mı?
WhatsApp ve Snapchat gibi mesajlaşma uygulamaları mobil ve sosyal ağın belki de en güzel dönüm noktaları. Bu kullanımı kolay ve uygulamalardan bazıları üyelikli ve yüz milyonlarca kullanıcısı bulunuyor. Dünyanın en büyük telefon ağ operatörleri için bile bu ölçekteki takipçilere sahip olmak zordur. Yalnızca China Mobil, yaklaşık 800 milyon abonesiyle, WhatsApp’ın aylık 500 milyon aktif kullanıcısına ve Line’ın 420 milyon kayıtlı kullanıcısına galip gelebilir. En iyi mesajlaşma uygulamalarının yarısı 300 milyondan daha fazla bir kullanıcıya sahip.
Forrester’ın yeni raporu WeChats ve Line, beş büyük küresel dijital platformu -Google, Apple, Facebook, Amazon ve Microsoft zorlamasına rağmen- gelişmesi için pazarlama olanaklarının en az 2016 yılına kadar kitlesel bir ölçeğe ulaşamayacağını ortaya koyuyor.
Forrester analisti Thomas Husson ‘Mesajlaşma uygulamaları’ raporunda, “büyüme olanaklarına rağmen, pazarlamacıların çoğunun mobil ve sosyal stratejileri net bir yatırım getirisini kanıtlamak için yeterince olgunlaşmadı. Mobil ve sosyal ağın dönüm noktasında olan mesajlaşma uygulamaları, bu işi daha karmaşık hale getirecek” diyor.
Sosyal medya yeniden tanımlanıyor
Aynı zamanda bu uygulamalardan bazıları ticaret için daha fazla hizmet, içerik ve mekanizmalar entegre eden platformlara dönüştü bile. Husson, “Bu mesajlaşma uygulamaları mobil bağlamı içerisinde sosyal olmanın yeni yüzü. Onlar şu an da şimdiden büyük küresel kitlelere ulaştı ve oyunları, konum tabanlı hizmetleri, ticaret ya da ödemeleri tek bir platforma entegre eden yenilikçi medya portal potansiyeli taşıyor” diyor.
21.yüzyıl portalının içine hizmetleri entegre eden Çin merkezli mesajlaşma uygulaması, WeChat, Forrester tarafından “en gelişmiş” olarak yüksek not alıyor. Üçüncü şahıslar; inşa ettikleri platformda içerik, uygulamalar ve hizmetler üzerinden WeChat kullanıcıları ile bağlantı kurabiliyor. Çinli tüketiciler eğlence amaçlı, konum tabanlı servisleri kullanmak, taksi çağırmak, uçak biletleri ya da daha fazlası satın almak için hali hazırda WeChat’i kullanıyorlar.
Oysaki sosyal medya platformları, genel anlamda birden çoğa iletişim için birer kamu yayın mekanizmalarıdır, ancak bu mesaj uygulamaları mobil bağlamında sosyal medyayı yeniden tanımlıyor. Sosyal medyada bazı önemli yenilikler mobilite ile birlikte kullanıcılara adres defterleri, fotoğraf kütüphaneleri ve kendi ana ekranındaki simgede eşsiz bir erişimi bünyesinde topluyor.
Mobilite’den dolayı online ve offline dünyaları artık birleşiyor. Snapchat CEO’su Evan Spiegel bu yılın başlarında AXS Ortaklık Zirvesi’nde bunu ikna edici bir şekilde açıklamıştı: “Geleneksel sosyal medya görüş kimliği aslında oldukça köklü bir yapıda: Siz yayınlanmış deneyimin birer toplamısınız. Snapchat, söylediğimiz, yaptığımız ya da yayınladığımız her şeyin toplamı olmadığını gösteriyor – Biz birer sonucuz. Artık gerçek dünyayı ele geçirmek ve çevrimiçini yeniden oluşturmak yok – Basitçe yaşar, aynı zamanda iletişimde oluruz.”
Husson, “Bu, daha anlatımcı, açık ve anlık iletişimlerin duygusal formlarda olmasına yol açıyor. Ve bu kullanıcılara kendi kimliklerini gösterme sürecinde daha yardımcı oluyor” diyor.
“Sosyal medya ekosisteminin parçalanmış doğası bireylerin çoklu kimliklere sahip olması gerçeğinin özünde olan bir şeydir” diyor Husson. Güncel sistemler olarak, iş takiplerinde Linkedln, flört için Tinder ve belki içini dökmek için Whisper ya da Secret kullanmak bireysel takipler için tam yerini buluyor.
Pazarlamacılar: Mesajlaşma uygulamalarından gözünü ayırma
Mesajlaşma uygulamaları üzerinde pazarlama fırsatları hala olgunlaşmamış olsa da, Forrester pazarlamacıları ve markaları gözünü toptan ayırmamaya karşı uyarıyor.
“Müşterilerinizin çoğu sizin kendi mobil web sitenizi ziyaret etmeyeceği ve hatta daha azı uygulamanızı indireceği için, mesajlaşma uygulamaları çoğu kez cep telefonları üzerinden müşterilere ulaşmak için en iyi fırsatı sağlar. – özellikle bu uygulamaların takipçilerinin olduğu gelişen pazarlarda hızla yükseliyor” diyor Husson.
Forrester, bu platformları deneyimlemek için tecrübeli pazarlamacıları karmaşık ve parçalanmış ekosistem hakkında bilgilenmek ve Coca-Cola, Maybeline, McDonald’s ve Starbucks gibi markalardan ölçü ve ilham almak için Asya’ya dikkat çekme konusunda cesaretlendiriyor.