Tabletlerin önlenemez yükselişi devam ediyor. Yapılan son araştırmalara göre önümüzdeki yıl tabletlerin PC pazarının yarısını ele geçirmesi bekleniyor.
Hayatımızın her alanında fazlasıyla yer edinen ve kişisel bilgisayarların yerini almaya başlayan tabletler, önümüzdeki yıl varlığını daha da fazla hissettirecek. Bu alanda yapılan araştırmalar tablet pazar hacminin oldukça baskın bir seviyeye ulaştığını gösteriyor.
Araştırma şirketi Canalys PC pazarına yönelik araştırma sonuçlarını açıkladı. Buna göre önümüzdeki yıl tabletler PC pazarının yüzde 50’sine hakim olacak. Masaüstü ve dizüstü bilgisayarlar da dahil olmak üzere tüm PC form faktörlerinin tabletler olacağı belirtiliyor. Önümüzdeki yıl satılacak 550 milyon PC’nin 286 milyonu tabletlerden oluşacak. Tablet satışlarının 2017 yılında ise 400 milyonu bulması bekleniyor.
Tablet satışlarında kaydedilen artış da geleceğe yönelik tahminleri doğruluyor. Bu yılın üçüncü çeyreğinde PC satışlarının yüzde 40’ını tabletler oluşturdu. Dünya PC pazarı masaüstü ve dizüstü satışlarındaki düşüşe rağmen yüzde 18’lik bir büyüme gösterdi. Bu büyümenin ardındaki en büyük sebebinin Android olduğunu açıklayan Canalys, gelecek yıl pazarın yüzde 65’lik aslan payının Android’li tablet satışlarının oluşturacağına işaret ediyor.
Apple ve Samsung’un liderlik savaşı
Apple ve Samsung, kısa vadede rakiplerinden önde olması bekleniyor . Fakat her iki satıcı da pazar kızışacağı için zorluklarla karşı karşıya kalabilir.
Apple bu yılın son çeyreğinde konumunu daha da güçlendirmek için iPad Air ve yeni iPad Mini’yi piyasaya sürmesi ile 2013 yılı boyunca üst satıcı konumunu korurken, Samsung 2013 yılının üçüncü çeyreğindeki akıllı telefon tarafında yüzde 27’lik satış payı ile muhtemelen lider olacak. Apple da en büyük rakibi olmaya devam edecek.
Diğer üreticilerin satışları düşüşe geçerken, Apple’ın masaüstü ve dizüstü satışları sabit kaldı. Canalys Apple’ın brüt kar marjlarını korumayı öncelik vermesiyle , Apple’ın PC pazar payındaki düşüşü devam edeceği tahmini yapıyor.
Kıdemli analist Tim Couilling, bu rekabet ile ilgili “İş modeli söz konusu olduğunda Apple’ın Pazar payındaki düşüşü kaçınılmaz. Samsung bu çeyrekte EMEA (Avrupa, Orta Doğu ve Afrika) bölgesinde öne geçti. Apple pazardaki konumunu rakiplerine kaptıracak” diyor ve şöyle devam ediyor : “Ancak Apple tablet fırtınasından para kazanan birkaç şirketten biri. Premium ürünleri ile tüketicileri fazlasıyla cezbediyor. Apple için yüksek karlı ve tüm ekosistemlerinden sağladığı dinamik geliri, pazar payı istatistiklerinden çok daha büyük önem taşıyor.”
Canalys, rakipler arasında her ne kadar rekabet kızışsa bile Samsung ve Apple’ın orta vadede güçlü kalacağını söylüyor. Firma, oturmuş küçük mikro marka satıcılarının potansiyel yükselişi ve yüksek büyüme pazarları ile Acer, Asus, Lenovo ve HP gibi uluslararası oyuncuların yükselişine de dikkat çekiyor. Bütçe fiyatlı tabletler, kendi marka cihazlarını çıkaran Tesco ve Argos gibi perakendeciler de birçok tüketiciyi fazlasıyla cezbediyor.
‘Microsoft kendini kanıtlaması gerekiyor’
Canalys, Microsoft’un Nokia’nın akıllı telefon cihazlar birimini almasıyla birlikte başarılı olmak için tüketicilere daha net ürün setleri getirme ihtiyacı olduğunu belirtiyor. Ayrıca şirkete uygulama geliştirmeye odaklanmasını öneriyor. Bu şekilde kendini donanım alanında hem kanal ortaklarına hem de tüketicilere uzun vadede kanıtlaması gerektiğini söylüyor.
Atılacak ilk adım Windows Phone ve Windows RT birlikteliğini ele almak olacağını hatırlatan Canaly analisti Pin Chen Tang, “Üç farklı işletim sistemlerine sahip olmak, hem geliştiriciler hem tüketiciler için kafa karıştırıcı olabilir.” uyarısını yapıyor.
Microsoft Surface cihazlarıyla tablet pazarındaki yüzde 2’lik payını 2014 yılında yüzde 5’ine çıkaracağı tahmin ediliyor. Canalys’in raporunda son olarak, 2014 yılında PC donanım satıcılarının kendi masaüstü ve dizüstü işlerini devam ettirmek ve tablet pazarından pay almak için tüm imkanlarını kullanacağını söylüyor. Bu süreçte ise satın almalar, birleşme ve başarısızlıklar olabileceği tahminini yapıyor.