Artan saldırılar, operasyon verimliliğini %900 oranında olumsuz etkiledi. En son ünlü Maersk gemicilik şirketine ait bir tankerin 2017 yılında siber saldırı nedeniyle 300 milyon dolarlık zarar görmesinin ardından kamuoyunda denizciliğin tehlikede olduğuna dair bir farkındalık gelişti. Ancak gemicilik sektörünün önde gelenleri bu süre zarfında alınan önlemlerin yetersiz olduğu konusunda fikir birliği içerisindeler. Ince isimli sektörde söz sahibi şirketlerin yönetici ortağı Julian Clark, “Sektörde ne yazık ki kendi başımızın çaresine bakmamız gerekiyor. Bunun için gecikmiş de olsa siber önlemleri bir an önce almamız şart.” diyor.
Yasalardaki boşluklar
Gemicilik alanında verilen güvenlik açıklarının önemli bir kısmı operasyon teknolojilerinin (OT) karada ve gemide olmak üzere iki ayrı koldan ilerlemesi. Bu iki yönün de hakkını verebilenlerin sayısı sektörün yüzde 42’sini oluştururken gemilerin yüzde 92’sinin sigorta kapsamı siber güvenlik unsurlarını içermiyor. Uzmanlar yaşanan saldırıların maddi olduğu kadar şirketin itibarına da büyük leke sürdüğünü ifade ediyorlar. Denizcilik kanunlarının siber saldırılar karşısında henüz olgunlaşmadığını dile getiren sektör sözcüleri birçok durumda yasalardaki boşluklar nedeniyle mağduriyet yaşadıklarını dile getiriyorlar. Bundan sonraki süreçte tanker sahiplerinin ve işletmelerin kendileri inisiyatif alarak siber güvenlik konusunda yatırım yapması bekleniyor. Ancak özellikle küçük işletmelerin bu tarz bir yatırıma sıcak bakmadıkları ve tedarik zincirini etkileyecek irili ufaklı çok sayıda olayın yaşanacağı tahmin ediliyor.