Tümleşik iletişim kullanımında genel anlamda nasıl bir artış söz konusu?
Kullanıcıların şirket dışında geçirdiği zaman arttığı müddetçe tümleşik iletişim yöntemlerinin uygulandığı örnekler hem adet hem sıklık bazında artıyor. Önceden büyük ölçekli şirketlerde video görüşme odası kurulurdu. Pahalı ekipmanlar odaya kurulur, sonrasında da tozlanmaya bırakılırdı. Halbuki artık masaüstü bilgisayardan akıllı telefonunuza kadar tüm cihazlardan bu tür bir video görüşmeyi yapmak mümkün. Algoritmalar artık o kadar akıllı ki, 4’ten fazla kişi görüşme yaparken sadece konuşanın ön plana geldiği, tamamen konuşana odaklanan bir sistem sunulabiliyor.
Şirketlerin IP tabanlı iletişime bakışı zaman içinde nasıl bir değişim geçirdi?
Teknik açıdan baktığınız zaman, IP kurallarının konup çevre koşullarının çok iyi belirlenmesi gereken bir teknoloji. Bunları yapmazsanız, çok iyi sonuçlar elde etmeyi beklerken kötü sonuçlar karşılaşabilirsiniz, ki özellikle IP tabanlı ses sistemlerini ilk uygulayan şirketler bu durumlarla karşılaştılar. Hem üreticiler hem de kullanıcıların bir öğrenme süreci yaşadığını söylemek mümkün.
Aklınızda olmayan sistem politikalarını devreye almanız gerekebiliyor. Örneğin biz portföyümüzdeki tüm haberleşme sistemlerini müşterimize kasa-donanım şeklinde kurabildiğimiz gibi bir CD da sunabiliyoruz. Bu durumda müşterilerin kendileri sistemi kendi donanımlarına, IT merkezlerine, veri odalarına kurabiliyorlar. Bu durumda; ERP, CRM gibi bir kurumsal yazılımınızın bilgi işlem sisteminizin bir yerinde, haberleşme yazılımınızın da başka bir yerinde çalıştığını düşünün. O andan itibaren IT ekibinizin artık bunun farkındalığıyla yaşaması ve şirket içi kuralları buna göre düzenlemesi gerekiyor. Örneğin her gece yarısından sonra belirlenmiş bir saatte bütün sistemin belli sıralarla yedeği alınır. Bunu gerekli kuralları oluşturmadan ses için yaptığınız taktirde, belli bir süre için ses iletişiminin kesilmesi gibi olumsuz sonuçlar doğabilir. Bunun kurallarının doğru tanımlanması, IT yöneticilerinin de ona göre davranması gerekiyor.
Türkiye’de özellikle hangi sektörlerden şirketler tümleşik iletişimi tercih ediyor?
Özellikle FMCG, perakende ve eğitim sektörlerinde tercih ediliyor. Finansın da belli bölümleri tümleşik iletişimi tercih ediyor. Bu sektörler anlık bilginin ön planda olduğu sektörler. Böyle olunca tümleşik iletişim önemli hale geliyor. Eğitim sektöründe de özellikle üniversitelerde kullanım alanı buluyor.
Circuit, Türkiye’de test aşamasında
Unify, 1Ekim 2014’t SaaS modelinde sunduğu gerçek zamanlı iletişim platformu Circuit’i satışa sundu. İlk olarak Project Ansible adıyla duyurulan platformun adının, söylenmesi daha kolay olduğu ve işlevlerini daha doğru yansıttığı için Circuit olarak değiştirildiğini anlatan Erda Tütüncüoğlu, platformunu tüm araçlara sahip bir toplantı odasına benzetiyor. Sistem üzerinden görüntülü görüşme, sesli görüşme, yazışma, ekran paylaşımı işlevlerinin tümü gerçekleştirilebiliyor. Sistem üzerinde yapılan tüm görüşmeler kayıt altına alınabiliyor ve bu kayıt üzerinde daha sonra kelime bazlı arama yapılabiliyor. Avrupa Birliği’nin öngördüğü bilgi güvenliği ve kişisel bilgilerin korunması kriterlerinin dikkate alındığını belirten Tütüncüoğlu kullanıcı bazlı aylık bir fiyatlandırması olan sistemin ABD, İngiltere ve Almanya’da kesin olarak kullanıma sunulduğunu, Türkiye gibi geriye kalan ülkelerde de test kullanımlarının devam ettiğini söylüyor. Mevzuatlara uyum çalışmaları biter bitmez bu ülkelerde de kullanıma sunulacağını belirtiyor.
IP altyapısını kullanıp geniş çerçeveli bir altyapı kurmayan şirketler de var mı?
IP teknolojisini iletişim için kullanan, ama henüz tümleşik iletişim dünyasına adım atmamış şirketler de var elbette. Ama ne zaman ki, bir şirkette saha elemanları ya da dağınık yapıdaki ofis yapıları gündeme geliyor, o zaman tümleşik iletişim unsurları ihtiyaç olarak ön plana çıkıyor.
2014’te tümleşik iletişimde özel büyüme gözlemlediniz mi?
Tümleşik iletişim her geçen gün biraz daha fazla konuşuluyor. O kesin. Şirketler tümleşik iletişimi daha fazla merak ediyorlar. Uygulama bazında ise katlanarak artan bir büyümedense, lineer bir artıştan söz etmek mümkün. Kesin olan bir şey var, o da bu artış hızlanarak devam edecek. Kullanım yoğunluğunun geçmiş yıllara göre yüksek olması da bunu gösteriyor.
Teknoloji anlamında bu alanda yaşanan gelişmeler neler?
Artık sunduğumuz teknolojileri kullanabilmek için eskiden olduğu gibi kullanım kitapçıklarına ya da kısa kod listelerine ihtiyaçları yok. Çünkü kullanıcı deneyimi artık çok ön planda. Burada IT’nin tüketicileştirilmesi eğilimi devreye gidiyor. Tüketicileştirme son birkaç senedir ciddi oranda artış gösteriyor. Yani artık kullanıcılar akıllı cep telefonlarındaki gibi kolay bir deneyim yaşamak istiyor. Kullanıcılara hem tümleşik iletişim sayesinde chat, görüntülü görüşme, karşılıklı ekran paylaşma gibi birçok şeyi yapabileceklerini anlatacaksınız, hem de daha giriş aşamasında bile birçok bilgiyi ekrana girmesini isteyeceksin. Bununla kimse uğraşmak istemez. Kullanıcının öyle bir ekran bulmalı ki karşısında, ihtiyacı olduğu yerde ihtiyacı olan şeyi kolayca bulabilmeli ve kullanabilmeli. Yani içgüdüsel olmalı. Ancak o zaman, ancak kullanıcılar bu sistemi kabul ederler ve verimli kullanmaya başlarla. Bu yüzden biz Unify’da kullanıcı deneyimine çok büyük önem veriyoruz. Bunun için de sektörün lider tasarım firmalarıyla çalışıyoruz.