Mesleki ahlak kuralları belirlemek
Diğer taraftan herkes yükün tamamının insanların memnun bir biçimde verilerini paylaşmayı kabul etmesi, karmaşık gizlilik ilkelerini çözmesi veya alışveriş kuponları için kredi notlarını takas etmesi üzerine yerleştirilmesi gerektiğine inanmıyor. Söz gelimi Michael Walker büyük veri profesyonellerinin mesleki ahlak ilkelerini benimsemesi gerektiğini ifade ediyor. Denver merkezli sistem entegratörü ve IT servisleri sağlayıcısı Rose Business Technologies’den Michael Walker, veri bilimcilerinin rolünden onların günlük sorumluluklarına her şeyi kapsayan 12 sayfalık profesyonel veri bilimi kurallarını oluşturdu.
“İşletmeler bilginin ikincil kullanımının ve insanların kişisel verilerinin nasıl istismar edilebileceğinin tehlikesini anlamaya başlıyor” diye konuşuyor Walker. “Bir kez bunun hakkında düşünmeye başladıklarında, ahlaki ilkelerle daha yakından ilgileniyorlar”
Aslında istatistiksel yazılım firması Revolution Analytics tarafından Ağustos 2013’te gerçekleştirilen ankette katılımcıların yüzde 80’i verilerin toplanması ve kullanılması için bir ahlak taslağının olması gerektiğini kabul etti. Ve ankete katılan veri bilimcilerin yarıdan fazlası etiğin araştırmalarında büyük bir rol oynadığını söyledi.
“Benim çözümüm kişilerin özel verilerini korumak üzere veri bilimcilerinin gönüllü olarak kabul edebilecekleri bir takım profesyonel kurallara sahip olmaktır” diyor Walker. Analitik profesyonelleri için bir tür Hipokrat yemini oluşturarak veri bilimcilerinin tüketicinin gizlilik haklarını ihlal etmeye yönelik tehdit içeren yollardan rakamların ayrıştırılmasını reddetmesi için hem ahlaki ve hem de yasal zeminlere sahip olacağını ifade ediyor Walker.
Analistler için etik kuralları ilk düşünen Walker değil. Bu yılın başlarında Institute for Operations Research and the Management Sciences (INFORMS), kendisinin Certified Analytics Professional (CAP) sertifikasyon programını tamamlayacak etik kuralları yürürlüğe koydu.
Diğer taraftan Davis’e göre, yüksek niyetlere rağmen mesleki ahlak kurallarının “kağıt üzerine yazılıp ardından çekmeceye atılması” çok kolay. Buradaki güçlük, “verilerinizle gerçekte neler yaptığınızı ve değerlerin organizasyon içerisinde paylaşılıp paylaşılmadığını anlamanız gerektiğinde” Ne yazık ki bir organizasyon olarak değerlerinizin ne olduğunu tanımlamak ve veri pratiklerinizin bu öncelikleri yansıtıp yansıtmadığını belirlemek, “bir işletme çerçevesinde alışkın olduğumuz konuşmalardan çok farklı”
Ardından gizliliği koruma görevinin aslında veri bilimcilerin işi olmadığını söyleyen IT profesyonelleri var. Bunun aksine, “onların işi veriden ilgi çekici anlayışları açığa çıkartmaktır” şeklinde konuşuyor Kaliforniya merkezli güvenlik araçları firması WatchDox’un ürün müdürü Ryan Kalember.
Yanıtları pazar teşvik edecek
Mahremiyet ister tüketicilerin, ister kurumsal yöneticilerin, isterse de veri bilimcilerin alanında olsun kesin olan bir nokta var: Veri mahremiyeti gözde bir mesele. Amerikan hükümeti dahi büyük veri toplayıp idare eden organizasyonları araştırıyor ve tüketicilere kendi kişisel verileri üzerinde uygun kontrolleri sağlamaları için onlara baskı yapıyor. Ancak endüstri takipçileri geniş kapsamlı bir hükümet hareketini beklemiyor.
NSA’in Prism veri toplama programı hakkında ortaya dökülenler, her şey bir tarafa genel halkın hükümetin tüketicilerin gizliliğini korumaya yönelik bir şeyler yapacağına olan güvenini erozyona uğrattı. Aslında Tawakol veri gizliliği hakkında tüketici farkındalığındaki değişikliklerin, veri toplama uygulamalarındaki reformları yürütmek için federal soruşturmalardan daha olası olduğunu ifade ediyor.
Pazar yasamaya göre daha hızlı bir mekanizma sağlayacağını söyleyen Tawakol, “Verileriniz üzerinde daha fazla kontrol ve bunun dönüşünde sizin elde ettikleriniz üzerinde daha fazla netlik olacak. Şeffaf olmamakta direnen firmalar eskide kalmış görünecek” şeklinde konuşuyor.
Michael Walker vizyonunu şöyle paylaşıyor; “Verilerin analiz edilmesinde ve müşterilerin tercihlerine yönelik özel ürünlerle servisleri sağlayan firmalara sahip olmada çokça fayda var. Ancak kişinin özel verilerine saygı duymak aslında firmanın yararına”
Tüketicilerin bir firmanın kendileri üzerinde casusluk yaptıklarını ve verileri ahlaki olmayan yollardan kullandıklarını ortaya çıkarmaları halinde” firmaların müşteri kaybı yaşayacağı uyarısını da yapıyor Walker.