Küresel teknoloji şirketleri artık yeni ürün ve çözümlerinde daha fazlasını sunmak istiyor. Yapay Zeka üzerine yapılan çalışmalar bu değişimi tetikleyebilir.
Murat YILDIZ
Bilgisayar teknolojilerindeki devrimsel dönüşümlerin çoğu insan ile bilgisayarın ilişkisi arasındaki değişim ile doğru orantılıdır. Örneğin ilk bilgisayarlarda bol bol çarkı döndürmeniz, ampülleri kontrol etmeniz ve size çıktı olarak gelen delikli kartları veya sayıları okumanız gerekiyordu. Transistörün keşfi her ne kadar lamba ve çarklara son vermiş olsa da, asıl değişim klavye ile gelmiş oldu. İnsanlar artık bilgisayara klavye üzerinden veri giriyor, monitör üzerinden çıkan sonuçları çok daha anlamlı olarak görüyordu. Bir sonraki devrimde farelerin bir veri giriş cihazı olarak hayatımıza dahil olmasıyla bilgisayarlar evlere yayılmış oldu. Sanat, oyun, eğlence ve elbette verimlilik uygulamalarında patlama meydana geldi. İşletim sistemleri değişti. 2010’lara geldiğimizde ise dokunmatik ekranlar sayesinde parmaklarımızı bir veri giriş aracı olarak kullanmaya başladık. Tabletler ve akıllı telefonlar birbiri ardına geldiler, tüm dünyaya yayıldılar, herkesin cebine bir bilgisayar girmiş oldu. Şimdi teknoloji yeni bir devrimin eşiğinde. Aynen 50 yıl öncenin bilimkurgu filmlerinde olduğu gibi insan ile konuşan, onun dediğini anlayan ve çoğu zaman ihtiyaç duyduğu veriyi insandan almayan bilgisayarların dönemi geliyor. Yani yapay zekanın.
Yapay Zeka sayesinde insanların muhtemelen bilgisayarlarla olan etkileşimi tek yönlü olmaya başlayacak. Bilgisayar zaten sizin ihtiyaçlarınızı, taleplerinizi ya çok az komutla anlayacak, ya da önceden kestirebilecek. Örneğin sabah erkenden bir toplantıya katılıyorsanız, kişisel asistanınız zaten yol durumunu sürekli kontrol edip alarmı daha erken çalabilir. Ya da sürekli yaptığınız alışveriş alışkanlıklarınıza göre evde biten ürünleri kendi kendine sipariş verebilir.
Yalnızca son kullanıcıya değil, şirketler açısından da yapay zeka yepyeni fırsatlar vaat ediyor. İş analitiği alanındaki gelişmeler sayesinde perakende başta olmak üzere işletmelerin stok, üretim ve fiyatlama politikalarına tamamen makinalar karar verebilmeye başlayacaklar.
Peki Yapay Zeka alanında farklı şirketler neler yapıyor? İşte bu alanın öncülerinin yapay zeka çalışmalarından örnekler.
IBM
Yapay Zeka dendiği zaman akla halen satranç ustalarını bile alt eden IBM Watson geliyor. IBM’in oldukça köklü bir geçmişe sahip olan Watson programı, kurumsal alanda farklı amaçlar için kullanılmaya devam ediyor. IBM sahip olduğu geniş ekosistemi sayesinde Watson programını her geçen gün geliştiriyor.
Microsoft
Cortana, Microsoft Cognitive servisleri ve Azure Machine Learning ile Microsoft 3 farklı alanda yapay zeka üzerine araştırmalar yapıyor. Burada hem kurumsal çözümler hem de son kullanıcının özellikle mobil cihazlar üzerinden kullanmak isteyebileceği ses tanıma teknolojili yapay zeka uygulamaları geliştiriyor. Microsoft yapay zeka üzerine yaptığı çalışmalar sayesinde Office ve Skype uygulamalarında da devrimsel yenilikler yapmaya hazırlanıyor.
Facebook, yapay zeka konusunda M, Wit ai ve Facebook Messenger tarafında çalışmalar yapıyor. Facebook Messenger platformu üzerinden yapay zeka uygulamalarını tüm kullanıcılara açmak ve iletişim yeteneklerini artırmak istiyor.
Amazon
Geçtiğimiz yıllarda duyurulan Alexa platformu ile Echo ve Dot isimli ürünleri piyasaya süren Amazon, bu sayede kullanıcıların evde kullanabileceği yapay zekaya sahip dijital asistanlar oluşturmayı hedefliyor. Bu ürünler sizin sorularınıza cevap veriyor, alışveriş listesi yapıyor veya günlük aktivitelerinizi planlayabiliyor.
Apple
Apple şimdilik halen Siri üzerinde çalışmalar yapmaya devam ediyor. Yapay zeka yetenekleri sınırlı olsa da Siri şirketin mobil platformu için önemli bir araç.
Yapay Zeka konusunda kesinlikle lider şirketlerden biri Google. Deepmind, Google Home, TensorFlow, Google Home, TPU Chip ve elbette Google Otomobil ile yapay zeka konusunda birden çok alanda faaliyet gösteriyor. Google hem evlere hem de işletmelere yapay zeka konusunda farklı çözümler sunmak istiyor. Google yeni geliştirdiği yapay zeka ürünleri ile kullanıcıların internet üzerinde arama, sörf etme ve reklam izleme alışkanlıklarını da değiştirmeyi hedefliyor.