Kullanılabilir ≠ Kullanıcı Deneyimi
Yitmen, aynı zamanda Kullanıcı Deneyimi Profesyonelleri Derneği’nin de Başkanı konumunda. Bu konudaki bakış açısını da paylaşan Yitmen, odağında insan olan kullanıcı deneyimi kavramının, insanın sosyolojisi, psikolojisi değiştikçe değiştiğine dikkat çekiyor. “İyi bir kullanıcı deneyimi yaratabilmek için kullanıcıyla görüşülmesi gerekir. Mühendislik vardır belki işin içinde biraz vardır; ama esas insan bilimi, psikoloji ve sosyoloji vardır. Bunun için bir doktor gibi kullanıcınızı dinleyip anlamanız gerekir” açıklamasında bulunuyor. Kullanıcı deneyiminin tüm yazılım süreci boyunca dikkate alınması gereken bir unsur olduğunu da belirtiyor.
Yitmen, Kullanıcı deneyiminin kullanılabilirlik ile aynı anlama gelmediğini de vurguluyor: “Kullanılabilirdiği yüksek bir uygulama geliştirmiş olabilirsiniz. Ancak kullanıcı uygulama üzerinde yapmak istediği işlemi doğru bir şekilde gerçekleştiremezse ya da güvenlik konusunda sıkıntılarla karşılaşırsa bu iyi bir kullanıcı deneyimi olmaz. O nedenle asıl olan fonksiyonelitedir. Sonrasına kullanılabilirlik, performans ve güvenlik gelir. Tüm bunların toplamı da kullanıcı deneyimini oluşturur.”
3 bin civarında test alanında uzmanlaşmış yazılımcı
Yazılım ve Test Kalite Derneği test alanında yazılımcılara gerekli eğitim sertifikalarını da sağlıyor. Şimdiye kadar test alanında sertifika sundukları yazılımcı sayısının 1300 civarında olduğunu söyleyen Yitmen’in tahminine göre Türkiye’de test alanına odaklanmış 3 bin civarında yazılımcı bulunuyor.
Yitmen, bu derneği kurduklarında sadece test uzmanlarının olduğunu, ancak kategorilerin güçlenmesi ile birlikte artık performans test uzmanı, kullanılabilirlik test uzmanı gibi profesyonel alanların da çıkmaya başladığını vurguluyor.
Bu yazı IT PRO’nun 182. sayısında “Yazılım varsa, test de var” başlığyla yayınlanmıştır.