Dün mobil uygulamaya girmeye çalışan müşteriler, “oturum kapandı” hatası görürken, internet sitesinde de “bu siteye ulaşılamıyor” uyarısı ile karşılaşıldı. Ayrıca POS cihazları ve ATM’lerinde de sorun olduğu belirlenirken, Akbank’tan açıklama gecikmedi: ”Bugün bankamızın sistemlerinde yaşanan yavaşlama ve kesintilerin siber saldırı nedeniyle olduğuna dair kamuoyuna yansıyan haberler gerçeği yansıtmamaktadır. Bankamızda hiçbir güvenlik sorunu bulunmamaktadır. Problemin giderilmesi için ilgili birimlerimiz çalışmaktadır. Gösterdiğiniz anlayış için teşekkür ederiz.”
İlk gelişmelerden sonra bir siber saldırı ihtimali üzerinde durulsa da bankadan yapılan açıklamada bu kesin bir dille reddedildi. Ancak siber saldırı olması ve buna bağlı veri kaybı yaşanması durumunda bankanın bunu vakit kaybetmeden Kişisel Verileri Koruma Kurumu’na (KVKK) bildirmesi gerekiyor.
Yatırımcılar İçin Çözüm
Öte yandan; Akbank süreç devam ederken yatırım müşterilerini farklı bir mobil uygulamaya yönlendirdi. Bankanın açıklamasında şöyle denildi: “Değerli Müşterimiz, 06.07.2021 tarihinde başlayan Akbank ana bilgisayarındaki teknik sorun kaynaklı kesintiler halen devam etmektedir. Hisse senedi, varant ve VİOP işlemlerinizi TradeAll TR mobil, masaüstü, web platformları ve veri yayın uygulamaları üzerinden gerçekleştirebilirsiniz. TradeAll TR uygulamasına hesap numaranız ve Ak Yatırım şifreniz ile giriş sağlayabilir, şifreniz yoksa TradeAll TR mobil üzerindeki Şifre Al / Şifremi Unuttum alanından alabilirsiniz. TradeAll’u indirmek için tıklayın. https://bit.ly/3gfmpIp Süreç ile ilgili detaylı bilgilere https://www.akyatirim.com.tr/ adresinden ulaşabilirsiniz. Bu süre zarfında, hizmetlerimizde yaşanan aksaklıklar için özür diler, anlayışınız için teşekkür ederiz.”
Bankadan bugün yapılan açıklamada ise, “6 Temmuz’da başlayan ve bankamız ana bilgisayarındaki teknik sorundan kaynaklanan kesintiler sürmektedir. Müşterilerimize hizmet verdiğimiz tüm kanallarımız bu sorundan etkilenmektedir. İlgili birimlerimiz ve teknoloji iş ortaklarımız çözüm için çalışmalarına devam etmektedir” ifadeleri kullanıldı. Durumun siber saldırıdan kaynaklandığına dair internet ve sosyal medyada yapılan paylaşımların gerçeği yansıtmadığının belirtildiği açıklamada, şunlar kaydedildi: “Bankamız ve müşterilerimizin bilgi ve kayıtlarına ilişkin herhangi bir güvenlik problemi bulunmamaktadır, sorunun giderilmesini takiben işlemlerimiz devam edecektir. Müşterilerimiz, bu süreçte yaşanan mağduriyetlerin giderilmesi için aldığımız önlemlere Akbank.com’dan ulaşılabilirler. Bu süre zarfında hizmetlerimizde yaşanan aksaklıklar için özür diliyoruz.”
“Kademeli olarak devreye alacağız”
Hala süren teknik sorunlara dair sosyal medya hesabından yeni bir açıklama yayınlayan Akbank, sistemlerin kademeli olarak devreye alınacağını açıkladı. Akbank’ın açıklamasında, “Hizmetlerimizdeki kesintileri gidermek için yoğun çalışmalarımızı teknoloji iş ortaklarımızla beraber aralıksız sürdürüyoruz. Sistemlerimizi önümüzdeki saatlerde kademeli olarak devreye almayı hedefliyoruz. Gelişmeleri sizlerle paylaşmaya devam edeceğiz. Süreçten etkilenen başta müşterilerimiz olmak üzere tüm paydaşlarımızdan özür dileriz” denildi.
BDDK Ne Diyor?
Öte yandan; bu tür krizlerde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) da tutumu merak konusu oldu. BANKALARIN BİLGİ SİSTEMLERİ VE ELEKTRONİK BANKACILIK HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK‘in 28. maddesinin 6. bendinde konuyla ilgili şöyle deniliyor: “Birincil sistemlerin tamamen devre dışı kaldığı felaket senaryolarında dahi bankanın en geç yirmi dört saat içerisinde faaliyetlerini yeniden sürdürebiliyor olması esastır. Planın etkinliğini ve güncelliğini temin etmek üzere yılda en az bir defa gerçek bir felaket senaryosunu sağlamaya ve ikincil merkez üzerinden faaliyetleri sürdürmeye yönelik testler yapılır. Testlere varsa dış hizmet sağlayıcılar da dâhil edilir, test sonuçları üst yönetime raporlanır ve bu sonuçlara göre plan güncellenir. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin ilave usul ve esasları belirlemeye Kurum yetkilidir.”