Google Chrome, rakip web tarayıcılarını geride bırakarak 4 Ocak’ta üçüncü taraf çerezleri engelleme özelliğini devreye alıyor. Bu adım, çevrimiçi davranışların takibinde yaygın olarak kullanılan üçüncü taraf çerezlerinin engellenmesi anlamına geliyor. Şu anda bilgisayar ve Android telefon kullanıcılarının sadece %1’ini etkileyen bu değişiklik, Google’ın Gizlilik Sandbox projesi lideri Anthony Chavez’e göre, 2024 yılının sonuna kadar tüm Chrome kullanıcılarına yayılacak.
Apple’dan 4 yıl sonra Google da çerezleri engelliyor
Bu önemli değişiklik, web için bir dönüm noktası niteliğinde. Chrome, web kullanımının %63’ünü oluşturarak rakiplerini geride bırakıyor ve bu tarayıcı değişikliği, çerezlerin kaldırılmasını temsil ediyor. Diğer büyük tarayıcılar, Apple Safari, Mozilla Firefox ve Brave, üçüncü taraf çerezleri yıllar önce engellemeye başlamıştı, ancak Google daha temkinli bir yaklaşım benimsemişti. Bu durum, çevrimiçi reklam endüstrisinin desteklediği birçok web sitesi ve reklamvereni zayıflatma endişesiyle ilgiliydi.
Çerezlerin birçok zararsız kullanımı bulunsa da, üçüncü taraf çerezlerin kullanımıyla ilgili gizlilik endişeleri artıyor. Üçüncü taraf çerezler, kullanıcıları web üzerinde takip etmek ve ayrıntılı profiller oluşturmak için kullanılıyor. Bu profiller, kullanıcıların sadece ilgi alanları değil, aynı zamanda cinsiyet, cinsellik, din, politik bağlantılar gibi derin kişisel bilgilerini içerebiliyor. Bu bilgiler, kullanıcılara rahatsız edici ve saldırgan çevrimiçi deneyimler sunmanın yanı sıra üçüncü taraflara satılabiliyor.
Google, üçüncü taraf çerezlerin yerini alacak yeni araçlar geliştirmek için çalışıyor. Örneğin, hedeflenmiş reklamcılığa yardımcı olacak bir programlama arayüzü olan “Topics” bunlardan biri. Ancak, bu yeni araçlar henüz tüm tarayıcılar tarafından desteklenmiyor.