Regülasyon süreçlerinin 2022 sonuna kadar tamamlanmasını beklediklerini söyleyen Paynet Genel Müdürü Onur Ertürk, böylelikle açık bankacılık ve dijital bankacılık alanlarında asıl büyümenin 2023 yılından itibaren hissedileceğini dile getirdi.
Pandemi ile daha da benimsenen dijital dünyada artık müşteri talepleri olduğundan daha hızlı bir şekilde değişiyor. Kurumlar da bu değişime ayak uydurmak, çözülmesi gereken sorunlara hızla yanıt vermek zorunda. Geçtiğimiz yıl, özellikle dijital ödemeler konusunda hayata geçirilen düzenlemeler sonucu işletmelerin dijital ödeme çözümlerine de ilgisi arttı. Bu ilgi de hem pazara hem de Paynet’e büyümeyi getiren en önemli etkenlerdendi. Paynet Genel Müdürü Onur Ertürk ile röportajımızda, ödeme sistemleri pazarındaki gelişmeleri ve Paynet’in sektördeki konumunu masaya yatırdık…
2021 yılı hem sektör hem Paynet açısından nasıl bir yıl olarak geride kalmıştı? Türkiye’de sektörün büyüklüğü nereye ulaştı? Paynet 2021 cirosu ne oldu? Oran olarak sektör ve Paynet 2021’de yüzde kaç büyümüş oldu?
Paynet, Türkiye’nin lider fintek şirketlerinden biri. B2B veya B2B2C tüm iş modelleri için ödeme çözümleri sunan Paynet ile 2021 yılında 3 milyon adet işlem gerçekleşti. İşlem hacmimiz 6,5 milyar TL’ye ulaştı ve 2021 yılını yüzde 60’ın üzerinde büyümeyle kapattık.
Research and Market’in verilerine göre, global dijital ödeme pazarı yüzde 16,1’lik büyümeyle 5,8 trilyon dolara ulaştı. Temassız ödemeler hacmi de yüzde 45’lik bir artışla 2,5 trilyon dolar oldu. Türkiye’de sektörün büyüme verilerini değerlendirecek olursak, önce Bankalararası Kart Merkezi’ne (BKM) bakmak gerekiyor.
BKM verilerine göre toplam kartlı ödeme tutarında, 2020’ye göre 2021’de yüzde 49 oranında büyüme yaşandı. Kredi kartı ile yapılan ödemelerde yüzde 47, banka kartı ile yapılan ödemelerde yüzde 55, ön ödemeli kartlar ile yapılan ödemelerde ise yüzde 211 oranında artış oldu. Temassız ödemeler, 2021 yılında da büyümesini hızla sürdürdü.
2021 yılında dijital dönüşüm, hızlanarak devam ederken internetten yapılan kartlı ödemeler yüzde 75’lik büyümeyle yıllık 455 milyar TL’ye ulaştı. İnternetten yapılan kartlı ödemelerin toplam kartlı ödemeler içindeki payı ise yüzde 25’e ulaştı. Bununla birlikte, mobil temassız ödemeler de gelişmeye başladı. Bu ortamda Paynet’in mobil uygulamaları üzerinden gerçekleşen işlem adedinde yüzde 45, işlem tutarında da yüzde 95 büyüme kaydedildi.
Bu yıl ilk kez Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisi koordinasyonu ve startups.watch iş birliğiyle Türkiye Fintek Ekosistemi Durum Raporu açıklandı. Salgınla birlikte artan temassız ödeme oranı yüzde 48 seviyesine ulaştı. Aktif olarak 520 fintek şirketinin ve 56 lisanslı ödeme kuruluşu ve e-para şirketinin faaliyet gösterdiği ekosistemde 2021’de 64 milyon doları aşkın yatırım gerçekleşti. 2021 yılı içerisinde çıkış yapan fintekler ise hisselerini 48 milyon dolara sattı.
2021’de hem sektörü hem Paynet’i büyüten gelişmeler neler oldu?
Geçtiğimiz yıl Paynet’e bu büyümeyi getiren en önemli gelişme temassız ödemelere artan ilgi oldu. 2021 yılında özellikle dijital ödemeler konusunda hayata geçirilen düzenlemeler ve bu doğrultuda tüm işletmelerin dijital ödeme çözümlerine artan ilgisi, pazarı ve bizi büyüten en önemli gelişme oldu.
2022 yılına Paynet olarak hangi büyüme hedefleriyle girdiniz? İlk yarıda yüzde kaç büyüdünüz? Sizi büyüten gelişmeler neler oldu?
Yine BKM verilerine bakacak olursak 2022 yılının ilk 6 ayında kredi kartları, banka kartları ve ön ödemeli kartlarla yapılan toplam ödeme tutarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 103 artarak 1,44 trilyon TL oldu. Her 3 kartlı ödemeden 2’sinde temassız ödeme tercih edildi. 2022 yılı Haziran sonu itibarıyla Türkiye’de 91,1 milyon adet kredi kartı, 157,8 milyon adet banka kartı ve 63,9 milyon adet ön ödemeli kart kullanılıyor. İnternetten kartlı ödeme tutarı geçen yılın 2 katına çıkarak 402 milyar TL oldu. İnternetten kartlı ödemelerde, 2021’in ilk 6 ayı ile kıyasla yüzde 113 oranında büyüme gerçekleşti. Toplam kartlı ödemeler içindeki payı da artarak yüzde 25,8’e ulaştı. Temassız ödemeler geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre 2 katına çıkarak 2,86 milyara ulaştı. Mağaza içi ödemelerde temassız ödemelerin payı ise yüzde 63’e yükseldi.
Sektörde bu pozitif gelişmeler yaşanırken Paynet olarak biz de 2022 yılına yüzde 100 büyüme hedefiyle girdik. Dijital ve temassız ödeme çözümlerinin operasyonel ve maliyet açısından yarattığı avantajlar, daha çok şirket tarafından benimsendi. İlk 6 ayda sektör, beklediğimiz gibi çok daha hızlı büyüdü. Paynet de bu büyümeden payını aldı.
Paynet 2022’nin ilk 6 ayında geçen yılın dönemine göre ciroda yüzde 120 oranında büyüdü. İşlem adedimizi yüzde 109 artırdık, işlem ortalamasındaki artış ise yüzde 66’ya ulaştı. 29 bin üye iş yeri sayısına ulaştık.
Pazara yeni oyuncu girişleri de bu yılın en önemli gelişmelerinden biri olmaya devam ediyor. Fintek en çok oyuncunun olduğu ve ilginin en yüksek olduğu dikey sektör. Şu anda lisans bekleyen 50’ye yakın şirket olduğunu biliyoruz. Bu yıl lisans alacak şirketler ve yeni regülasyonlara tâbi yeni oyuncular, oyuna girecek. Böylelikle yeni unicorn’lar fintekler arasından çıkacak. Satın alma, yatırım, ortaklık ya da birleşmelerle de pazara yeni oyuncu girişi olacağını düşünüyoruz.
Paynet’e büyüme getiren ana konular arasında fiziksel ticarete dokunan çözümler ve açık bankacılık alanında ortaya koyduğumuz yenilikçi uygulamalar öne çıkıyor. Bu yıl rekabetin odağında müşteri ihtiyaçlarını anlama ve en iyi çözümleri sunmak yer alıyor. Hibrit çözümler, çok kanallı müşteri deneyimi ve yenilikçilik sektöre yön vermeye devam ediyor. Dijitalleşme ve yeni regülasyonlar da sektörün büyüme hızını artırıyor. Artık değişimin çok hızlı olduğu, müşteri taleplerinin, işletmelerin çözmesi gereken sorunların hızla değiştiği bir dünyadayız. Regülasyonların da bu sürece uyum sağlayacak şekilde evrilmeye başladığını gözlemliyoruz. Regülasyon süreçlerinin 2022 sonuna kadar tamamlanmasını bekliyoruz. Böylece açık bankacılık ve dijital bankacılık alanlarında asıl büyümeyi 2023 yılından itibaren hissedebiliriz.
2021 Aralık ayında başlayan yüksek enflasyon dönemi hem B2B hem B2C’de ödeme sistemlerinde hangi yeni ihtiyaçları ortaya çıkardı? Paynet hangi ürün ve çözümleriyle bu ihtiyaçlara çözümler sundu?
Enflasyonist ortamda tüm şirketlerin öncelikli hedefi, sağlıklı bir nakit akışı yaratmak. Bu dönemlerde fiyatlar hızla yükselirken alım gücü düşüyor ve tüketici talebi de ertelenebiliyor. Dolayısıyla şirketler açısından nakit akışının sağlıklı yönetilmesi faaliyetlerin sürekliliği açısından kritik önem taşıyor. Bu nedenle birçok şirket nakit akışını hiç olmadığı kadar yakından takip ediyor. B2B ve B2B2C ödeme sistemlerinde Türkiye’nin öncü fintek şirketi Paynet olarak bu dönemde çözümlerimizle şirketlerin sağlıklı nakit akışı yönetimi gerçekleştirmelerine destek veriyoruz.
Örneğin ölçeği farketmeksizin şirketler, alacaklarını en kısa zamanda tahsil etmeye odaklanıyor. Biz de şirketlerin finansal sağlığını korumak için özellikle nakit akışlarını ve tahsilatlarını anlık yönetmelerini sağlayacak çözümlerimizle onlara destek veriyoruz. Örneğin Bayi Ağı Çözümü ile tedarik zinciri ve satış ağında bekleme sürelerini ortadan kaldırıyoruz. Bu çözümlerle şirketlerin tüm kartlardan yaptıkları tahsilatların hesaplarına aktarımı en kısa sürede mümkün oluyor. Bununla birlikte, vadenin zamanında ödenmeme riskini ortadan kaldırıyor, ertesi gün veya haftalık periyotlarda ödeme opsiyonları sunuyoruz. Tüm bu çözümler tahsilatı hızlandırırken sağlıklı bir nakit akışı yönetimi sağlıyor.
Paynet olarak kart, kredi ya da cüzdan gibi tüm ödeme yöntemlerinin tek bir anlaşma ile alınmasına da aracılık ediyoruz; Paynet Portal, mobil uygulama, karekod ve link gibi farklı cihaz ya da altyapılar ile ödeme alınmasına olanak sağlıyoruz.
Bugün tüm işletmeler operasyonlarını yürütürken işin merkezine verimliliği koyuyor. Tek ekran üzerinden farklı ödeme yöntemleri ile ödeme alabilen Paynet çözümleriyle nakit akışı anlık takip edilebiliyor, tüm bilgiler anında güncelleniyor. Böylece nakit akışı dijitalleştirilirken; şirketlerin finansal operasyon verimliliği artırılıyor ve maliyet tasarrufu sağlanıyor. İşletmelere anlaşmalı bankalarda geçerli ekstra taksit avantajları da sunuyoruz. Bu avantajlarla işletmeler kendi müşterilerine daha uygun maliyetlerle taksitli alışveriş imkanı yaratıyor.
Bir de kredi ile ödeme alma çözümümüz PayKredi’den bahsetmek isterim. PayKredi, hızlı, kolay ve alternatif bir ödeme çözümü. Bu çözüm sayesinde müşterilerin alışveriş anında, mobil cihazlar üzerinden ödemesini kredi ile yapmalarını sağlayabiliyoruz. Paynet üye iş yerleri PayKredi ile müşterilerine, 36 aya varan vadelerle kredi imkanı sunabiliyor.
Taksitli ödeme sayesinde şirketler satış hacmini artırabiliyor, müşteriler de kart limitlerini doldurmadan dakikalar içinde alışverişlerini tamamlayabiliyor. Üye iş yerleri Paynet’in kredi ile ödeme alma çözümüne Paynet platformları üzerinden hazır olarak erişebiliyor. Ya da kendi mobil uygulama ve web sitelerine de çözümümüzü entegre edebiliyorlar.
Açık Bankacılık hizmetlerimiz ile tüm bankaların tek ekrandan yönetilmesini sağlayarak şirketlerin nakit akışını etkin şekilde takip edebilmelerini sağlıyoruz. Paynet Açık Bankacılık hizmetini kullanan şirketler, farklı bankalarda bulunan hesap hareketlerini tek bir platform üzerinden takip edip raporluyor. Bu şekilde, birden çok bankayla çalışan şirketler, bu bankalardaki hesaplarına tek tek giriş yapmaya gerek kalmadan, tüm hesaplarını tek bir ekrandan görüntüleyebiliyor. Bununla birlikte nakit akışını anlık olarak izleyip, ödeme ve tahsilat takibini de tek tuşla yapabiliyorlar.
PayPOS ise birden fazla cihaz veya POS taşıma zorunluluğunu ve yüksek maliyetini ortadan kaldırıyor. Tek bir Android cihazla ödeme alma özgürlüğü sunduğumuz PayPOS ile NFC özelliği bulunan tüm Android cihazları bir POS cihazına dönüştürüp saniyeler içinde istenilen yerden temassız ve hızlı ödeme almayı sağlıyoruz. PayPOS ile ödeme yapıldığında, kredi veya banka kartının fiziksel güvencesinden yararlanılabiliyor. Yani kullanıcının ödeme için satış görevlisine kart bilgilerini iletmesine gerek kalmadan güvenli alışveriş deneyimi yaşanıyor. Buna ek olarak işlemler oldukça pratik bir şekilde gerçekleşiyor ve temassız işlem limitleri içerisinde kalındığında şifresiz olarak ödeme yapılabiliyor. Temassız ödeme sınırı aşıldığındaysa ödeme onayı için müşterinin, kart şifresini girmesi gerekiyor.
Çoklu Ödeme yöntemiyle Paynet üye iş yerleri, müşterilerine aynı alışverişte birden fazla karttan ödeme seçeneği de sunabiliyor. Özellikle müşterilerin kredi veya banka kart limitlerinin yetersiz kaldığı durumlarda Çoklu Ödeme ile birden fazla karttan kolayca ödeme alınabiliyor.
Yeni hayata geçirdiğimiz Paynet Bilgi Merkezi sayesinde ise müşterilerimiz bilgiye hızla ulaşıyor, çözüme anında kavuşuyor. Ödeme yöntemlerine dair tüm merak edilenler bu merkezde yanıt buluyor. Ürün ve çözümlerimizin detaylı anlatımlarını içeren videoların da yer aldığı merkez sayesinde müşterilerimiz kendilerine en uygun çözümü seçebiliyor. Verilen tüm bu hizmetler bize yüksek müşteri memnuniyeti ve sadakati olarak geri dönüyor. Yarattığımız en büyük katma değerin de bu olduğunu düşünüyoruz.
Bu yeni ihtiyaçlarla ortaya çıkan yeni ürünlerinizin performansını nasıl ölçüyorsunuz? Bu ürünlerin Paynet cirosundan ya da işlem hacminden aldığı pay nereye ulaştı?
Her ürünü kendi segmentine göre ayrıca takip ediyoruz. Tüm platformlarla uyumlu esnek bir yapıya sahip olan Paynet API, ödeme ve tahsilat gibi finansal süreçlerin dijitalleştirilmesi ile geliştiricilerin en büyük yardımcısı. Paynet API, ciromuzda önemli bir yer tutuyor. Mobil uygulamalarımızın ciromuzdaki payı da önemli bir seviyeye ulaşmış durumda.
2022 yıl sonuna kadar çıkaracağınız yeni ürün ve/veya çözümler olacak mı? Ticareti nasıl desteklemeye devam edeceksiniz? Bu noktada en önemli ürünleriniz neler olacak?
B2B Kredi çözümleri ve Kapalı Devre Ticari Kart Çözümlerini sayabiliriz. İş ortaklarımızla birlikte geliştirdiğimiz Avantajlar Kulübü de hayata geçirmeyi planladığımız projelerden.